صادرات رب و گوجه فرنگی استان بوشهر نیازمند روان سازی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: صادرات رب و گوجه فرنگی این استان نیازمند روان ‎سازی است تا از این طریق بازار فروش این محصول رونق دوچندان به خود بگیرد.

صادرات رب و گوجه فرنگی استان بوشهر نیازمند روان سازی است

محمدتقی منوچهری افزود: اکنون مجوز صادرات رب گوجه فرنگی تا پایان دی ماه تمدیده شده که انتظار می‏‌رود این زمان تا پایان سال تمدید شود.

وی بیان کرد: پیک برداشت محصول گوجه فرنگی استان بوشهر در ماه‎های دی و بهمن است و امسال نیز تاکنون ۲۱۰ هزار تن محصول برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری از ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت در حدود ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی تولید شود.

منوچهری اظهار کرد: کشت به صورت نشایی و آبیاری به صورت تحت فشار از جمله مزیت‌های محصول گوجه فرنگی تولیدی استان بوشهر است که این شیوه کشت بر روی کیفیت محصول و بهره‏‌وری تاثیر بالایی دارد.

وی افزود: محصول گوجه فرنگی خارج از فصل تولیدی در استان بوشهر به دلیل عمده تولید در فصل زمستان نقش مهمی در تنظیم بازار کشور دارد و در بحث صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل مرز دریایی و ترانزیت ارزان ارزش بسیار بالایی دارد.

منوچهری اظهار کرد: کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه نیز خواهان گوجه فرنگی تولیدی استان بوشهر هستند به شکلی که بخشی از کشت گوجه فرنگی استان به صورت قراردادی ویژه صادرات به این کشورهاست.

وی گفت: اکنون ۲۰ هزار شغل مستقیم و ۱۰۰ هزار شغل غیرمستقیم در چرخه زنجیره محصول سبزی و صیفی در استان بوشهر محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هزینه‎های تولید گوجه فرنگی امسال بسیار بالا رفته به نحوی که هزینه تولید هر کیلو محصول در استان بوشهر هزار و ۲۰۰ تومان است که با احتساب هزینه سبد قیمت هر کیلو به سه هزار و ۱۰۰ تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت گوجه فرنگی درجه یک از هفت هزار و ۴۰۰ تومان در ابتدای فصل آغاز و اکنون به سه هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و درجه ۲ نیز از ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان و گوجه فرنگی صنعتی و ویژه رب نیز هر کیلو ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان و قیمت آن بسیار پائین است.

منوچهری یادآور شد: مدیر اتحادیه تعاونی تولید کشور در بازدید از استان ۲ پیشنهاد خوب ارائه کرد یکی اینکه گوجه را سه ماهه (پرداخت پول ظرف مدت سه ماه) و با قیمت بالاتر بخرند و دیگر اینکه گوجه ویژه تولید رب در استان را تحویل و خودشان و کشاورزان آن را تبدیل به رب کنند که این رویکرد می‏‌تواند به بازار گوجه فرنگی استان کمک شایانی کند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها