رنج صنعتگران مازندران از قطع بی‌برنامه برق

قطع مکرر و بدون زمان‌بندی برق و گاز طی هفته‌های اخیر صدای صنعتگران مازندران را در آورده است و گله و انتقاد آنها، خانه صنعت، معدن و تجارت استان را بر آن داشته تا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این وضعیت اعتراض کند.

رنج صنعتگران مازندران از قطع بی‌برنامه برق

در این بیانیه از قطع گاز صنایع با عنوان اقدامی " غیرمنتظره " یاد و تاکید شده است که با اضافه شدن قطع برق در روزهای اخیر قدرت برنامه ریزی از تولید کنندگان گرفته شده است .

خانه صنعت ، معدن و تجارت مازندران در پایان این بیانه که محتوای آن را " درد دل " خود از فشارهای وارده بر اثر قطعی گاز و برق نامیدند ، خواستار توجه ویژه مسئولان نسبت به حل این مشکل شدند.

صنعتگران مازندران همچنین قطع مکرر برق و گاز را مغایر ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار دانسته و معتقدند که طبق این قانون شرکت های خدمات دهنده نه تنها موظفند هرگونه قطعی گاز و برق را از قبل به آنها اطلاع دهند ، بلکه باید نسبت به جبران خسارت های وارده هم اقدام کنند.

ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار تصریح دارد : در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرار داشته باشند و شرکت های عرضه کننده برق، گاز و خدمات مخابرات موظفند هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی، وجه التزام قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات را در متن قرارداد پیش بینی کنند. هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرکت های عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتاً جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت های وارده به این شرکت ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند.

طبق تبصره۱ این قانون ، در زمان های اضطراری که قطع برق یا گاز واحدهای مسکونی، جان شهروندان را به خطر اندازد، شورای تأمین استان محل ایجاد اضطرار می تواند برای حداکثر ۲ روز که قابل تمدید است، حکم این ماده را نقض کند و دستور دهد بدون تعیین نحوه جبران خسارت های وارده، برق یا گاز واحدهای تولیدی قطع شود. در جلسه تصمیم گیری در این باره، باید نمایندگان اتاق های مرکز استان برای استماع نظراتشان دعوت شوند.

در تبصره۲ این قانون هم تصریح شده است : شرکت های عرضه کننده برق و گاز موظفند ضمن هماهنگی با شرکتهای بیمه، امکان خرید بیمه نامه پوشش دهنده خسارات ناشی از قطع برق یا گاز را برای واحدهای تولیدی مشترک خود فراهم آورند.
صاحبان صنایع و تولید کنندگان مازندران می گویند که قطع مکرر و بی برنامه برق و گاز در حالی که شیوع کرونا طی یک سال گذشته به اندازه کافی به آنان فشار و خسارت زده ، بار مضاعفی است که قادر به تحمل آن نیستند.

کاهش تولید و فشار به تجهیزات
تعدادی از صنعتگران مازندران مهم ترین مشکل قطع برق و گاز را صرفنظر از کاهش تولید و فشار به تجهیزات ، نبود برنامه زمانبندی می دانند که باعث شد تا واحدهای تولیدی و صنعتی برای فعالیت روزمره با سرگردانی مواجه شوند. آنان معتقدند قطع بی برنامه و ناگهانی برق و گاز از سوی شرکت های خدمات رسان بدون پیش آگاهی باعث شده تا آنها در پاسخگویی به درخواست مشتریان خود نیز با مشکل مواجه شوند.
مدیر اجرایی یکی از واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی نکاء در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : قطع مکرر برق دی ماه سال جاری موجب شده تا دی ماه امسال میزان تولید ما حدود ۳۰ درصد کاهش یابد که خسارت سنگینی محسوب می شود.

سعید خدادادی افزود : علاوه بر این ، قطع مکرر و بدون برنامه برق موجب شده تا ماشین آلات و تجهیزات کارخانه هم با نوسان برق دچار فرسودگی زودرس شود و عمر این ماشین آلات و تجهیزات کاهش یابد.

وی توضیح داد : ماشین آلات بیشتر واحدهای صنعتی که در زمره تجهیزات پرمصرف برق محسوب می شوند، نباید به یکباره از مدار خارج شوند و این کار با کاهش سرعت و در یک مدت زمان حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای باید صورت گیرد ، ولی با قطع برق و توقف ناگهانی به نوعی شوک به این دستگاه های برقی وارد می شود که نتیجه اش فرسودگی سریع است.

خدادادی گفت : حداقل کاری که شرکت برق و گاز می توانند در اینگونه مواقع که قطعی برق یا گاز ضروری است انجام دهند این است که برنامه زمان بندی برای قطعی تعیین و از قبل به تولید کنندگان اعلام کنند.

مطالبه و تمکین ماده ۲۵

رییس خانه صنعت معدن و تجارت مازندران هم از قطع بی برنامه برق و گاز صنایع انتقاد کرد و گفت : یکی از مشکلات غیرقابل پیش‌بینی که گریبان‌گیر صنعت مازندران شده است ، مساله قطعی گاز و برق است و این مساله ماحصل ناکارآمدی بخش‌های مختلفی از سیستم است که در نهایت به مصرف‌کننده نهایی اعم از منازل و صنعت منتهی می‌شود که در اینجا نیز، کمبودها با فشار به بخش صنعت جبران می‌شود.
سیدمجتبی رضوی در نوشته مکتوبی که برای رسانه های ارسال کرد ، با بیان اینکه مصرف برق در صنایع یک کشور بیانگر پویایی و فعال بودن این بخش موثر اقتصاد است، افزود : در تابستان‌ها طبق یک برنامه سیستماتیک سعی بر این دارند تا صنایع برق کمتری مصرف کنند و در زمانی که صنایع باید فعالیت داشته باشند می‌گویند کار نکنید و یا تمهید دیگری بیندیشید که این تمهیدات به لحاظ سرمایه‌ای برای صنعتگران گران و گزاف تمام می‌شود.
وی با عنوان اینکه این امر تنها مختص تابستان و قطعی برق نبوده، به فصل زمستان و قطعی گاز اشاره کرد و گفت : با کوچک‌ترین سرما گاز صنایع را قطع می‌کنند و این درحالی است که برای برخی از صنایع مصرف گاز حیاتی است و گاه حتی به‌عنوان مواد اولیه برای برخی صنایع محسوب می‌شود و قطعی گاز در این شرایط، فشار مضاعفی را به آنها وارد می‌کند.
رضوی با اشاره به ماده ۲۵ قانون سهولت فضای کسب و کار مبنی بر اینکه اگر سازمان خدمات‌رسان نتواند تحت هر عنوانی خدمات خود را به بخش صنعت و معدن ارائه دهد و صنعتی دچار خسارت شود، پس از تأیید خسارت از سوی سازمان صمت، آن سازمان باید به صنعت مذکور خسارت دهد، گفت : قطعی گاز در این روزها تحت هیچ شرایط فورس‌ماژوری (ضروری) نبوده است و از این‌رو، این قدرت را به ما می‌دهد تا از طریق مبادی قانونی به دنبال پیگیری خسارت وارده به صنایع استان باشیم.
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران با بیان اینکه در این استان صنایع به زحمت سر پا ایستاده است، تمکین به ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار را به‌عنوان یک مطالبه عمومی بخش صنعت عنوان کرد و پیگیری نمایندگان در رابطه با این مساله را ضروری دانست و بر حل مساله از طریق مبادی قانونی تأکید کرد.
رضوی با ابراز تأسف از اینکه طی دهه‌ها در کشور، بیشتر تصمیمات، یک تصمیم خوب و نه یک تصمیم درست بوده است، گفت: تصمیم خوب مانند ثابت ماندن نرخ کالا یا در مواقع کمبود برق و گاز، عدم قطعی برق و گاز خانوار و قطعی برق و گاز صنایع است؛ شاید این تصمیمات را همه دوست داشته باشند اما در دراز مدت این تصمیمات موجب شده است که پیشرفت اقتصادی قابل ملاحظه‌ای نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه از زمان تصویب ماده ۲۵ در سال ۹۵ تا کنون، هیچ پرداختی به صنایع بابت خسارت انجام نشده ، از جمله دلایل عدم تحقق این امر را عدم استفاده خود صنایع از این ماده قانونی و عدم درخواست و مطالبه سازمان صمت استان‌ها از این امر عنوان کرد و گفت: اما اکنون بر خلاف گذشته، سازمان صمت مازندران طی نامه‌ای به استاندار مازندران این مساله را به‌عنوان یک مطالبه آورده است.
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران این مطالبه را شروع یک نهضت در سراسر کشور برشمرد و با اشاره به حمایت خانه‌های صنعت و معدن کشور از آن، گفت: این مطالبه دو حسن دارد؛ اینکه به سیاست‌گذاران یاد می‌دهد که هرچه را که تصویب می‌کنند نباید خالی از پشتوانه باشد و به ما صنعتگران هم می‌آموزد تا از این ظرفیت‌ها بهره ببریم.
وی با بیان اینکه طبق قول مسئولان مقرر بود با خط لوله انتقال ۴۲ اینچی سمنان به مازندران، مسائل گاز استان و در نتیجه صنایع مرتفع شود، افزود: اما این مساله حل نشد و اکنون مساله ما اساسی‌تر نیز شده است که یکی در زمینه تولید گاز با ساخت سکوهای گازی با کمک تکنولوژی‌های نسل سوم است و دیگری مصرف که در حوزه مصرف، مصرف منازل ما از نُرم جهانی بسیار بالاتر و مصرف در صنایع ما هم به همین شکل، بالاتر از میانگین جهانی است که این مساله خود ناشی از ناتوانی کارخانه‌ها در به‌روزآوری ماشین‌آلات برای کم مصرف شدن آنها بوده است.
رضوی از آفات بزرگ مدیریتی را روزمرگی برشمرد و گفت: روزمرگی برای حکومت، کشور و دولت مساله بسیار وحشتناکی است و مساله اکنون امری نیست که در طی یک روز رخ داده باشد و راهکار هم انتزاعی نیست بلکه به جهات بسیاری همچون تولید بهینه، فرهنگ مصرف، تجهیزات و ماشین‌آلات بستگی دارد و برای رفع آن باید به همه جهات توجه شود.

تصمیم ملی
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم در واکنش به انتقادات صاحبان صنایع و تولیدکنندگان گفت : خاموشی فعلی برق واحدهای تولیدی و صنعتی یک تصمیم گیری ملی است و ما در استان ها نیز نظرات خودمان را برای تعیین زمانبندی برای خاموشی ها در صنعت ارایه کردیم.
حسینعلی قوانلو افزود : در هر صورت این خاموشی ها به دلیل افت فشار گاز در نیروگاه ها و کاهش میزان تولید انجام می شود و انتظار ما این است که مشترکان خانگی با مصرف بهینه خودشان تا حدودی کمک کار صنعت باشند.
وی گفت : علاوه بر این ، در صورت تداوم این روند، باید سرمایه لازم را در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی قرار دهیم تا آنها بتوانند سوخت جایگزین برای خود ولو در حد نیروگاه های کوچک داشته باشند تا در مواقع ضروری دچار مشکل نشوند.
رییس سازمان صنعت مازندران اظهار داشت : درخواست ما از شرکت های توزیع برق و گاز تدوین برنامه زمان بندی برای خاموشی های صنایع است و خاموشی یکباره ماشین آلات صنایع را با فرسودگی و فرسایش مواجه می کند.

تدوین برنامه ریزی خاموشی
مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران هم تصمیم به خاموشی برق را خارج از اراده استانی اعلام کرد و گفت : در داخل استان ما در تولید برق به میزان نیاز مشترکان خانگی و صنعتی مشکلی نداریم و افت فشار گاز در برخی نیروگاه های کشور باعث کمبود تولید و خاموشی برق واحدهای تولیدی و صنعتی شده است.

فرامرز سپری افزود : قطعی های برق در روزهای اخیر به صورت لحظه ای از طریق مرکز کنترل شبکه توزیع برق کشور انجام شد و قابل پیش بینی در داخل استان نبود . ما در داخل استان نمی توانیم برنامه زمانبندی را برای واحدهای تولیدی و صنعتی در ارتباط با خاموشی داشته باشیم.
وی ادامه داد : پیش بینی می شود که خاموشی نامنظم تا پایان دی ماه جاری ادامه داشته باشد و پس از آن برنامه زمان بندی برای خاموشی تدوین می شود و در اختیار واحدهای صنعتی قرار می گیرد تا آنها بتوانند تجهیزات خود را پیش از خاموشی از مدار خارج کنند و دچار فرسایش ماشین الات نشوند.
مدیرعامل شرکت برق مازندران اظهار داشت: واحدهای تولیدی و صنعتی که سوخت آنها به طور کامل از طریق برق تامین می شود، باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که تا ۷۰ درصد از نیاز خودشان را از سایر سوخت های جایگزین تامین کنند و واحدهایی که دستگاه ژانراتور در واحدهای خود دارند، باید از این طریق برق خود را تامین کنند.
سپری گفت : طبق برنامه ملی اولویت شرکت های خدمات رسانی از جمله برق و گاز با مشترکان خانگی است و در دوران کرونا به دلیل نیاز بیشتر به آب برای شست و شوی دست ها به عنوان یکی از پروتکل های بهداشتی، خاموشی برق خانوار ها مگر در مواقع ضروری انجام نمی شود چون با خاموشی برق ، شهروندان از آب نیز محروم می شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران اظهارداشت : انتظار می رود تا مشترکان خانگی با کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف برق و گاز ،کمک کنند تا بتوانیم با همین میزان صرفه جویی ، برق واحدهای صنعتی را که سوخت ۱۰۰ درصدشان برق است را تامین کنیم.
سپری افزود : ما در جریان مشکلات قطع برق مشترکان صنعتی خود قرار داریم و اعتراض آنها نیز به شرکت توزیع برق رسید، ولی ما چاره ای جز خاموشی برای تامین برق مشترکان خانگی نداریم .
استان مازندران ۲ شرکت توزیع با نام " برق مازندران " و " برق غرب مازندران " دارد. این دو شرکت در مجموع ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها