نامگذاری خیابانی به نام خاشقچی در واشنگتن، جنایت ریاض فراموش نمی شود

عضو شورای شهر «واشنگتن» طرحی را ارائه داده که خواستار نامگذاری خیابانی در پایتخت آمریکا به نام روزنامه نگار به قتل رسیده عربستانی، «جمال خاشقچی»، است.

نامگذاری خیابانی به نام خاشقچی در واشنگتن، جنایت ریاض فراموش نمی شود

شبکه تلویزیونی « نباء » وابسته به مخالفان نظام آل سعود بامداد شنبه خبرداد که « بروک بینتو » عضو شورای شهر « واشنگتن » طرحی را ارائه داده است که خواستار نامگذاری خیابانی در پایتخت آمریکا به نام روزنامه نگار « جمال خاشقچی » با هدف یادآوری موضوع و خواسته های قصاص عادلانه برای قاتلان این روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان است.

« ساره لیا ویتسن » مدیر سابق بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر « هیومن رایتس واچ » گفت که تصویب و قانونی شدن این طرح، روزانه به مقامات عربستان سعودی یادآوری می کند که جنایات آنها فراموش نخواهد شد.

سازمان حقوق بشری « داون » نیز اعلام کرد که نامگذاری خیابان به اسم خاشقچی از توصیه‌های سازمان ملل که واشنگتن را به بر پایی یادبودی برای آزادی مطبوعات در مقابل سفارت عربستان تشویق کرده است، حمایت میکند.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله و منتقد هیات حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آن که از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

وی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌ها و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

این روزنامه نگار ناراضی سعودی، بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

بعد از این اعتراف، 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در احکامی جداگانه 'سعود القحطانی' مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان' محمد بن سلمان' ولیعهد و 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی در یمن را دستگیر کرد.

از سعود القحطانی به عنوان فرد مورد اطمینان محمد بن سلمان نام برده می‌شود که وظیفه شناسایی و حذف مخالفین سعودی در خارج کشور را برعهده دارد. برخی گزارش‌ها نشان داد که القحطانی روند قتل خاشقچی را از طریق اسکایپ هدایت کرده است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها