تا ۱۴۰۸ با یادگار امام(ره)؟/ نامزدی سیدحسن خمینی و احتمال حمایت اصلاح‌طلبان

گمانه‌زنی احزاب درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بالا گرفته و حالا هر روز حزبی از این و آن جناح سیاسی تلاش می‌کند با ارائه تحلیل، فضا را برای نامزد مطلوب خود مساعد و به ‌نحوی از او در این میدان رقابت حمایت کند.

تا ۱۴۰۸ با یادگار امام(ره)؟/ نامزدی سیدحسن خمینی و احتمال حمایت اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان اگرچه حرکت به سوی تاسیس نهادی اجماع‌ساز را آغاز کرده‌اند اما هنوز درباره چند و چون آن به اجماع نرسیده‌اند، اما احزاب منتسب به این جریان سیاسی مسیر خود را دنبال می‌کنند و در پی آنند که نشان دهند دست‌شان برای داشتن نامزد مطلوب خالی نیست.

این در حالی است که بنا بر برخی شنیده‌ها برخی چهره‌های شاخص از جمله اسحاق جهانگیری که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲، حضوری موثر داشت و به همین دلیل بسیاری از او به عنوان گزینه قطعی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ می‌گفتند، حال چندان تمایلی به حضور در صحنه انتخابات ندارد و ظاهرا تحرکات نصفه و نیمه این مدت را نیز متوقف کرده است.

در نتیجه حالا با نبود چهره‌هایی چون جهانگیری، احزاب در حال رایزنی برای دعوت از دیگر شخصیت‌های برجسته برای ورود به این مهم‌ترین رقابت سیاسی ۱۴۰۰ هستند و حالا بار دیگر نام سیدحسن خمینی، تولیت آستان امام خمینی(ره) لابه‌لای این گمانه‌زنی‌ها به گوش می‌رسد.

جریان اصلاحات و سیدحسن خمینی رابطه خوبی دارند. هر چند یادگار امام رسما عضو هیچ گروه و حزبی نیست، اما روابط نزدیکش با شخصیت‌های برجسته جریان اصلاحات به‌ویژه سیدمحمد خاتمی باعث شده تا بسیاری او را از جمله اصلاح‌طلبان بشناسند. نام سیدحسن خمینی اما حالا در شرایطی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد احزاب اصلاح‌طلب برای رسیدن به کاندیدای واحد چالش‌هایی جدی پیش‌رو دارند.

هر چند این مشکل به هیچ عنوان مختص اصلاح‌طلبان نیست و اتفاقا اصولگرایان از آنجا که مسیر رسیدن به پاستور را پیش ‌روی خود هموارتر می‌بینند، بیش از رقیب اصلاح‌طلب دیگر بحث «اجماع» و «وحدت» هستند.

با این همه اما غلامعلی دهقان، از اعضای حزب اعتدال و توسعه دیروز در تحلیلی انتخاباتی گفته است: «به نظر می‌رسد میان اصولگرایان انقلابی و ارزشمدار آقای رییسی این قدرت (اجماع‌سازی) را دارد. او در انتخابات سال ۹۶ نیز نزدیک به ۱۷ میلیون رای داشت. عملکرد آقای رییسی در قوه قضاییه نیز می‌تواند بخشی از جامعه را راضی کرده باشد. اتفاقا مشاهده کردم که برخی اصولگرایان نیز همین نظر را دارند. در میان طیف مقابل، تنها کسی که می‌تواند این اجماع را شکل دهد، آقای سیدحسن خمینی است.»

دهقان در تشریح نظر خود توضیح داده که سیدحسن خمینی مورد تایید اصلاح‌طلبان سنتی و پیش‌رو، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل است و در حالی نام سیدحسن خمینی را مطرح می‌کند که بخشی دیگر از حزب اعتدال و توسعه بارها نام علی لاریجانی را از قضا با همین جایگاه و همین شکل مقبولیت به میان آورده‌اند.

حزب اعتدال و توسعه که اکثر اعضای آن مسوولان بلندپایه در دولت حسن روحانی هستند، درپی آن است که کاندیداهایی میانه‌رو و ائتلافی را به میدان بیاورد. بر این اساس شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت قصد حمایت از لاریجانی را دارد ولی هنوز لاریجانی درباره تصمیم خود اظهارنظر نکرده و با توجه به شواهد، احتمالا این حزب متفاوت از احزاب اصلاح‌طلب بیشتر به اجرایی شدن برنامه‌های خود فکر می‌کنند و در نظر دارند که طرحی عملیاتی برای انتخابات ۱۴۰۰ ارایه کنند تا هر طور که شده در این انتخابات پیروز شوند.

این اما با نظر بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب در تضاد است؛ چراکه آنان معتقدند نباید به هر شیوه و شکل که شده، در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا معرفی کنند، آنان می‌گویند باید با کاندیدایی کاملا اصلاح‌طلب وارد رقابت شوند تا پس از انتخابات نیز بتوانند به حمایت خود از او ادامه دهند و همزمان پاسخگوی اقداماتش باشند.

ولی به ‌هر حال باید گفت که اصلاحات ریشه‌ای است که از خط امام(ره) منشا گرفته و بدون شک، دنبال آقای سیدحسن خمینی خواهند رفت و از کاندیداتوری او استقبال خواهند کرد

به ‌هر حال اما دهقان دیروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی نامه‌نیوز، به تشریح ویژگی‌های شخصی سیدحسن خمینی پرداخته و گفته است: «اگر آقای سیدحسن خمینی ورود کند، باعث تعالی نظام سیاسی کشور می‌شود؛ چون او یک مجتهد آگاه به دو مقوله مکان و زمان است و می‌تواند راهی را که امام خمینی، رهبر فقید انقلاب در فقه سیاسی شیعه ایجاد کردند، استمرار ببخشد و بسیاری از چالش‌های نظام را به ‌لحاظ فکری، فرهنگی و فلسفی حل کند. آمدن آقای سیدحسن خمینی باعث امیدواری بخشی از جامعه ایرانی می‌شود که ما به آنها نواندیشان دینی می‌گوییم؛ کسانی که معتقدند دین می‌تواند در هر زمانی پاسخگوی نیازها باشد.

این جریان طی ۲ دهه گذشته به تدریج ضعیف شد و چون آقای سیدحسن خمینی متعلق به این جریان فکری است، به نظر می‌رسد این بخش جامعه که از طبقه متوسط شهری هستند، وارد انتخابات می‌شود.» دهقان همچنین گفته است: «حضور آقای سیدحسن خمینی به نوعی نمادین بازگشت به آرمان‌های صدر انقلاب است، به ‌خصوص اصولی از قانون اساسی که درباره توجه به حقوق ملت مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر اینکه ایشان میانسال و روحیه جوانی دارد که رهبری بارها به آن تاکید کردند. او می‌تواند در بین بخشی از جوانان نواندیش و نوگرای جامعه جاذبه ایجاد کند.»

تعریف و تمجید این عضو حزب اعتدال و توسعه که زمانی سخنگوی این تشکل سیاسی بود، از سیدحسن خمینی در حالی است که به نظر می‌رسد او خود چندان تمایلی به حضور در انتخابات‌ریاست‌جمهوری ندارد. چه آنکه مهرماه امسال سیداحمد خمینی پسر او به همشهری آنلاین گفته بود: ‌«شنیده‌ام که برخی بزرگان و دوستان پیشنهاد کاندیداتوری در این انتخابات را به ایشان داده‌اند اما مشورت در جایی لازم است که تردید و شکی برای انجام یک عمل وجود داشته باشد.

در حالی که من هیچ اراده‌ای در شخص پدرم برای کاندیداتوری در انتخابات نمی‌بینم که بخواهد منتهی به شک و تردید شود و حال بخواهند با مشورت گرفتن از دیگران به یک جمع‌بندی نهایی برسند.» ضمن آنکه بررسی شواهد هم گفته‌های سیداحمد خمینی را تایید می‌کند. سیدحسن خمینی تجربه یک‌بار مواجهه با شورای نگهبان را داشته که تجربه‌ای خوب برایش نبوده است. او در انتخابات گذشته مجلس خبرگان رهبری با حمایت حداکثری جریان‌های سیاسی وارد شد و نام‌نویسی کرد اما با دست رد شورای نگهبان مواجه شد.

در آن زمان مرحوم اکبرهاشمی‌رفسنجانی حمایتی ویژه از سیدحسن خمینی داشت و نسبت به ردصلاحیت او نیز واکنش تندی نشان داد. به‌ هر حال او آن زمان که عزمی جزم برای ورود به انتخابات داشت، از ماه‌ها قبل فعالیت‌های خود را شروع کرده و برای این رقابت سیاسی تدارک دیده بود، اما حالا هیچ تحرکی از او دیده نمی‌شود.

اسماعیل گرامی‌مقدم، چهره سیاسی اصلاح‌طلب اما در این رابطه می‌گوید: «در این باره تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد. ولی باتوجه به وضعیتی که در انتخابات یازدهم داشتیم، باید بزرگ‌ترین دغدغه ما مشارکت گسترده مردم باشد. این بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی حاکمیت و اصلاح‌طلبان است؛ بنابراین اگر چهره‌هایی وارد شوند که شناخته شده باشند و مردم نسبت به آنها اعتماد داشته باشند مثل حسن آقای خمینی می‌تواند به مساله مشارکت کمک کند و خیلی تاثیرگذار باشد.

ولی کنار این، تحلیل دیگری هم مطرح است مبنی بر اینکه چهره‌های جدید ممکن است باعث رونق انتخابات شود و مردم دنبال شخصیت‌هایی باشند که اگرچه مسوولیت‌هایی داشته‌اند ولی چندان مورد توجه نبوده و می‌شود و به عنوان «پدیده» از آنان یاد کرد. بنابراین فکر می‌کنم که در جریان اصلاحات اگر هر دو رویکرد دنبال شود و احزاب به ‌نحوی بر این مهم به اتفاق‌نظر و اجماع برسند، احتمال اینکه مردم مشارکتی گسترده داشته باشند، بیشتر است.»

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به طرح نام چهره‌هایی میانه‌رو چون علی لاریجانی و سیدحسن خمینی می‌گوید: «هر کدام از شخصیت‌ها یک جایگاهی دارند. درباره آقای لاریجانی باید اتفاقات خاصی رخ دهد و باتوجه به اینکه اصلاح‌طلبان هم تاکید داشتند که با هویت اصلاح‌طلبی وارد انتخابات ۱۴۰۰شوند؛ اولویت راهبری با همین رویکرد است اگر که تصمیمات تغییر نکند و سراغ دیگر راهبردها نروند.

ولی به ‌هر حال باید گفت که اصلاحات ریشه‌ای است که از خط امام(ره) منشا گرفته و بدون شک، دنبال آقای سیدحسن خمینی خواهند رفت و از کاندیداتوری او استقبال خواهند کرد و ضمن اینکه اصولگراهای معتدل هم از حضور سیدحسن خمینی استقبال می‌کنند؛ چراکه وابسته به بیت امام(ره) است و به عنوان چهره‌ای معتدل در جمع اصلاح‌طلبان و کل جریانی که به نام خط امام(ره) از ابتدای انقلاب فعالیت کرده، شناخته می‌شود.»

این تنها گرامی‌مقدم نیست که معتقد است حضور احتمالی سیدحسن خمینی منجر به اجماع اصلاح‌طلبان پیرامون او می‌شود و هستند اصلاح‌طلبان دیگری که چنین نظری دارند. با این همه سکوت سیدحسن خمینی همچون چند چهره شاخص دیگر منتسب به جریان اصلاحات می‌تواند دلایلی تاکتیکی داشته باشد. هر چه باشد کاندیدای اصلاح‌طلب باید خود را برای هجمه‌های گاه و بی‌گاه رقیب و به‌خصوص تندروهای اصولگرا آماده کند و با این حساب، شاید بهتر است چراغ خاموش پیش بیایند تا مگر تا حدودی فرصت تخریب را از رقیب بگیرند.

منبع: اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • ناصری
    0

    فوری کاش هیچ پستی در مورد بعضی ها از شخصیت ها ی نمی گذاشتی بعضی اینجا اصلا احترام وادب را نمی فهمند هرچی توهین باشد نسبت به این شخصیت ها می کنند چون بعضی از افرادی که اینجا کامنت میزارن آدمای بیسواد وسطح پایین هستند

    نظرات شما -
    • .
      0

      از تیتر و خبرهایی که از همه حزب و بی حزب میزاره باید ادب اموخت . منظور خود خبر فوری. ادب از کی آموختی از خبر فوری ! مقایسه کنید انتخاب تیترها با اشخاص . هه

    • آریایی
      0

      دوست عزیز ؛ اگر این شخصیتها عملکرد خوبی داشتند هیچگاه مورد بی احترامی قرار نمیگرفتند و بر قلوب مردم حکومت میکردند نه بر جسم مردم .

    • رئوفی
      0

      تصورمیکنم شما ازاندوخته های فکری وذخیره انقلاب هستید که سالها خاک گچ درپای تخته سیاه های قدیم خورده والان صاحب نظر هستید که بقیه را بیسواد تلقی نموده اید فضای مجازی یا بعبارت رئیس مجلس انقلابی فجازی جای خوبی برای درد ودل کردن است

    • ناصری
      0

      واقعا خود فوری شده منبع بی اخلاقی سیاسی واجتماعی

    • ناصری
      0

      شما سخت در اشتباه هستید .من اصلا هیچوقت به این نمایندها رای ندادم ونمیدم برعکس به شدت از تندروی بدم میاد همانطور که از بی ادبی متنفرم

    • به شعور مردم توهین نکنن تا....
      0

      وقتی بارفتارشون و با زخم زبان زدن و نمک به زخم مردم ریختن همه رو ازار میدن از طرفی هم خفقان درست کردن که هرکی اعتراض کنه میشه فلان و بهمان!... مردم هم تنها راهی که میتونن خودشون رو تخلیه کنن توهینه!

  • ستم ديده
    0

    كلا رد داديم بيفايده است فرزند سليمان هم بياوريد راي بي راي

    نظرات شما -
    • هه
      0

      از پايه خراب است

    • هه هه
      0

      همه خرابند گنديدن

    • A
      0

      رای بی رای خود زنیه.واقعا بعضی ها لیاقتشون همون شاه ملعونه.بعضی ها لیاقتشون اینه که بهشون بگن گاو شیرده. شما ها که هیچ ارقی به کشورتون ندارین لیاقتتون اینه که مستعمره امریکا باشین

    • مورچه
      0

      ب هه هه و‌Aشماهاهمان چماق دارهای کف خیابان هستین که مردم راسرکوب میکردین ومغازه هارا اتش میزدن امروزهم دارید نظرشخصی مردم راسرکوب میکنید بابا چرانظرخودرانمیگزارید دستبردارید ساندیخورها

    • به A
      0

      مستعمره آمریکا نیستیم ولی درعوض مستعمره چین هستیم!!!...سودش تو جیب شماها میره بدبختی و بیچارگیش برای مردم...اون از کیش - ماهیگیریشون تو خلیج و معادن یزد و استخراج بیت کوین تو ایران با برق ارزان و.... اگه مستعمره چین نیستیم پس چی هستیم؟؟؟ احمدی نژادتون که میلیاردی برای بیکاری جوانان چینی کمک میکرد!...پس پول هم ازشون نمیگیریم ولی همه چی بهشون میدیم پول هم روش!!!!

  • مورچه
    0

    تنها راه رهایی ازظلم رای بی رای است واین اقا اشراف زاده است چه میفهمد درد یعنی چه درنازونعمت بزرگ شده مرد میدان عدالت نمی بینیم و میگویم رای بی رای

  • ت
    0

    رزومه جالبی نداره فقط تغییر ریل از گچ رنگ نشده و تعمیر نشده جماران تا ساخت بارگاه ملکوتی برای امام خمینی ره که اگر امام بود خودش ایشون رو سرتا پا رنگی میکرد

  • اسد
    0

    خوب شد. تنها کمبود کشور ما همین بود که به لطف عزیزان تامین شد. سعادت مند شدیم رفت...

  • ای ر ان
    0

    ایشان نباید در عرصه سیاست وارد شوند. صرف متولی بودن و اداره کردن یک آستان نمیتواند ، ملاک بودن در عرصه اینگونه رده های ریاست جمهوری یا امثالهم باشد. به شخصه به دلیل احترام خاصی که به امام ره دارم ، دور از منویات و هدف ایشان است، همانگونه که فرزندان خود را از گرفتن پست یا مقامی منع میکردند ، واین بدلیل بینش و فهم بالای امام ره بود. نکته آخر متاسفانه دعوای سیاسی بین دو حزب باعث ایجاد تنش میشود و این مضر است ، واگر حزبی گزینه ای برای انتخابات ندارد نباید ورود کند ، یا به هر دری بزند که یک نفر را معرفی کند ، چرا که ممکن است یک ملت را به عقب بکشاند. مثل جناب روحانی که از روی اجبار او را آوردن و بعد همانها پشیمان شدن. لذا اگر اخلاق را رعایت کنند چنین اتفاقی نخواهد افتاد. ما مدیری مردمی میخواهیم ، نه مدیری بی کفایت ، باید افراد ، وجدان خود را جلوتر از همه تفکرات و احساسات قرار دهند.

  • ریزه میزه
    0

    ای کاش این جوان نه تنهااسم خمینی بلکه ذره ایی هم منش وروش امام رادررفتاروساده زیستی ومردمی بودن هم دروجودششان بودتابحق باو دلخوش میشدیم وگرنه باحزب بازی واین جناح وآن جناح کردن کسی بزرگوارومردمی وصادق نمیشود.سالم باشند..

    نظرات شما -
    • نوید
      0

      فقط احمدی نژاد سالمه با آن همه اختلاس

  • مقدسی
    0

    سید حسن ازپدرتان مرحوم سید احمد یاد بگیرید که او هم مثل شما توسط بنی صدر پست نخست وزیری را برایش درنظر گرفته بود اما با نهیب پدرش روح الموسوی الخمینی زیر بارپیشنهاد نخست وزیری نرفت . البته اگر اینطور بود خوب یکی ازفرزندان رهبری انقلاب بهتر از شما امکان جذب مخاطب را برای پست ریاست جمهوری میداشت اما به روش امام معظم له هم اجازه ورود به این نوع مسائل را به انها نمیدهند . ما انچه شرط بلاست باشما گفتیم خواه پندگیرید وخواه برملا

  • ستاره
    0

    تنها یادگار امام. پسرش سید احمد بود نه نوه اش که اختیار تامش دست روحانی هست،،، بشین سر جات فکر ریاست جمهوری از سرت بدر کن،، امام خمینی مث خودش نبود و. کلمه امام هم در شانش بود،،، بادش بخبر

  • داروغه
    0

    برید از لپ لپ یکی را بی آورید بهتر از این است

  • منم مختار
    0

    سلام ودرود خدا بر سید جلیل القدر فرزند بدون حاشیه رهبر کبیر انقلاب حضرت خمینی یادگاری از مجاهد بزرگ و پایه گذار جمهوری اسلامی ایران از ایشان بهتر به والله سراغ نداریم تنها کسی که میتواند نشاط و بالندگی را به فضای تیره کشور برگردانده و امید به جامعه تزریق کند تک رای ما به حسن خمینی تمامی کسانی که روی سفره انقلاب نشسته اند مدیون جد بزرگوار ایشان هستند هرچند عده‌ای تازه انقلابی شده به ثروت خدادادی ملت چنگ انداختن و انگار ارث پدریشان هست امید این که با آمدن ایشان دست دزدان و اختلاسگران بریده باد

  • وجدان
    0

    جز آقازادگی چه داری ؟؟؟؟

  • مجید
    0

    ایشان مگر رجال سیاسی است .چه کار مهمی یا مدیریت مهمی داشته است .بیاید خراب می شود.

  • کامران
    0

    قصد اهانت به این انسان مؤمن را ندارم یک نفر بیاد که اقلا چند ماه کارگری کرده باشد یک شب گرسنگی کشیده باشد یک آخوند درس حوزوی خوانده بدرد همان حوزه می خورد نه ریاست جمهوری

  • مهدی
    0

    ما که رای نمی‌دهیم چون بعد بیشتر عذاب می کشیم.

  • رضا
    0

    به نظر من هرکه بیاید فرقی نمی کند کارازریشه خراب است یه دگرگونی کلی لازم است تااوضاع این کشور درست شود

  • ی
    0

    اگرتایدشودخوب است

  • سید
    0

    1-اصلاح طلبها خودشان میدونندبااین وضعیت اقتصادی که برسرمردم آوردندهیچ جایگاهی دربین مردم ندارند ومیخواهند آقاسید حسن رادراین موقعیت بندازند جلو ومحبوبیتی اگر بخاطرامام داشته باشد آیشان راهم مثل خودشان کنند2-مردم آگاه ترازآن هستندومی دونند که آقاسیدحسن خمینی هیچگونه سوابق نه اجرایی نه مدیرتی ونه حتی تجربه کاری و... در کشور نداشته چگونه ایشان میخواهد پاسخگوی 84میلیون مردم باشد 3-بنظرم ایشان مثل پدربزرگوارشان دربیت امام)(ره)خدمت کنند ازمحبوبیتش کاسته نمی شود.

  • محمد
    0

    یاد ونام سید احمد خمینی بخیر که درانقلاب ظوب شد اما سید حسن جان ای کاش به جای دنبال گروه دسته وجناح دنبال ولایت بودی جلو نیا که والله رای نمی اوری اگر سید علی خمینی جلو بیاید رای می اورد گول اصلاح طلب های دنیا طلب را نخور شما را علم کنند فردا آبروی ترا می برند وانقلاب صربه میخورد ندیدم جایی از آقا سخت دفاع کنید همیشه دنبال کسانی بودی که به رهبری امام خامنه ای حسد می ورزند چرا باید اینطور باشد حیف نیست که حتی من بی سواد هم فکر کنم شما با رهبری نیستیدمن خانواده با عزت امام بزرگوار را دوست دارم نگدارید اصلاح طلب های دروعگو بر شما مسلط باشند

  • منم مختار به خبر فوری آبزیرکاه
    0

    وقتی بعضی نظرات را یه دونه مثبت میزنیم عجیبه چهارتا یهویی مثب میشه و بر عکس نظری مخالف خبر فوری باشه اصلا منفی بالا نمیاد .تازشم توی همین ستون من جواب خیلی‌ها را دادم اما اصلا جوابها را اینجا نمی بینم این نشانه چیست؟

  • ه
    0

    این آقا سابقه اجرایی نداشته چطور میخاد یه کشور رو اداره کنه..آدم قحطه.

  • بیکار
    0

    پست وحکومت موروثی ،چقدآشنا حالا بگین علم بهتراست یاثروت،علم بهتراست یاقدرت،علم بهتراست یاوراثت و...علی برکت الله

  • فرهاد
    0

    اول به ملت بگه سوادش چقدره؟؟؟ چقدر ثروت داره و ازچه.راهی بدست آورده ایا ایشان تشنگی گرسنگی بی پولی بدبختی را کشیدن ایا دربین ملت تابحال دیده شدن معنی گرسنگی و تشنگی بدبختی.را میفهمن بعدشم ملت به چنین شخصی و امثال اینها رأی نخواهند داد بهتره بیشتر از این خودشو خراب نکنی کوچولو؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      دلت خوشه ها!!!... اینها یه جمعیند اسم چنین گرا و چنان طلب و...رو خودشون گذاشتند برای سرگرمی ما مردم وگرنه تو اون جمع کسی غیراز خودشون رو راه نمیدن!

  • سپاس سپاس سپاس سپاس سپاس
    0

    سالانه چند ده میلیارد بودجه میگیره برای چی ؟ میشه در مورد خروجی کارش و کارمنداش توضیحی برای مردم داشته باشه ؟ ممنون میشیم

  • حاج کاطم
    0

    یادگار امام مگه اتوبان نبود؟ مگه اینهمه آدم شهید شدن که ما حکومتو ورثه ای اداره کنیم ؟ یادگار امام سردار سلیمانی بود که بوی امام میداد رجایی بود که بوی امام میداد ایشون که بوی وی آی پی میدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها