پایان جنگ داخلی فوتبال ایران با VAR

با وجود اینکه استفاده درست از کمک داور ویدیویی این روزها به یک جنجال بزرگ در فوتبال جهان تبدیل شده اما استفاده از این تکنولوژی در ایران می‌تواند بسیاری از حواشی را کمرنگ کند.

پایان جنگ داخلی فوتبال ایران با VAR

در یکی دو فصل اخیر اعتراض به داوری در لیگ برتر فوتبال ایران به نسبت گذشته بیشتر شده و تقریبا می توان گفت تمام تیم ها خود را قربانی اشتباهات قاضیان میدان می دانند و این اتفاق تقریبا در تمام هفته های لیگ رخ می دهد.

چه در نشست های قبل و چه در نشست های بعد از مسابقه اولین بحث مربیان به داوری مربوط می شود؛ تیمی که از داوری سود برده قاضی را عالی و اشتباهات را جزوی از فوتبال می داند اما تیم مقابل تمام ضعف های فنی را پشت داور مخفی می کند!

بسیاری از تیم ها چهار قهرمانی پرسپولیس را ناشی از اشتباهات داوری می دانند و حالا هم این تیم رقیب تهرانی و آبی پوش خود را به این موضوع متهم می کند. با توجه به برگزاری دربی 94 در روز دوشنبه 22 دی مسئولان دو تیم از لزوم استفاده از VAR در لیگ ایران صحبت کردند و با وجود آن که این اظهارنظرها بیشتر برای راه انداختن جنگ روانی است اما برکسی پوشیده نیست که استفاده از این تکنولوژی می تواند بسیاری از حواشی را کاهش بدهد.

به کار گرفتن VAR آن هم در شرایط تحریم و هزینه فراوان آن شاید در فصل جاری لیگ یک اتفاق دور از انتظار باشد اما مسئولان باید به فکر آن باشند. البته تجربه استفاده از چنین تکنولوژی در والیبال ایران اصلا موفق نبود. زمانی که چشم عقاب به لیگ والیبال آمد همه استقبال کردند و بسیاری تصور می کردند که می تواند اشتباهات را به شدت کاهش بدهد اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه به خاطر هزینه فراوان آن و نداشتن نیروی انسانی مجرب برای استفاده از ویدیو چک تقریبا می توان گفت چشم عقاب در ایران تعطیل شد!

اما یکی از مهم ترین مشکلاتی که قطعا در فوتبال ایران با وجود VAR ایجاد می شود چند برابر آن چیزی است که امروز در لیگ انگلیس یا اسپانیا و ... ایجاد شده است. اعتراض های زیادی در خصوص نحوه استفاده از این تکنولوژی و اشتباهات داوری با وجود VAR صورت گرفته و هنوز پیشرفته ترین کشورها نیز در شیوه استفاده از آن دچار مشکل شده اند و قطعا چند برابر آن در ایران رخ خواهد داد. با این حال نمی توان به همین بهانه از ورود این تکنولوژی به ایران جلوگیری و در برابر آن مقاومت کرد.

مقاومت در برابر ورود این تکنولوژی به ایران نتیجه اش همانی می شود که در لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس رخ داد و شاید در آن زمان به خوبی مشخص شد که تجربه نداشتن در بازی هایی که VAR وجود دارد می تواند بازیکنان ایران را بدعادت کند و آن ها را به گول زدن داور ترغیب کند!

همه می دانند که تمام تیم های ایرانی هم از داوری سود بردند و هم ضرر کردند اما این بحث یک دستاویز مهم برای شکست خوردگان شده که تمام نقص ها و نقاط ضعف خود را برگردن داور بیندازند؛ داورانی که با کمترین امکانات و دستمزد پای به میدان می گذارند و سیبل می شوند. داورانی که در لیگ غیرحرفه ای ایران سوت می زنند اما همه توقع دارند آن ها در حد فینال جام جهانی برایشان قضاوت کنند!

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ایلیا
    0

    مافیا اجازه نمیده بیاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها