انگلیس، ایران را به نقض برجام متهم کرد

انگلیس که به عنوان یکی از سه کشور اروپایی در عمل به تعهداتش در برجام ناکام مانده روز پنجشنبه ایران را به نقض این توافق هسته‌ای متهم کرد.

انگلیس، ایران را به نقض برجام متهم کرد

دولت انگلیس، به عنوان یکی از طرف‌های اروپایی برجام که در عمل به تعهداتش ذیل این توافق ناکام بوده امروز پنجشنبه جمهوری اسلامی ایران را به نقض این توافق متهم کرده است.

خبرگزاری رویترز روز گذشته (چهارشنبه) با ادعای دستیابی به گزارش محرمانه آژانس اتمی، نوشت که این سازمان آغاز فعالیت تحقیق و توسعه ایران برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تایید کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس امروز پنجشنبه اقدام ایران را «نقض» توافق هسته‌ای منعقدشده در سال ۲۰۱۵ توصیف کرد و گفته از آن «عمیقاً نگران» است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که خبرگزاری رویترز در گزارش روز چهارشنبه‌اش به آن استناد کرده بود اعلام کرد: «رافائل گروسی مدیر کل آژانس اتمی امروز کشورهای عضو آژانش را از تحولات اخیر مربوط به قصد ایران جهت انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی تولید اورانیوم فلزی، به عنوان بخشی از هدف اعلامی خود در جهت طراحی نوع پیشرفته سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران مطلع کرده است».

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این ارتباط گفت: «ما عمیقاً از اقدام اخیر ایران برای تولید اورانیوم فلزی نگران هستیم.»

وی اضافه کرد: «این گام جدیدی در راستای عدم پایبندی سیستماتیک ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافق است. چنانچه ایران در خصوص حفظ توافق جدی است باید به پایبندی [برجام] برگردد.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

انگلیس در کنار فرانسه و آلمان سه عضو اروپایی برجام هستند. این سه کشور اروپایی علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • محمد
    0

    بر جامی نمانده قرار بود با پذیرش برجام تحریم ها برداشته شود اولا برداشته نشد ثانیا بیشتر شد ثالثا دوران بزن و بهادری انگلیس از سال 57 تمام شده

  • حاج کاطم
    0

    خخخ مارو دور ننداز انگلیس

  • گنده لات
    0

    گمشو جاسوس

  • حمید
    0

    مگه برجامی مانده

  • کاربر ناشناس
    0

    روباه‌پیرلعنتی...همه‌بدبختی‌های‌ایران‌و ایرانی‌درطول‌تاریخ‌‌زیرسراین‌انگلیسی‌های ‌لعنتی‌وروسهای‌حزب‌باداست‌که‌ازهرکسی‌ سودبرسدطرف‌اونهاهستند

  • ناشناس
    0

    کشور دزدان دریایی نباید درمورد ایران با اصالت حرف بزند ایران باید بمب اتم داشته باشد به عنوان ابرقدرت در کنار ابرقدرتها به ایستد تنها راه ماندگاری ایران

  • سید
    0

    ما اگر غیرت داشته باشیم دست و پای انگلیس را برای همیشه از خاک ایران قطع خواهیم کرد انگلیس سیاست کثیف خود را بارها رو کرده متاسفانه عده ای هستن که تخم و ترکه انگلیس هستن داخل ایران و دوست ندارن جمهوری اسلامی ایران قدرتمند و با عزت باشه

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی کجا می خواهد تفریح برود خیلی سخت می شود علی برکت آلله

  • محمد
    0

    اطمینان دارم اگه دولت بعدی مثل مجلس فعلی سر کار بیاد دست اجانب برای همیشه از ایران کوتاه خواهد شد وباید دروهله اول دست انگلیس را برای همیشه از ایران قطع کند که مادر تمام ناامنی ها در ایران است و نوچه او درمنطقه که دست پرورده مستر هنفر انگلیسی است برای همیشه ساکت ومنزوی خواهدشد

  • کریم احمدی
    0

    کشوری که میتواند اسراییل را نابود کند حتما میتواند پای انگلیس را از کشور عزیزمون قطع کند

  • کریم احمدی
    0

    خودشون کم بودن کروناشونم اومده خخخخخخ

  • ستم‌دیده
    0

    ‌جانسون‌مگه‌نمیخوای‌بری‌کاباره‌و‌کازینو‌‌مجانی‌حال‌کنی‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها