مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان:

141هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان/ ازدواج عامل ترک تحصیل دختران

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار 141 هزار دانش آموز بازمانده و ترک تحصیلی، کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی، مسائل فرهنگی، ازدواج و فقر را از عمده‌ترین دلایل ترک تحصیل دانش آموزان استان عنوان کرد.

141هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان/ ازدواج عامل ترک تحصیل دختران

حمیدرضا رخشانی اظهار داشت: طبق آمار در استان سیستان و بلوچستان 141 هزار بازمانده و ترک تحصیلی وجود دارد که این آمار از سال 92 مدام تکرار می‌شود. برای راستی آزمایی و بدست آوردن آمار دقیق شهرستان به شهرستان در حال بررسی هستیم و آماری که تاکنون بدست آمده نزدیک به 50 درصد از دانش آموزان استان بازمانده و ترک تحصیل کرده اند. قرار است بزودی از سوی اداره کل آموزش و پرورش به صورت دقیق این آمار جمع بندی و اعلام شود. باید بدانیم هر کدام از این دانش آموزان به چه دلیل ترک تحصیل کرده اند و برای هرکدام از آنها باید برنامه ای داشته باشیم که از تحصیل و آموزش بازنمانند. برای حل این مشکل مسئولان همگی باید پای کار بیایند.

کمبود نیروی متخصص برای تدریس رشته ریاضی فیزیک

رخشانی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان برای دانش آموزانی که گرایش بیشتری به رشته ریاضی دارند خیلی به لحاظ فضا مشکلی نداریم اما متاسفانه با کمبود نیروی متخصص این رشته روبه رو هستیم و به طور طبیعی افرادی که در این رشته تدریس می‌کنند نیمه مرتبط اند که این موضوع بدون شک تاثیر مستقیم در یادگیری دانش آموزان می گذارد.

برای رشته های فنی حرفه ای و کارودانش با کمبود فضا و معلم روبه رو هستیم

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط خاصی که استان دارد در رشته فنی حرفه ای و کاردانش هم با کمبود معلم و فضا روبه رو هستیم و در سطح استان و در اکثر شهرستان‌ها این رشته ها وجود نداشت؛ تقریبا از دو سال اخیر از 32 شهرستان ابتدا 18 و هم اکنون به 24 شهرستان این رشته افزایش یافته است.

رخشانی: طبق آمار اعلام شده در استان سیستان و بلوچستان 141 هزار بازمانده و ترک تحصیلی داریم و این آمار از سال 92 مدام تکرار می شود. برای راستی آزمایی این آمار به صورت دقیق شهرستان به شهرستان در حال بررسی هستیم اما آماری که تاکنون به ما رسیده نزدیک به 50 درصد از دانش آموزان بازمانده و ترک تحصیل کرده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان گفت: بیشترین شهرستان‌هایی که با کمبود رشته ریاضی فیزیک در مناطق مرزی مواجه‌اند عبارتند از بم پشت، سیب سوران، مهرگان، دشتیاری، سرباز، راسک و... که اکثرا به صورت محدود و در حد یکی دو کلاس برگزار می‌شوند که اگر این کلاس‌ها را افزایش بدهیم با کمبود نیرو مواجه می شویم.

مشکل جذب نیروی انسانی در آموش و پرورش استان برطرف می شود

وی تصریح کرد: با توجه به تهیه و تدوین سند توسعه نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، پیش بینی ما برای برطرف کردن این مشکل تا سال 1404 است و مشخص کرده ایم چه تعداد نیرو در هر رشته با کمبود مواجهیم که در این چند سال آنها را جذب و پذیرش کنیم.

همچنین با کمک دولت و وزیر آموزش و پرورش می‌توانیم ظرف 3 الی 4 سال آینده از نظر نیروی انسانی به میانگین کشوری برسیم و این کمبود را در رشته های تخصصی مثل ریاضی فیزیک در سطح استان برطرف کنیم.

سیستان و بلوچستان- سرویس مدرسه

عوامل اصلی ترک تحصیل دانش آموزان در سطح استان

رخشانی در ادامه به علت ترک تحصیل دانش آموزان در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: استان در شرایط متفاوتی با سایر مناطق کشور قرار دارد. در بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان مسائل فرهنگی باعث ترک تحصیل دانش آموزان می شود.

وقتی دختران به سن قانونی می رسند موضوع ازدواج آنها به میان می‌آید که مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. بیشتر آنها در دوره متوسطه اول ترک تحصیل می‌کنند و در متوسطه دوم آمار ترک تحصیل این دانش آموزان افزایش می‌یابد.

عده ای از دانش آموزان پسر نیز به دلیل فقر و کسب درآمد برای خانواده ناگزیر به ترک تحصیل می شوند. برخی خانواده‌ها نیز به خاطر کلاس‌های مختلط و مسائل فرهنگی اجازه تحصیل به دختران را نمی دهند.

وی اضافه کرد: بخش از ترک تحصیل ها نیز به دلیل عدم حضور معلم زن در کلاس های درس است. به همین دلیل دختران در کلاس درس حضور نمی یابند. تعدادی نیز به دلیل انتخاب رشته ریاضی فیزیک ترک تحصیل می کنند چرا که دبیر تخصصی برای این رشته در برخی از مناطق استان وجود ندارد. به همین دلیل آن دسته از دانش آموزانی که علاقمند به رشته ریاضی فیزیک هستند و می خواهند در این رشته ادامه تحصیل دهند ترک تحصیل می کنند.

آمار ترک تحصیلی مان به این دلیل در مناطق مرزی بالاتر است چرا که خدمات رفاهی در این مناطق کمتر بوده و اکثر معلمان برای استخدام این مناطق را انتخاب نمی‌کنند. حتی معلمان بومی نیز بعد از یکی دو سال خدمت متقاضی انتقال به شهرهای مرکزی می شوند.

دانش آموز

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در تمامی استان در بحث فضای آموزشی و نیروی انسانی با مشکل مواجهیم و در بسیاری از مناطق مجبوریم کلاس‌ها را مختلط برگزار کنیم و اینکه بخواهیم کلاس های درسی جداگانه برای دانش آموزان دختر و پسرمان برگزار کنیم تقریبا غیر ممکن است.

هنوز با میانگین آمار ترک تحصیل دانش آموزان در سطح کشور فاصله داریم

رخشانی افزود: در طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای بهبود مدارس شبانه روزی، نیروی انسانی، فضای آموزشی و راه اندازی رشته کاردانش در سطح استان صورت گرفته که باعث شده میزان آمار ترک تحصیل در بین دانش آموزان از 34 به 40 درصد کاهش یابد ولی با این وجود هنوز با میانگین کشور 30 درصد فاصله داریم.

5 شاخص مهم تحصیلی که باید در سطح استان تقویت شوند

وی عنوان کرد: نیاز است 5 شاخص اصلی را در سطح استان که عبارتند از فضای آموزشی، نیروی انسانی، تقویت مدارس شبانه روزی در روستاهای مرکزی، تامین هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان و گسترش رشته‌های مهارتی خصوصا کار و دانش را تقویت کنیم که با این اقدام مطمئن هستم ترک تحصیل در سطح استان به حداقل و نگهداشت دانش آموزان برای ادامه تحصیل به حداکثر می رسد.

رخشانی: طبق آمارهایی که تاکنون بدست آمده حدود 400 هزار دانش آموز در سطح استان گوشی هوشمند و تبلت ندارند البته این بدین معنا نیست که اینها آموزش ندیده اند.

71 درصد مدارس استان در مناطق عشایری و روستایی قرار دارند

وی گفت: 71 درصد مدارس استان سیستان بلوچستان در روستاها و مناطق عشایری قرار دارند و تنها 29 درصد در مراکز شهری هستند. بیماری کرونا به دلیل نوع آموزشی که دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری دارند منتقل نمی‌شود چرا که اکثرا معلمان آنجا بومی هستند و آموزش به صورت فرد به فرد برگزار می شود.

400 هزار دانش آموز تبلت و گوشی هوشمند ندارند

رخشانی عنوان کرد: دانش آموزان داخل و حاشیه شهرها اکثرا اینترنت دارند و وضعیت مالی شان به گونه‌ای است که می‌توانند از تبلت و گوشی هوشمند برای آموزش درسی استفاده کنند. طبق آمارهایی که تاکنون بدست آمده حدود 400 هزار دانش آموز در سطح استان گوشی هوشمند و تبلت ندارند ولی این بدین معنا نیست که اینها آموزش ندیده اند بلکه به صورت فرد به فرد با در اختیار داشتن درسنامه به معلمان بومی آنجا و راهبران آموزشی ما که در سطح استان 260 نفر هستند، آموزش می بینند. اما با این وجود نیاز است که از امکانات آموزشی بیشتری بهره مند شوند و از طریق برنامه شاد از آموزش های بیشتری بهره مند شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در پایان گفت: تاکنون 450 عدد تبلت و گوشی هوشمند از طریق خیرین و مجموعه‌های اداری در سطح استان بین دانش آموزان پایه دوازدهم بویژه در شهرهای مرزی توزیع شده و به زودی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش تعداد دیگری بین دانش آموزان پایه دوازدهم که نیاز به گوشی و تبلت دارند توزیع خواهد شد.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کیان
    0

    متن متنی برای شما عزیران نمیتوانم بنویسم چون آنقدر مشکل در آنجا هست که 100 ساعت نوشتن هم کم است بیشتر شهر راز هستید این همه نادیده گرفته شدن برای چیست خیلی هایش هم نمی‌شود گفت چون به مزاق کسانی خوش نماید ولی ای کاش میشد ساختمان مجلس انقلابی را در شهر شما بنا کرد تا نمایندگان حتی چند دوره قبل هم مجبور به سفر در این استان باشند و از نزدیک مشکلات شما عزیزان را ببیند نه که نزدیک انتخابات بیایند چند عکس و فیلم تبلیغاتی بگیرند و برگردند

  • زهرا
    0

    واقعا آموزش مماکت را ویران کردن امید را گرفتن فقر تا مغز استخوان احساس میشه خدا نگزره ازتون

  • کسری
    0

    هموطن سیستان وبلوچستانی. من بعنوان هموطن شما عزیزان اهل سنت وشیعه ازتمام کوتاهیهای انجام گرفته نظام برای فراهم کردن کمترین حق شما.عذرخواهی میکنم ودست تک تک شما رامیبوسم. ولی خواهش میکنم جلوی کودک همسری فرزندان خودتون رو بادرایت وسعه صدر بگیرید.

  • علی
    0

    به خدا حق این قشر از مردم خوردن ندارد وای بر شما مسئولان

  • هادی
    0

    سلام بر خیرین محترم.محمدهادی قربانی هستم فرزند اکبر من۳۱سال سن دارم چندین سال دوست دارم متاهل بشم،بخاطر مشکلات مالی اجاره نشینی و کارگری توی رستوران،فن خاصی جز کارگری فن خاصی بلد نیستم بخاطر که درآمدم کم. تصمیم گرفتم برای شما نامه بفرستم فرجی بشه این روزها هم بیرون بر و رستوران بخاطر کرونا تعطیل بیکارم،کارگری هم کم شده چون مصالح ساختمانی گران. خواهش میکنم اگر میشه بهم کمک مالی کن تا از فکر و سردرگمی دربیام بهتر زندگی کنم مدتی اجاره خونه برام مشکل بزرگی شده به اندازه اجاره خونه هم کمک مالی کنید یه مشکل بزرگ من حل کردید بخدا روم نمیشه اینها حضوری به کسی بگم چند ماهی باز اجاره خونه زیاد شد بهزیستی و کمیته امداد هم رفتم حضوری ولی کمکی نکردن،شماره عابر سپه (۵۸۹۲۱۰۱۰۶۰۸۹۶۴۴۲)بنام محمدهادی قربانی. تو راخدا کمکم کن موفق،سربلند و سلامت باشی در پناه الله خیلی ممنون و متشکرم از شما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها