رئیس جمهور به توجه به شیوع کرونا:

راهپیمایی ۲۲ بهمن لغو شد/ واکسن تولید مشترک «پاستور» سال آینده عرضه می‌شود

رییس جمهوری اعلام کرد: به دلیل شرایطی که داریم با یک وضعیت خاصی راهپیمایی ۲۲ بهمن برگزار خواهد شد و بیشتر نمادین خواهد بود و به صورت خودرویی یا موتوری برگزار می‌شود.

راهپیمایی ۲۲ بهمن لغو شد/ واکسن تولید مشترک «پاستور» سال آینده عرضه می‌شود

حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تسلیت سالروز شهادت حضرت زهرا گفت: وجود فاطمه زهرا(س) و مولا امیرالمومنین(ع) دو معجزه انسانی بزرگ پیامبر عظیم الشأن اسلام است یعنی اگر پیامبر با این همه معجزه که در راس آن قرآن مجید است، معجزه‌ای نداشت، تربیت علی بن ابیطالب(ع) و فاطمه بنت رسول(س) برای رسالت پیغمبر و اتصال پیغمبر به آسمان کافی بود.

وی اضافه کرد: این دو بزرگوار شاگردان فراوانی تربیت کردند؛ فاطمه اطهر (س) همان کسی است که فرزندانی به جامعه تحویل داده است که یکی امام حسن مجتبی است که باعث وحدت صلح و نجات امت شد یکی هم شد حضرت ابی عبدالله الحسین که باعث نجات دین از انحراف و هدایت راستین مردم در راه صواب شد و آن شیرزن کربلا و حضرت ام کلثوم که بیانگر حوادث کربلا بودند و توانستند واقعیت حوادث را برای مردم جهان روشن و آشکار سازند.

روحانی گفت: بانویی بلند مرتبه‌تر از فاطمه زهرا در تاریخ بشریت نداریم همانطور که پدر بزرگوارشان بزرگترین انسان اشرف مخلوقات بود و امیدواریم که همه بتوانیم پیرو راه پیامبر، شاگردان پیامبر و ائمه هدی باشیم.

وی اضافه کرد: در این ایام احترام به حضرت فاطمه (س) و عزاداری مهم است و مراسم عزاداری آن بانو را به عنوان یک سنت اجرا می کردیم و امسال هم اجرا می کنیم، امسال همه موظفیم در کنار این مستحب بزرگ یک واجب بزرگ را مراعات کنیم و آن هم مراعات پروتکل‌ها است.

رییس جمهوری اظهار کرد: باید بدانیم که روح پیغمبر و ائمه زمانی شاد می‌شود که ما به وظیفه شرعی و عقلی و واجب خود به خوبی عمل کرده باشیم و امروز هم حفظ حیات خودمان واجب است و هم حفظ حیات دیگران واجب است. نباید موجب شویم که هم جان خودمان به خطر بیفتد و هم نباید بگذاریم که جان دیگری به خطر بیفتد که هر دوی آنها واجب و وظیفه است. مردم هم در عزاداری حضور خواهند یافت و هم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند که اجر و ثواب مضاعف شامل حال آنها شود.

روحانی ادامه داد: خوشحالیم که امروز در یک شیب متناسبی شاهد کاهش ابتلا و مرگ و میر هستیم. از این که بیش از یک هفته است در مسیر مرگ دورقمی قرار گرفتیم از این نظر برای ما افتخار آمیز است. اگر چه همان دورقمی هم زیاد است و باید به نقطه صفر برسیم.

وی با بیان اینکه کادر درمان و مسئولین کار بسیار بزرگی انجام دادند و خود مردم هم همه پروتکل‌ها را مراعات کردند، تاکید کرد: اینکه امروز ما اعلام می‌کنیم بخشی از کشور وضعیت آبی و زرد دارد و شرایط نسبتا متناسبی دارند این به مفهوم آن نیست که پروتکل‌ها را ضعیف کنیم یا مراعات نکنیم. همه بازگشایی‌ها در صورتی مفید است که با همه دقت‌ها اجرای همه پروتکل‌ها اجرا شود.

اگر اجرای پروتکل‌ها ضعیف شود دومرتبه گرفتار می‌شویم

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: اگر پروتکل‌ها اجرا نشود یا ضعیف عمل شود و فکر کنیم این بیماری تمام شده است دو مرتبه گرفتار می‌شویم و وارد فاز بعدی می‌شویم.

روحانی اضافه کرد: ما دیدیم این بیماری در طول ۱۱ ماه گذشته فراز و نشیب داشته است و گاهی اوج گرفت و گاهی پایین آمد. هرجا که مردم مراعات کردند توانستیم کنترل کنیم. هرجا این مراعات مورد تردید قرار گرفت دچار مشکلات زیادی شدیم.

رییس جمهوری با اشاره به رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مشاغل و کسب و کارها گفت: مشاغل و کسب‌ و کارها مراعات می‌کنند و همه دستورالعمل‌ها اجرا می‌شود. اگر در جایی مراعات نشود شدیدا برخورد شده و حتی پلمپ و بسته می‌شود.

وی ادامه داد: در مسائل اداری هم پروتکل‌ها در ادارات مراعات می‌شود و هم در جاهایی که لازم است. ما برخی از ادارات گفته‌ایم که کارها را یک‌سوم، دوسوم و یا نصف به صورت دورکار انجام بدهند و ما در شرایط مختلف اینها را مهار و کنترل کردیم.

روحانی افزود: در مساله آموزشی گرچه به آموزش نوجوان‌ها و جوان‌ها لطماتی وارد شده اما به خاطر پروتکل‌ها و حفظ حیات و جان مردم و همچنین دانش‌آموزان، معلمین و اساتید در واقع آموزش حضوری به یک نحوی تقریبا در طول این ۱۱ ماه به حالت تعطیلی درآمده است. البته آموزش به صورت مجازی و غیرحضوری خیلی محدود در حال انجام است.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مسائل فرهنگی و مذهبی اظهارکرد: امور مذهبی و فرهنگی گاهی تعطیل شده، گاهی باز شده است. گاهی گفته‌ایم نماز جمعه نباشد و گاهی گفته‌ایم با رعایت پروتکل آزاد است و گاهی گفتیم این مرکز تفریحی بسته شود و زمانی هم گفتیم با رعایت پروتکل باز شود. گاهی گفته‌ایم تئاتر و سینما باز شود و گاهی گفته‌ایم بسته شود.

روحانی گفت: این جایی است که ما در لبه قرار داریم و باید خیلی مراعات کنیم. اینها می‌تواند باز شود به شرط اینکه ۱۰۰ درصد مراعات شود. اگر خدای ناکرده مراعات نکنیم، می‌تواند باز هم خطرناک باشد بنابر این این مورد از مواردی است که حاشیه‌دار است و ما کاملاً باید مراقبت کنیم.

امسال باید این مراسم عمدتا به‌صورت نمادین و به صورت خودرویی و موتوری برگزار شود که این مصوبه ابلاغ و به‌دقت اجرا می‌شود که ما هم برای ۲۲ بهمن مراسم داشته باشیم و هم به گونه‌ای نباشد که مشکلی برای مردم و جمع ما اتفاق بیفتد

وی افزود: گزارشاتی هم در این جلسه داده شد که در بعضی از شهرها یا برای مراسم دینی و مذهبی یا برای مراسم گردشگری همه اصول و همه ضوابط مراعات نشده است و اظهار نگرانی شد. واقعا هم جای نگرانی دارد ما در همه موارد باید مراعات کنیم.

رییس جمهوری در ادامه بر لزوم رعایت مساله اجتماعات و ترددها تاکید کرد و گفت: البته مردم در اجتماعات خیلی مراعات می‌کنند. الان این ایام عزاست و بعد می‌رسیم به آخرماه و ایام میلاد حضرت صدیقه کبری، ماه رجب و شعبان که ماه عروسی‌هاست که ان‌شاءالله مردم آن را هم مراعات می‌کنند.

روحانی در خصوص تردد درون شهری، برون شهری هم گفت: ما باید در مساله تردد افراد، تردد درون شهری، برون شهری و حضور در اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌ها یا مراسمی که به وجود می‌آید، باید خیلی مراعات کنیم. چراکه اینجا هم لبه مرز است و ممکن است ما را بلغزاند و خدای‌ناکرده با خطر دیگری مواجه شویم.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به ابراز نگرانی وزیر بهداشت نسبت به آینده و اینکه در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها ممکن است ما مبتلا به موج چهارم شویم، گفت: وقتی مسوولان اظهار نگرانی می‌کنند به دلایل و شواهدی است که می‌بینند بنابراین نگرانی وجود دارد - آنی جوان که در آیینه می‌بیند آدم با تجربه در خشت خام می‌بیند. یک عده باید ببینند تخت‌ها پر شده اما یک عده قبل آن می‌بینند. وقتی مراعات نمی‌شود، می‌بینند ۲ هفته دیگر هجوم به بیمارستان شروع می‌شود و چند هفته دیگر به آرامستان شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه خود این ویروس در ایران ریشه‌کن نشده و فعال است، از سوی دیگر یک نگرانی، نگرانی ویروس موتاسیون یافته است که چه در داخل ممکن است موتاسیون انجام بگیرد و چه اینکه فردی از خارج وارد کشور شود و ویروس موتاسیون‌یافته را با خود بیاورد.
بنابراین این نگرانی وجود دارد و ما امروز می‌بینیم در آمریکا و اروپا با چه مشکل بزرگی مواجه هستند. البته ما برای آنها هم متاسف و نگران هستیم.

روحانی اضافه کرد: هر انسانی در دنیا از بین برود ما متاثر و متاسف می‌شویم و فرقی نمی‌کند همه انسان هستند و برای ما مهم است و هر کجا که می‌توانیم، کمک کنیم و در آنجایی که نمی‌توان به آنها کمک کرد متاسف هستیم. اما در عین حال این مشکل ممکن است پیش روی ما هم باشد ما نمی‌توانیم بگوییم که شرایطی داریم که کاملا جدای از شرایط دنیاست. ممکن است این ویروس ما را مبتلا کند.

رییس جمهوری نگرانی دوم را فصل سرما و زمستان عنوان کرد و گفت: سردی هوا و اینکه درها بسته می‌شود و همه در جایی جمع می‌شوند تا وقتی که سرما وجود دارد این نگرانی هم هست و تا آخر زمستان ما این نگرانی را داریم.

وی مساله سوم را وضعیت هوا عنوان کرد و گفت: وقتی که هوا ساکن می‌شود و باد و باران نیست و هوا سرد است، وارونگی اتفاق می‌افتد و وقتی که وارونگی هوا اتفاق می‌افتد هوا نامساعد می‌شود و هوای نامساعد به ویروس و بیماری از جهات مختلف کمک می‌کند. بنابر این به این سه دلیل ما در این ایام باید بیشتر مراعات کنیم

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: در جلسه امروز هم تاکید شد که در مجالس سوگواری باید کاملا مراعات کنیم. هم تقاضا می‌کنم همه شهرها مراعات کنند و در جاهایی که مراکز دینی، مذهبی است توقع ما بیشتر است و آنها باید بیشتر از دیگران مراعات کنند و در جاهایی که مراکز تفریحی است هم همه مردم باید مراعات کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ۲۲ بهمن اظهار کرد: در نشست امروز تصمیم گرفتیم به دلیل شرایطی که داریم، امسال باید این مراسم عمدتا به‌صورت نمادین و به صورت خودرویی و موتوری برگزار شود که این مصوبه ابلاغ و به‌دقت اجرا می‌شود که ما هم برای ۲۲ بهمن مراسم داشته باشیم و هم به گونه‌ای نباشد که مشکلی برای مردم و جمع ما اتفاق بیفتد.

وی در ادامه گفت: در چند مرحله باید به دنبال واکسیناسیون برویم. اولین آن در زمستان امسال است. همه تلاش‌مان را انجام می‌دهیم که واکسیناسیون در ایران شروع شود و انجام بگیرد و آنهایی که شرایط پرخطری دارند و کادر درمان هستند بتوانند از این واکسن در امسال و نه در سال ۱۴۰۰، استفاده کنند.

رییس دولت دوازدهم افزود: در سال ۱۴۰۰ واکسن‌های دیگری داریم، واکسن‌هایی که از کواکس خریداری کردیم آن هم ممکن است آخر امسال یا اول سال آینده به دست ما برسد و بتوانیم استفاده کنیم. واکسن‌های دیگری هم که خریدیم، آنها هم به دست ما می‌رسد.

رییس جمهوری ادامه داد: واکسنی هم هست که با کمک کشور دیگر به اسم "پاستور" مشترکاً نهایی می‌کنیم این واکسن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت آن هم مربوط به بهار سال آینده است. همچنین واکسن‌های داخلی دیگری هم داریم که برای دو مورد، مجوز تست بالینی صارد شده است و اینها عمدتاً مربوط به تابستان سال آینده می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد در مراحل مختلف، زمستان، بهار و تابستان واکسن‌های مورد نیاز در اختیار مردم قرار بگیرد و گفت: تأکید می‌کنم واکسن هم در اختیار باشد، واکسیناسیون انجام شود و همچنان برای یک برهه زمانی باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم چون اثر واکسن‌ها معلوم نیست و باید آثار آن روشن شود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • رضا
    0

    کاش نگاهی به عملکرد در خصوص کنترل بیماری کرونا در ایران و امار فوتی ان داشته باشیم در این مملکت از بالا تا پایین فقط طبل تو خالی و شعار میدهند بیچاره ما ملت

  • روند کاهشی
    0

    با پرهیز از تجمعات . استفاده از ماسک. رعایت فاصله فیزیکی. رعایت بهداشت فردی و عمومی. روزهای بهتر و ایمن تری داشته باشیم . انشاالله هر چه سریع تر به واکسن موثر و بی خطر برسیم ، صلوات

  • مجتبی میرصادقی
    0

    سلام خواهشمند است در شرایط کرونایی تعطیلی رسمی 22 بهمن هم لغو گردد مطابق لغو راه پیمایی برای جلوگیری از مسافرت و خدای ناکرده افزایش امار مبتلایان به بیماری کرونا با تشکر

  • یا امام رضا
    0

    لغو هم نمیشد با این ‌وضعی که شما سرسفره مردم درست کردی .مردم نایی واسه اومدن وشعار نداشتن

  • ستم‌دیده
    0

    دوبار‌ه‌ول‌کردید‌کرونا‌جولان‌داد

  • یه ذره کرونا
    0

    ایم ویروسک باعث شده تا مساجد و این قبیل راهپیمایی ها تعطیل بشن . بالاخره زوره یکی رسید . آیا خواست خدا بوده !؟

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی چقدر خوشحال است که راهپیمایی ۲۲بهمن را لغوکرد

  • الکی
    0

    با این وضع زندگی مگه ....

  • علی
    0

    چرا ۲۲ بهمن ماه را تعطیل میکنید ماشینهای نظامی ارتش وسپاه میتوانند تو خیابانها رژه برون وصدای شادی را ملت را به گوش جهانیان برسانند یا علی ،

  • خ
    0

    چون فهمیدن کسی ازخونه بیرون نمیاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها