یک کارشناس بهداشت بیان کرد

مشاهده افزایش ابتلا به کرونا پس از انتشار دی‌اکسید نیتروژن در هوا

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۱۴ روز پس از انتشار گاز دی‌اکسید نیتروژن در هوا احتمال ابتلا به کووید - ۱۹ به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

مشاهده افزایش ابتلا به کرونا پس از انتشار دی‌اکسید نیتروژن در هوا

فرخنده شفیعی با اشاره به تداوم آلودگی هوا در برخی شهرهای خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر با تغییر فصل و افزایش آلاینده‌ها به ویژه در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، با دو موضوع آلودگی هوا و پاندمی کرونا مواجه هستیم.

وی افزود: اکنون التهاب ریه ناشی از کووید - ۱۹ به یک مشکل اساسی تبدیل شده اما آلودگی هوا نیز می‌تواند در انتقال این بیماری و تضعیف سیستم ایمنی بدن اثرگذار باشد و به عامل خطری برای عفونت تنفسی تبدیل شود.

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وقوع پدیده اینورژن بیان کرد: پدیده وارونگی دما می‌تواند کووید - ۱۹ را تشدید کند. البته این پدیده که بر سلامت ریه مردم تأثیرگذار است، بیشتر در شهرهای صنعتی رخ می‌دهد. پدیده اینورژن، مردم به ویژه افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند.

شفیعی گفت: از زمان آغاز شیوع کروناویروس تاکنون بررسی‌هایی در خصوص ارتباط آلودگی هوا با کووید - ۱۹ انجام شده است؛ با توجه به اینکه ویروس کرونا روی ذرات معلق با اندازه کمتر از ۲.۵ میکرون می‌چسبد، طبق نتایج بررسی‌ها افزایش یک میکروگرم غلظت این ذرات، در افزایش ۸ درصدی مرگ و میر ناشی از کووید - ۱۹ در سطح کشور موثر بوده است. همچنین در برخی کلانشهرها به ازای هر ۱۰ میکروگرم افزایش غلظت ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون، احتمال مرگ به علت کووید - ۱۹ نیز ۶ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به وجود گاز دی‌اکسید نیتروژن در هوا در برخی بازه‌های زمانی، ادامه داد: ۱۴ روز پس از انتشار گاز دی‌اکسید نیتروژن در هوا احتمال ابتلا به کووید - ۱۹ به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در سطح کشور مراکزی مانند نیروگاه‌های تولید برق وجود دارد که در زمستان به دلیل کمبود سوخت گاز، از سوخت فسیلی مازوت استفاده می‌کنند و موجب انتشار این نوع آلاینده در هوا می‌شوند. افزایش این آلاینده‌ها همزمان با وارونگی و ایستایی هوا، موجب ماندگاری ذرات در هوا و افزایش میزان آلاینده‌ها می‌شود.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم آلودگی هوا با کووید - ۱۹، ادامه داد: کاهش کیفیت هوا عامل خطری برای بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماران قلبی و عروقی است؛ زمانی که این افراد در مناطق آلوده زندگی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به کووید - ۱۹ و تشدید بیماری‌های زمینه‌ای قرار می‌گیرند.

شفیعی بیان کرد: افزایش آلودگی هوا می‌تواند آسیب‌پذیری دستگاه تنفسی این افراد را افزایش و سطح ایمنی بدن‌شان را کاهش دهد و به افزایش مرگ و میر کووید - ۱۹ بیانجامد.

وی افزود: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، کودکان زیر ۵ سال، سالمندان، زنان باردار، کارگران و افرادی که در فضای آزاد کار می‌کنند و همچنین افرادی که دوره نقاهت کووید - ۱۹ را طی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا هستند.

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: به دلیل درگیری سیستم تنفسی مبتلایان به کرونا، این افراد در معرض خطر بیشتر این آلاینده‌ها هستند و ممکن است آلودگی هوا، موجب تشدید بیماری و تأخیر در بهبود آن‌ها شود. حتی ممکن است پس از بهبود، منجر به تشدید بیماری و حتی ابتلای مجدد شود.

شفیعی بیان کرد: سرفه خشک، سوزش گلو و تنگی نفس علائم رایج و مشترک کووید - ۱۹ و تاثیرپذیری از آلودگی هوا هستند.

وی افزود: آلودگی هوا چهارمین علت مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در دنیا و دومین عامل مرگ بیماران قلبی و عروقی است و می‌تواند مرگ و میر این بیماران را ۸ درصد افزایش دهد.

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در شرایط آلودگی هوا توصیه می‌شود مردم برای کارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند. استفاده از ماسک در صورت خروج از منزل، بسته بودن در و پنجره، خودداری از فعالیت‌های بدنی پرتحرک در فضای باز، مصرف غذاهای مفید و افزایش استفاده از سبزیجات و لبنیات و خودداری از مصرف فست‌فود نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها