مورالس درباره برنامه‌ریزیِ کودتایی دیگر در بولیوی هشدار داد

رئیس جمهوری پیشین بولیوی ضمن هشدار درباره احتمال کودتایی مشابه کودتای ۲۰۱۹ میلادی که به استعفای وی منجر شد، خواستار محافظت از دولت جدید و فرآیند تحول در مسیر بازسازی دولت لاپاز شد.

مورالس درباره برنامه‌ریزیِ کودتایی دیگر در بولیوی هشدار داد

«اوو مورالس» رئیس جمهوری مستعفی و رهبر جنبش «به سوی سوسیالیسم» بولیوی با اعلام اینکه خطر نهفته کودتا همچنان جریان دارد، درباره نحوه محافظت از «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری منتخب و روند تغییر و تحولات آتی کشور با اعضای حزب به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

مورالس در همین راستا بر حمایت از دولت جدید و کابینه اش در جهت موفقیت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تاکید کرد.

به گفته رهبر حزب سوسیالیسم آرسه و همراهانش برای منافع اکثریت و حقوق ملت بولیوی مبارزه می کنند، در حالی که کسانی که به دنبال سرنگونی دولت فعلی هستند منافع شخصی دارند.

اوو مورالس همچنین دولت موقت به ریاست خانم «جنینه آنیس» را متهم به ارتکاب اقدامات غیرانسانی علیه مردم بولیوی به ویژه در دوره سخت همه گیری کرد و گفت: رئیس جمهوری دولت موقت به جای سرمایه گذاری بودجه دولتی در بخش سلامت به منظور مهار بحران کرونا و نجات جان انسانها، اقدام به خرید ۵ میلیون دلار مواد شیمیایی با هدف سرکوب اعتراضات کرد.

رهبر حزب سوسیالیسم در نشستی در مقرّ جنبش، جریان کودتا را جنگی ایدئولوژیک، عمل گرایانه و فرهنگی اجتماعی، بلکه انتخاباتی دانست و با توجه به اینکه شبه کودتای ۲۰۱۹ با همراهی ارتش صورت گرفت، با تشریح برنامه های آتی پیرامون دکترین نظامی، خاطرنشان کرد: رئیس نیروهای مسلح وقت، سعی داشت از پیروزی لوئیس آرسه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کند.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه سال ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. اوو مورالس که نخستین رئیس جمهور بومی بولیوی بود، پس از ۱۳ سال حکومت بر بولیوی، در پی نامزدی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، پس از کودتای ارتش تحت حمایت سازمان کشورهای آمریکایی، از مقام خود کناره گیری کرد و به آرژانتین رفت.

سناتور آنیس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت.

اما رئیس جمهوری مستعفی پس از پیروزی لوئیس آرسه در انتخابات ۲۰۲۰ بولیوی، همانطور که پیشتر اعلام کرده بود، در سالروز تبعید خود (۱۸ آبان) به بولیوی بازگشت و مجدداً رهبری جنبش را به دست گرفت.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها