مقایسه ای درباره طرح استیضاح رئیس جمهور در ایران و آمریکا

رای کنگره به استیضاح دوباره ترامپ، 5 روز پیش از پایان کار / چرا نمایندگان به دنبال کناره گیری زودهنگام رئیس جمهور هستند؟ / شباهت رفتار سیاسی ترامپ و بنی صدر

ایالات متحده آمریکا نوعی ویژه از بی ثباتی سیاسی را تجربه می کند که از شورش به کنگره آغاز شد و احتمالا تا برگزاری مراسم تحلیف بایدن ادامه دارد. اما آیا تصویب استیضاح دوباره دونالد ترامپ می تواند تنش ها را کاهش دهد؟

رای کنگره به استیضاح دوباره ترامپ، 5 روز پیش از پایان کار / چرا نمایندگان به دنبال کناره گیری زودهنگام رئیس جمهور هستند؟ / شباهت رفتار سیاسی ترامپ و بنی صدر

مصطفی انتظاری هروی - نمایندگان کنگره آمریکا بامداد امروز به وقت ایران، برای دومین بار به استیضاح دونالد ترامپ رای دادند. این رای هم آرای نمایندگان دموکرات که حالا اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند در بر گرفت و هم رای نمایندگان جمهوری خواه را.

شاید مهمترین دلیلی که باعث شد نمایندگان کنگره در آخرین هفته کاری ترامپ در کاخ سفید، رای به استیضاح دوباره او دهند، نگرانی از اقدامات بی ثبات کننده او، ازجمله دعوت به اعتراض در مراسم تحلیف جو بایدن باشد. مراسمی که حالا با تدابیر شدید امنیتی برگزار شده و شرایط واشنگتن را شبیه به بغداد و کابل در سالهای اخیر کرده است.

کنگره آمریکا به خوبی می داند که همین حالا نیز استیضاح ترامپ بعد از پایان دوره ترامپ در مجلس سنا بررسی می شود و در 5 روز باقیمانده تا مراسم تحلیف امکان کنار گذاشتن دونالد ترامپ نیست. با این حال اهمیت رسوایی سیاسی استیضاح دوم برای ترامپ به اندازه ای است که باعث می شود او برای جلوگیری از این اتفاق کمی آرام تر شده و با احتیاط بیشتری با هواداران خشمگین و مسلح خود در ارتباط باشد.

استیضاح ترامپ همچنین می تواند او را در آغاز هرگونه جنگ نظامی نیز در موقعیتی دشوار قرار دهد هرچند هنوز دونالد ترامپ فرمانده کل قوا در آمریکاست و نمایندگان از همین می ترسند که استفاده از کیف اتمی، در دست یک زنگی مست قرار گرفته است که اتفاقا عصبانی هم هست!

نکته مهم در مصوبه دیشب کنگره برای برگزاری جلسه استیضاح ترامپ این است که با توجه به پیاده سازی کامل سیستم تفکیک قوا در این کشور، عملا قوه مقننه تلاش دارد تا کنترل قوه مجریه را در دست گیرد و مانع از رفتارهای پیش بینی نشده رئیس جمهور شود. این اقدام، قطعه دیگری از پازلی است که با کنترل رسانه ای پرزیدنت موطلایی آمریکا آغاز شد و او را چه در رسانه های رسمی و چه شبکه های اجتماعی، بایکوت کرد.

در چنین شرایطی، همه از پایان دوره ترامپ حرف می زنند. اتفاقی که نه تنها دولت چهار ساله او را در این دوره از ریاست جمهوری خاتمه می دهد، بلکه مانع از بازگشت او در انتخابات 2024 می شود. اتفاقی که می تواند خیال حزب جمهوری خواه را راحت کند.

بسیاری معتقدند که ترامپ با تجربه رسانه ای بالا و پول سرشاری که داشت، عملا در انتخابات 2016 خود را به حزب جمهوری خواه تحمیل کرد و حالا سیستم سیاسی آمریکا عملا با کنترل شدید رسانه ها و کنگره، می خواهد او را از همین حالا برای انتخابات دوره بعد ردصلاحیت کند.

بسیاری، موضوع استیضاح ترامپ در 5 روز آخر کار را با موضوع استیضاح حسن روحانی در ایران مقایسه می کنند که گفته شد، چون ماه های پایانی دولت است، نباید صورت گیرد.

واقعیت این است که استیضاح رئیس جمهور اگر در روزهای پایانی دولت باشد، نمی تواند کارآیی لازم را داشته باشد، چراکه عملا قدرت در دست معاون و وزرای او باقی می ماند و بعید است به کارآمدی دولت کمک خاصی کند. با این حال این ابزار تنها وقتی راه گشاست که رئیس جمهور مانند ترامپ از کمترل خارج شده و تصمیماتی بگیرد که برخلاف منافع ملی باشد. تصمیماتی مانند راه اندازی جنگ یا شورش داخلی که بعید است هیچ کشوری ان را بپذیرد.

تجربه استیضاح و عزل بنی صدر در دهه شصت چنین بود. او نیز مانند ترامپ هواداران مسلح خود را ترغیب به شورش و جنگ مسلحانه کرد اما در رفتار حسن روحانی نه فقط چنین منشی دیده نشد، بلکه او بر ضرورت حفظ ثبات و وحدت تاکید نیز می کند. برای همین است که در ایران استیضاح رئیس جمهور با وجود مجلسی منتقد، رخ نداد اما در آمریکا این روند طی شد و به عنوان یک اهرم فشار تا 5 روز دیگر بر سر ترامپ همچنان نگه داشته می شود.

حالا باید دید که آیا شمشیر دموکلس کنگره، ترامپ را به سکوت سیاسی می برد یا او بار دیگر در اول بهمن و روز تحلیف بایدن، تصویری از شورش و ترور و درگیری به نمایش گذاشته و انقلاب نرم خود را در واشنگتن همچنان تداوم می بخشد.

منبع: خبرفوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • علی
    0

    تا اینا بخوان استیضاح بکنند دوره ریاست جمهوری اش تموم شده و ترامپ در ویلای شخصی اش است

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اول کامل بخون بعد نظر بده!!!

  • وکیل
    0

    دموکراسی واقعی یعنی امریکا مجلس واقعی و‌مردمی یعنی کنگره و سنا لعنت به دیکتاتور و پارلمان بزدل و منفعت طلب شخصی

  • حسن
    0

    البته باید در نظر داشت که اقای روحانی نیز یکبار کشور را به مرحله اشوب بدتر از کنگره امریکا کشاند .

  • حامد
    0

    بهترین رئیس جمهور برای آمریکا بود

  • آرمین زابلی
    0

    رفتار ترامپ به فتنه. اصلاحطلبان در سال 88 بسیار شبیه تر است

  • یاوری
    0

    به ترامپ دیوانه باید گفت ، چاه نکن بهر کسی ، اول خودت دوم کسی ، یا اینکه ، چاه کن همیشه ته چاه است .

  • بنده خدا
    0

    اقای ترامپ چاه مکن بهرکسی خسته میشی خسته میشی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها