۱۵۰ هزار راس دام در چهارمحال و بختیاری هویت‌گذاری شد

مدیر امور دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر تسریع در اجرای طرح هویت‌گذاری دام در استان گفت: تاکنون ۱۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان هویت‌گذاری شده است.

۱۵۰ هزار راس دام در چهارمحال و بختیاری هویت‌گذاری شد

با توجه به افزایش بحث مقابله با قاچاق دام، اصلاح نژاد دام و همچنین جمع‌بندی اطلاعات کامل در خصوص دام سبک و سنگین در کشور، طرح جدید هویت‌گذاری دام از سال گذشته در کشور آغاز شد که به جای دریافت چند پلاک مختلف، دام‌ها دارای شماره ۱۵ رقمی شده‌اند.

با دریافت این پلاک اطلاعات هویتی دام در سامانه، تمام خدمات از جمله واکیسناسیون، بیمه دام، پرداخت تسهیلات یا اعطای نهادهای تغذیه‌ای، ثبت اطلاعات اصلاح‌نژادی از طریق شناسایی دام مربوطه با هویت مذکور انجام می‌شود.

در این طرح هویت‌گذاری تمامی دام‌ها مثل گاو، گاومیش، گوسفند، بز و شتر هویت‌دار می شوند.

با توجه به اهمیت اجرای طرح هویت‌گذاری دام، خبرنگاری با چنگیز خوشگوا، مدیر امور دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری مصاحبه‌ای انجام داده است.

اجرای طرح هویت‌گذاری دام از چه سالی آغاز و تاکنون چند راس دام در استان هویت‌گذاری شده است؟

چنگیز خوشگوا: اجرای طرح هویت‌گذاری دام از سال گذشته به منظور برنامه‌ریزی و کسب اطلاعات دامی و همچنین مبارزه با قاچاق دام در سطح کشور و استان آغاز شد و تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان هویت‌گذاری شده است.

از این تعداد ۱۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۰ هزار راس دام سنگین در استان پلاک گذاری و در سامانه ثبت شده است.

از تعداد ۱۳۰ هزار راس دام سبک هویت‌دار شده، حدود ۲۰ هزار راس آن مربوط به دامداران عشایری است که پلاک‌گذاری شده و ۱۱۰هزار دام سبک هویت‌گذاری شده مربوط به دام ساکن است.

در استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۸۶ هزار دام سنگین و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دام سبک سنتی، صنعتی و عشایری وجود دارد و این استان یکی از قطب‌های دامپروری کشور است و دامداران سنتی، صنعتی و عشایر باید هر چه سریعتر برای هویت‌گذاری دام اقدام کنند.

اجرای طرح هویت‌گذاری دام با چه هدفی در دست اجراست؟

خوشگوا، اجرای این طرح به منظور دسترسی پیداکردن به آمار دام سبک و سنگین، جلوگیری از قاچاق دام، استفاده از آمار برای برنامه‌ریزی کلان مدیریت و تصمیم‌گیری و همچنین ارائه تمام خدمات به دامداران در دست اجراست.

با توجه به اینکه هویت‌گذاری یا پلاک‌گذاری دام یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهادکشاورزی در سالجاری است، از این پس تمام خدمات وزارت جهادکشاروزی از جمله توزیع نهاده، دریافت تسهیلات و واکسیناسیون دام‌ها به شرط هویت‌دار کردن و پلاک‌گذاری دام‌ها ارائه می‌شود.

دامداران باید با ارائه درخواست به یکی از کارگزاری‌ها(پیمانکاران) جهاد کشاورزی شهرستان محل مراجعه و با پرداخت هزینه‌های مربوطه نسبت به نصب پلاک گوش و هویت‌دار کردن دام‌های خود اقدام کنند.

داشتن یک بانک اطلاعاتی دقیق و جامع برای آمارگیری جمعیت دامی کشور، اصلاح نژاد دام، واکسیناسیون، برنامه‌ریزی در خصوص میزان تولید گوشت قرمز و شیرخام، جلوگیری از قاچاق دام الزامی است و دامدارانی که اقدام به هویت گذاری دام نکند دامشان به عنوان دام قاچاق کشف و ضبط خواهد شد.

آیا اجرای این طرح الزامی است؟

خوشگوا، اجرای این طرح برای تمام دام‌های سبک و سنگین الزامی و اجباری است و براساس مصوبه جهاد کشاورزی از این پس تمام خدمات قابل ارائه به دامداران بر اساس اطلاعات ثبت شده در این طرح ارائه می‌شود.

براساس ابلاغیه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۹ از سازمان دامپزشکی کشور، هرگونه مجوز حمل دام بر اساس انجام هویت‌گذاری دام است و دامی که خارج از این چرخه حمل شود به عنوان قاچاق ضبط می‌شود.

مجری طرح هویت‌گذاری دام چه ارگانهای است و هزینه هویت‌گذاری دام چه میزان است؟

خوشگواه، مجری هویتگذاری دام در استان سازمان نظام مهندسی، اتحادیه و تشکل‌های دامداری در سطح شهرستان‌ها و مرکز استان است و معاون بهبود تولیدات دامی استان به عنوان هدایت کننده ناظر این طرح است.

هزینه هویت‌گذاری‌ دام به تعداد دام بستگی دارد و هزینه پلاک گذاری گوش و ثبت پلاک در سامانه برای دام سبک ۵۰ هزار ریال، دام سنگین ۸۰ هزار ریال است.

سالانه یک میلون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی شیلات و عسل با وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین عشایری، روستایی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

هم‌اکنون حدود ۲۱ درصد از ۱.۵میلیون تن تولید محصولات کشاورزی این استان به بخش دام، طیور، زنبور عسل و شیلات اختصاص دارد.

بیش از ۳۴درصد از درآمد بخش کشاورزی این استان نیز در بخش دام، طیور، شیلات آبزیان و عسل بدست می‌آید.

تولید شیر خام این استان با ظرفیت سالانه ۲۳۸ هزار تن نیز نسبت به مدت یاد شده ۱۵ برابر افزایش یافته است.

این استان هم‌اینک ۲۹ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که این رقم نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی ۳۱ برابر افزایش و تولید عسل در حال حاضر به ۲ هزار و ۹۰۰ تن رسیده است که این میزان نسبت به ۴۰ سال گذشته معادل ۲۰ برابر افزایش یافته است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها