نیکی میناژ در دادگاه محکوم شد

خواننده رپ مشهور به پرداخت ۴۵۰ هزار دلار غرامت برای کپی و گرته‌برداری از آهنگ معروف تریسی چپمن محکوم شد.

نیکی میناژ در دادگاه محکوم شد

حکم دادگاه حق مالکیت معنوی سال ۲۰۱۸ نیکی میناژ و تریسی چپمن اعلام شد. میناژ با گرته‌برداری از ترانه سال ۱۹۸۸ چپمن با عنوان "عزیزم بگذار در آغوشت بگیرم"، تک‌‌ترانه "متأسفم" را غیررسمی منتشر کرده بود.

طبق اسناد این پرونده که روز پنجشنبه (هفتم ژانویه) در دادگاه فدرال کالیفرنیا به آن رسیدگی شد، گروه همکاران چپمن با دریافت جمعا ۴۵۰ هزار دلاری موافقت کردند که میناژ و همکارانش در ماه دسامبر آن را پذیرفته بودند. این مبلغ همه هزینه‌های شکایت و دستمزد وکیل این پرونده را هم شامل می‌شود.

نماینده چپمن، خواننده ترانه "خودرو پرشتاب"، بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرده است: "خوشحالم که این موضوع حل شد و از حکمی که دادند راضی‌ام. این حکم نشان می‌دهد که قانون حامی حقوق هنرمندان است و هنرمندان دیگر را هم به رعایت آن ملزم می‌کند. در این شرایط خیلی‌ها از من خواستند اجازه دهم از ترانه‌ام استفاده کنند. در تک‌تک موارد، به‌موقع و در نهایت احترام، بی‌چون‌وچرا مخالفت کردم. ظاهرا خانم میناژ حرفم را گوش نکرد و با وجود مخالفت واضح و صریح من، باز هم از ترانه‌ام استفاده کرد. همه می‌دانند که من به‌عنوان آهنگساز و ناشر مستقل، همواره از کارهایم محافظت کرده‌ام. هرگز اجازه استفاده از ترانه‌هایم را به‌عنوان نمونه نداده‌ام و خودم هم از کسی نخواسته‌ام به من نمونه بدهد. این شکایت آخرین حربه من بود. می‌خواستم با پیگیری آن از خود و کارم دفاع کنم و از قانون بخواهم که از آثار و مایملک معنوی خلاقانه آهنگسازان و ناشران مستقلی مانند من حمایت کند."

ترانه "متأسفم" در تابستان سال ۲۰۱۸ به‌صورت غیررسمی از تارنمای رادیو دی‌جی فلانک‌مستر فلکس پخش شد. آن ترانه سپس از آن تارنما حذف شد، اما چپمن بابت نقض حقوق مؤلف شکایت کرد و مدعی شد که در آن ترانه، "ملکه رپ"، از متن ترانه‌‌ او که هنوز رسما منتشر نشده، استفاده شده‌ است.

در مدارک این پرونده که در فوریه ۲۰۱۹ تشکیل شد، خواننده ترانه رپ "جمعه صورتی" منکر نقض حقوق مؤلف ترانه "عزیزم بگذارم در آغوشت بگیرم" با ساختن ترانه "متاسفم" شد. میناژ همچنین در ژوئیه ۲۰۱۸ توییت کرد که چپمن به او اجازه دسترسی به نمونه کارش را نداده است. او در توییتر نوشت "تریسی چپمن، بیا من را بزن."

اخیراً در ماه سپتامبر، قاضی ویرجینیا ای فیلیپس گفت که میناژ با نوشتن و ضبط ترانه "متاسفم" مرتکب نقض حقوق مؤلف نشده است. اسناد این دادگاه نشان می‌دهد که گروه همکاران میناژ برای نمونه‌برداری از ترانه چپمن با او تماس گرفته‌اند. حتی گفته شد که یک متخصص صدور مجوز در جریان این که نام چپمن "در فهرست نمونه‌برداری ممنوع" آمده، بوده است، فهرستی نانوشته از نام هنرمندانی را دارد که اجازه نمونه‌برداری از کارهاشان را نمی‌دهند. چپمن این درخواست را همان موقع رد کرده است.

جان گَتی، یکی از وکلای چپمن، نیز در ادامه این بیانیه رسمی نوشته است: "من به راه و روش تریسی احترام می‌گذارم و خوشحالم که تلاش‌هایش برای حفظ حقوق هنرمندان به ثمر رسید. نتیجه از این بهتر نمی‌شد و این بیانیه نیز از طرف تریسی و البته برای حمایت از حقوق همه هنرمندان صادر شده است."

منبع: ایندیپندنت

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها