عملیات اجرایی چهار پروژه در بندر چابهار با حضور جهانگیری آغاز شد

عملیات اجرایی چهار پروژه مهم دریایی و بندری به ارزش ۸۴۸ میلیارد ریال در سواحل چابهار سیستان و بلوچستان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان این استان آغاز شد.

عملیات اجرایی چهار پروژه در بندر چابهار با حضور جهانگیری آغاز شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه اظهارداشت: عملیات اجرایی پروژه ساخت مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی سواحل استان (MRCC) در پسابندر به مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال، پروژه پوشش رادیویی کامل سواحل استان در منطقه A۱ دریایی با اعتبار کل ۱۱۰ میلیارد ریال، پروژه اطفای حریق و آبیاری قطره‌ای فضای سبز بنادر شهید کلانتری، شهید بهشتی و کوی مسکونی با اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال و پروژه سرمایه گذاری ساخت مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی(پتروشیمی) به روش BOT باعتبار ۸.۱۶۹ میلیارد ریال در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شد.

بهروز آقایی افزود: مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی پسابندر یکی از ۲ مرکز فرعی(MRCC) برنامه ریزی شده در راستای ارتقای ایمنی دریانوردی و افزایش سرعت واکنش تیم‌های امداد و نجات دریایی در چارچوب انطباق با کنوانسیون بین المللی (SAR) با ظرفیت اشتغالزایی ۷۵ نفر در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع ساخته خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این مراکز به لحاظ موقعیت خاص و استراتژیکی در شرقی ترین نقطه جنوب کشور و بعنوان نزدیک ترین مرکز برای دسترسی به آبهای آزاد حائز اهمیت است گفت: این مرکز مسوول اعمالی چون تجسس و نجات، کمک‌های پزشکی در سوانح دریایی، جلوگیری از آلودگی دریا و کنترل ایمنی دریایی یک منطقه است.

وی در خصوص پوشش کامل رادیویی سواحل سیستان و بلوچستان به عنوان دومین پروژه مربوطه، با بیان اینکه پروژه مذکور با ظرفیت اشتغالزایی ۷۵ نفر در مدت ۱۲ ماه در محدوده ساحلی استان به طول ۵۴۱ کیلومتر با ایجاد پنج سایت رادیویی پسابندر، بریس، چابهار، گوردیم و بندر شهید رضایی زرآباد پیاده سازی شده است تصریح کرد: این پروژه پوشش کامل رادیویی (VHF) در آبهای ساحلی استان را فراهم و موجب افزایش ایمنی کشتیرانی و دریانوردی در چارچوب کنوانسیون بین المللی (SOLAS) و تسریع در واکنش به پیام‌های اضطراری دریایی و عملیات جستجو و نجات در دریای عمان می‌شود.

آقایی اظهارداشت: بخشی از پروژه پوشش رادیویی سواحل شرقی سیستان و بلوچستان شامل۱۵۰۰ متر کابل کشی فیبر نوری به سایت بریس، ۱۰۰۰ متر کابل کشی فیبر نوری به سایت پسابندر، برق رسانی سایت بریس به طول ۱۲۰۰ متر با استفاده از ۱۶ اصله تیر برق با ترانس ۲۵ کیلوولت و برق رسانی سایت پسابندر به طول ۸۰۰ متر کابل بصورت دفنی و توان ۲۰۰ کیلووات و اتاق و ترانس ۳۱۵ کیلوولت است.

وی از پروژه اطفای حریق بندر شهید کلانتری و آبیاری قطره‌ای فضای سبز بنادر شهید بهشتی، شهید کلانتری و کوی مسکونی بندربه عنوان سومین پروژه اجرایی با اعتبار کل ۵۵۰ میلیارد ریال نام برد و هدف از اجرای این پروژه را افزایش ضریب ایمنی اسکله‌ها، شناورهای سنتی، زیباسازی محوطه‌ها و کوی مسکونی بندر و صرفه جویی و بهینه سازی اصلاح الگوی مصرف به میزان حداقل ۳۰ درصد عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این پروژه با اشتغالزایی برای ۸۰ نفر و در مدت ۱۸ ماه اجرا می‌شود افزود: مجموع لوله گذاری انجام شده دراین پروژه ۱۲۷ کیلومتر از جنس پلی اتیلن بوده که هفت کیلومتر مربوط به شبکه اطفای حریق در بندر شهید کلانتری و ۱۲۰ کیلومتر لوله گذاری آبیاری قطرهای فضای سبز بنادر شهید بهشتی، شهید کلانتری و کوی مسکونی است.

وی ادامه داد: برای این پروژه از پنج ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن بتنی شامل ( یک مخزن ۷۰۰ متر مکعبی برای شبکه اطفای حریق و سه مخزن ۶۰۰ ، ۳۰۰ و ۱۱۵ متر مکعبی در آبیاری) استفاده شده است.

آقایی همچنین درباره پروژه ساخت مخازن نگهداری فرآورده های نفتی (پتروشیمی) در بندر شهید بهشتی چابهار اظهارداشت: این پروژه با ظرفیت سالانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن با ظرفیت اشتغالزایی مستقیم ۱۲۵ نفر در زمینی به مساحت ۸۷ هزار مترمربع ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مبلغ این پروژه ۸.۱۶۹ میلیارد ریال و مدت آن ۲۵ سال است افزود: ساخت این پروژه در راستای ایجاد ترافیک دریایی در سواحل مکران، رقابت پذیر کردن محصولات صادراتی نسبت به سایر کشورها با توجه به نزدیکی بندر چابهار به کشورهای هدف و ذخیره سازی محصولات تولید شده در سایت پتروشیمی نگین مکران است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها