ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا:

شباهت ترسناکی میان تولد القاعده و وقایع اخیر آمریکا وجود دارد

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا اغتشاشات طرفداران ترامپ را با گروه القاعده مقایسه کرد و گفت که در هر دو مورد، افرادی از یک

شباهت ترسناکی میان تولد القاعده و وقایع اخیر آمریکا وجود دارد

استنلی مک کریستال که پیشتر رهبری عملیات این کشور علیه شبه نظامیان القاعده در عراق و افغانستان را بر عهده داشته اظهار کرد، شباهتهای ترسناکی میان زاده شدن گروه تروریستی مسئول حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر و حمله خشونت آمیز چند روز پیش به کنگره آمریکا که پنج کشته بر جای گذاشت و جهان را در شوک فرو برد، وجود دارد.

او به یاهو نیوز عنوان کرد، دونالد ترامپ به حامیانش "مشروعیت حتی بیشتر رادیکال شدن " را با لفاظی اش تحت عنوان "دزدی را متوقف کنید" داد؛ عبارتی که تبدیل به فریاد استمداد همچون "آرمان از دست رفته" است که توسط جنوبی ها در زمان جنگ داخلی آمریکا پذیرفته شد.

مک کریستال که از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا بعد از طرح اظهارات تند علیه او و جو بایدن، معاونش در زمان ریاست جمهوری، اخراج شد هشدار داد اکنون "بافت یک چیز بسیاری خطرناک در حال تنیده شدن است" و بعد از آنکه ترامپ ریاست جمهوری را ترک کند تبعات این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته مک کریستال "وقایع اخیر در خاک آمریکا یادآورهایی نگران کننده زمان ظهور گروه تروریستی القاعده است.

او گفت، در آن زمان افرادی با "آینده های بسیار ضعیف" از اسامه بن لادنی "که وعده حمایت از آنها و یک جای بهتر را داد" پیروی کردند.

در چهار سال گذشته ترامپ این نقش را در قبال یک گروه رادیکال از شهروندان آمریکایی در پیش گرفته است.

مک کریستال تاکید کرد: من قطعا شاهد یک دینامیک مشابه در تحول القاعده در عراق جایی که در آن یک نسل کامل از جوانان خشمگین عرب با آینده های بسیار ضعیف از رهبری قدرتمند پیروی کردند بودم؛ رهبری که به آنها وعده داد که حمایتشان می کند و به یک جای بهتر می برد؛ او آنها را به سمت پذیرش ایدئولوژی برد که خشونت آنها را توجیه کرد. این اتفاق اکنون در آمریکا در حال شکل گیری است.

مک کریستال همچنین وضعیت را با یک زمان تاریک دیگر در تاریخ آمریکا مقایسه کرد.

او گفت: دونالد ترامپ لفظ "آرمان از دست رفته" را با عبارت "دزدی را متوقف کنید" و این روایت که آنها به خاطر انتخابات دزدیده شده باختند به روز رسانی کرده است و این تنها چیزی است که این افراد را نگه داشته و نمیگذارد آنها پذیرای جایگاه درستشان در جامعه شوند.

او هشدار داد مشکل هم اکنون عمیقتر از آن چیزی است که مردم می فهمند. او اظهار کرد: من فکر می کنم اکنون ما خیلی بیشتر از آنچه که اکثر آمریکایی ها پی برده اند درگیر یک پروسه رادیکالیزه شدن بوده و به عنوان یک کشور با مشکلی بسیار عمیق تر مواجهیم.

به گفته مک کریستال این رادیکالیزه شدن که تا کنون در آمریکا ریشه های عمیق دوانده به سادگی ناپدید شدن ترامپ ناپدید نخواهد شد.

او گفت، وقتی چنین اتفاقی می افتد افراطگران مایل هستند که بی سرو صدا شوند و دوباره تجمیع پیدا کنند و احتمالا "حرفه ای تر" خواهند شد.

وی افزود: همچنان که این جنبش افراطگر تحت فشار فزاینده ای از سوی عوامل مجری قانون در روزها و هفته های آینده قرار بگیرد اعضایش احتمالا به سمت سلولهای تنگ تر و تنگ تر به جهت امنیت عقب نشینی خواهند کرد و این آنها را حرفه ای تر خواهد ساخت وآن سلولها تبدیل به اتاقهای پژواکی خواهند شد که حتی تفکراتی رادیکال تر را همراستا با شورش مسلحانه ایجاد خواهند کرد. بنا براین حتی اگر ترامپ از صحنه خارج شود جنبش رادیکالی که او به ایجادش کمک کرد اکنون انرژی و انسجام خود را داشته و آنها ممکن است فکر کنند دیگر به ترامپ نیاز ندارند.

او هشدار داد: یک رهبر کاریزماتیک دیگر "جلو خواهد آمد و شکاف به جا مانده از ترامپ را پر خواهد کرد آنها فقط می توانند منتظر یک رهبر کاریزماتیک دیگر بمانند تا ظاهر شوند."

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها