ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر آبزی و وحشی در خراسان‌جنوبی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی از ممنوع بودن شکار هرگونه پرنده مهاجر آبزی، کنار آبزی و وحشی در استان به دلیل شیوع آنفولانزای پرندگان خبر داد.

ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر آبزی و وحشی در خراسان‌جنوبی

حسن اکبری اظهار کرد: متأسفانه به دلیل گزارش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان‌جنوبی و احتمال شیوع این بیماری از طریق پرندگان مهاجر و وحشی، هرگونه شکار پرنده ممنوع و با متخلفان برخورد خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی از عموم مردم نیز خواست در صورت مشاهده پرندگان مهاجر و وحشی تلف شده از تماس با این پرندگان به جد خودداری کرده و بلافاصله مراتب را به صورت حضوری یا تلفنی به نزدیک‌ترین واحد محیط زیست و یا دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدامات لازم انجام شود.

اکبری با اشاره به مشکلات ناشی از این بیماری در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بر مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های پرندگان کنترل و نظارت دقیق دارد و انتظار دارد شکارچیان به هشدارهای داده شده در خصوص توجه جدی کنند.

وی افزود: با توجه به مهاجرت پرندگان وحشی به زیستگاه‌های آبی استان ازجمله تالاب کجی نمکزار نهبندان، نیزارخور، سدها و حاشیه رودخانه‌ها، احتمال آلودگی و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزا وجود دارد که بی‌تفاوتی شکارچیان به این موضوع ممکن است عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد.

اکبری گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، کلیه پرندگان حتی مرغ و خروس‌های محلی را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد و لازم است صاحبان مرغداری‌ها و اماکن دام و طیور نسبت به رعایت موارد بهداشتی محل نگهداری به منظور جلوگیری از ابتلاء به این بیماری توجه بیشتری داشته و به هیچ وجه لاشه یا زائدات مرغ را در فضای باز رهاسازی نکنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان‌جنوبی با داشتن رودخانه، سد، تالاب و پهنه‌های آبی و… هر سال به صورت موقت میزبان تعدادی از پرندگان مهاجر است، تمام سدها و آبگیرهایی که احتمال وجود پرندگان مهاجر در آنها می‌رود مورد پایش مداوم قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده پرندگان تلف شده نیز بلافاصله موضوع به اداره دامپزشکی جهت انجام اقدامات لازم، گزارش می‌شود.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها