هانس دیتریش گنشر:

کمتر رئیس کشوری به تیزهوشی هاشمی دیده‌ام/ مشکل کندی توسعه ایران، به خاطر سطح درگیری بین تهران و واشنگتن است

سیدحسین موسویان در کتاب «ایران و امریکا؛ گذشته شکست‌خورده و مسیر آشتی» به بیان روایتی ناگفته از سفر هانس دیتریش گنشر وزیر خارجه آلمان به ایران در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۰ می‌پردازد.

کمتر رئیس کشوری به تیزهوشی هاشمی دیده‌ام/ مشکل کندی توسعه ایران، به خاطر سطح درگیری بین تهران و واشنگتن است

موسویان که در آن زمان سفیر ایران در آلمان بوده و ماموریت احیای روابط ایران با اروپا از سوی آیت الله هاشمی به او واگذار شده بود، در بخشی از کتاب خود آورده است: «در زمان سفر همراه با گنشر در هواپیما در مسیر تهران به کرمانشاه، او را در حالی دیدم که خیره از پنجره هواپیما به بیرون می‌نگریست و حدود بیست دقیقه در فکر بود.

من به او نزدیک شدم و پرسیدم چه چیزی او را در چنین فکر عمیقی فرو برده است. گنشر در پاسخ اعتراف کرد: «چرا کشوری با چنین تاریخ غنی، طبیعتی منحصربه‌فرد، موقعیت استراتژیک و قرار گیری در قلب جهان با مردمی هوشمند نتوانسته هم‌تراز کشور‌های توسعه یافته باشد؟»

من به سوال او پاسخی ندادم و نظر او را در این زمینه پرسیدم. او با حالتی طنز پاسخ داد: «اگر بگویم من چه فکری می‌کنم، مرا از هواپیما بیرون می‌اندازید و خبرش را به تهران مخابره می‌کنید.» من او را مطمئن کردم که چنین کاری نخواهم کرد.

سپس با استادی تمام ادامه داد: «من در حال فکر به دلایل آن بودم. قبلا فکر می‌کردم ایران مشکل مردم ندارد. زیرا به شکل باورنکردنی مردمی تحصیل کرده و باهوش دارد؛ بنابراین مشکل ضعف مدیریت، توسعه ایران را کند کرده است، اما بعد از ملاقات با رفسنجانی نظرم کاملا عوض شد؛ زیرا اگر نه او را شایسته‌ترین، اما یکی از شایسته‌ترین و باهوش‌ترین رهبرانی یافتم که طی ۱۶ سال خدمتم به عنوان وزیر خارجه آلمان ملاقات کرده‌ام. به یاد داشته باشید که من همه رهبران مهم شرق و غرب را دیده‌ام. کمتر رئیس کشوری به تیزهوشی آقای هاشمی دیده‌ام. حالا فکر می‌کنم که اگر چنین مدیران و ملت هوشمند و ذخایر عظیم و موقعیت جغرافیایی استراتژیک دارید، پس مشکل کجاست؟ زمانی که در هواپیما به این موضوع فکر کردم، به نتیجه رسیدم که دلیل آن سطح درگیری بین ایران و ایالات متحده است. این تنش‌ها باید حل شوند.»

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • غفاری
    0

    با همین حرف های صد من یه غاز ایشون رو شیر کردند .. من که باور نمی کنم .

  • کاربر ناشناس
    0

    پس مشکل پیداشد اگر روابط ایران وآمریکا مرتفع شود به نظر این آقا ایران از آلمان هم جلو می زند شاید از خود آمریکا هم پیشی بگیره برای روابط ایران وآمریکا چه داستان سرایی می کنند

  • خسرونژاد
    0

    قطعا هیچ تردیدی در اینکه مرحوم هاشمی رفسنجانی یکی از برجسته ترین سیاستمدار های ایران و منطقه و تاثیر گذار ترین فرد در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نظام بوده وجودندارد اما بین ادعای عقب ماندگی کشور بواسطه عدم ارتباط با آمریکا با برشمردن آن مرحوم بعنوان یکی از بزرگترین سیاستمداران دنیا از سوی سفیر اسبق آلمان تعارضی کاملاآشکار ملاحظه می‌شود. اگر مقصود سفیر آلمان انتصاب مشکلات کشور به مدیریت آقای هاشمی نبوده قطعا قصد سخره گرفتن سوال جناب موسوی را داشت و بس.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها