یک ستاره شناس مشهور:

ایلان ماسک به کمک ربات‌ها می‌تواند رویای سکونت در مریخ را تحقق ببخشد

یکی از پژوهشگران

ایلان ماسک به کمک ربات‌ها می‌تواند رویای سکونت در مریخ را تحقق ببخشد

"ایلان ماسک" (Elon Mask)، نخستین شخصی نیست که قصد دارد سکونت‌گاهی را در مریخ بسازد.

"کارل ساگان"(Carl Sagan)، ستاره‌شناس مشهور نیز دهه‌ها پیش تاکید کرد که انسان باید پیش از آن که سیارک‌های منظومه شمسی دوباره به زمین برخورد کنند، به یک گونه چندسیاره‌ای تبدیل‌ شود.

ساگان از دنیا رفته است اما پروفسور "میشیو کاکو"(Michio Kaku)، فیزیکدان و استاد آینده‌پژوه "دانشگاه شهری نیویورک"(CUNY) می‌گوید که اکنون ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) می‌تواند رویای تمدن فضایی را تحقق ببخشد.

ساگان در سال ۱۹۹۶ درگذشت اما چشم‌انداز او در مورد فراتر رفتن انسان از زمین، جالب‌تر شده‌ است زیرا تهدیدات جهانی مانند تغییرات اقلیمی، همه‌گیری کووید-۱۹ و شرایط حساس این سیاره رو به افزایش هستند.

وی پیش از درگذشت خود گفت: زمین حداقل پنج دوره بزرگ انقراض را تجربه کرده است و اگر این موضوع به قدر کافی نگران‌کننده نباشد، احتمال این که زمین در قرن بعدی مورد هجوم یک جهان کوچک تهدیدکننده تمدن قرار بگیرد، کمتر از یک در هزار است. احتمال مرگ در یک پرواز تجاری، یک در دو میلیون است.

پروفسور کاکو باور دارد که ایلان ماسک می‌تواند رویای ساگان را با روشی واقع‌بینانه‌تر و خلاقانه‌تر به ثمر برساند. به گفته کاکو، تلاش‌های کنونی ایلان ماسک در برابر تهدیدات رویاروی بشر، کارآمدتر از تلاش‌های صورت گرفته در سال ۱۹۹۶ است.

برای نمونه، ماسک در سال ۲۰۱۹، در یک توئیت نوشت که نهایتا سنگ بزرگی با زمین برخورد خواهد کرد و تاکید داشت که مکانیسم‌های دفاعی زمین برای نجات دادن انسان‌های این سیاره، صفر است.

کاکو گفت: ما باید به عنوان یک سیاست بیمه‌ای، اطمینان حاصل کنیم که انسان، به یک گونه دوسیاره‌ای تبدیل می‌شود. این سخنان کارل ساگان است.

وی افزود: البته اکنون ایلان ماسک با گفتگو در مورد یک گونه چندسیاره‌ای، این دیدگاه را احیا کرده است. او می‌خواهد با استفاده از "موشک‌های فیوژن"(fusion rockets) که با تلفیقی از بودجه‌های خصوصی و دولتی تامین مالی شده‌اند، تا یک میلیون سکونت‌گاه بسازد و به مریخ بفرستد.

با وجود این، کاکو از چالش‌های بزرگ پیش روی انسان در مسیر ساکن شدن روی مریخ چشم‌پوشی نمی‌کند. یک مانع بزرگ، هزینه سفر به مریخ است. حتی برای ثروتمندترین فرد روی زمین که ایلان ماسک است، سفر به مریخ، یک پروژه مالی جدی به شمار می‌رود.

کاکو باور دارد که بهترین راه برای کاهش هزینه‌ها، ارسال ربات‌ها به مریخ است تا در آنجا زیستگاه‌هایی را برای فضانوردان آینده بسازند.

وی در این باره گفت: با فرستادن ربات‌های دارای قابلیت خودتکثیری به مریخ، به تدریج لشکری از ربات‌ها تشکیل می‌شوند که می‌توانند شهری در سیاره سرخ بسازند. با توجه به این که طبیعت و قوانین فیزیک، سرانجام باعث نابودی بشر خواهند شد، مقصد نهایی ما در فضا خواهد بود.

با گذشت حدود یک سال از شیوع یک بیماری همه‌گیر در اوج فاجعه‌های بزرگ آب و هوایی، عجیب نیست که به یک ناامیدی خفیف دچار شوید و وضع موجود را به عنوان یک وضع عادی جدید بپذیرید، اما به گفته پروفسور کاکو، فشار ایلان ماسک برای تحقق نظریه کارل ساگان مبنی بر تبدیل شدن انسان به گونه‌ای چندسیاره‌ای، اکنون فوریت دارد، زیرا امید به داشتن آینده‌ای روشن‌تر را حداقل برای برخی از گونه‌ها فراهم می‌آورد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • سجاد
    0

    انها کجا وماکجا؟؟؟؟؟

  • 1400 سال قبل
    0

    اونها دنبال چیا هستن . ما درگیر قیمت تخم مرغ . چشم باز کردن یک کرده . نزدن واکسن خاص و صف روغن سرخ کردنی و ....

  • حرف حق
    0

    ما دقیقا ۱۴۰۰سال از دنیا عقب هستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها