چهار قلاده پلنگ در پارک سالوک اسفراین مشاهده شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین گفت: محیط‌بانان این اداره به هنگام گشت‌زنی در پارک ملی سالوک چهار قلاده پلنگ را مشاهده و از آنها تصویربرداری کردند.

چهار قلاده پلنگ در پارک سالوک اسفراین مشاهده شد

علی فرجی اظهار داشت: بر اساس مشاهدات محیط بانان، به احتمال قوی این‌ پلنگ ها شامل پلنگ ماده به همراه سه توله بزرگش باشند.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون ۱۲ نوبت پلنگ در پارک های ملی سالوک و ساریگل اسفراین توسط محیط بانان محیط زیست این شهرستان مشاهده شده است.

پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.
شهرستان اسفراین یکی از مناطق پرتراکنش پلنگ ایرانی است.

پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های خراسان شمالی شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    درود به شرفتان محیط بانان عزیز سرتان سلامت باد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها