در میانه شیوع کرونا، مراقبت کانگرویی فراموش نشود!

یک کارشناس برنامه کودک می‌گوید در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ نباید نوزادان را از مزایای مراقبت آغوشی محروم کنیم.

در میانه شیوع کرونا، مراقبت کانگرویی فراموش نشود!

زینب شیخ نصر با بیان اینکه در نوزادان و مادران بدون علامت، مشکوک یا مبتلا به کووید ۱۹، انجام مراقبت آغوشی به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌شود، افزود: در این موارد مادر قبل از مراقبت آغوشی دست‌ها را با آب و صابون بشوید و حتماً از ماسک سه لایه استفاده کند.

وی توضیح داد: مراقبت آغوشی یا مراقبت کانگرویی (KMC) یک روش طبیعی است که نوزاد به صورت برهنه و عمودی روی سینه‌های مادر و در تماس مستقیم پوست به پوست قرار می‌گیرد.

کارشناس برنامه کودک شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان کرد: این نوع مراقبت به دو روش مداوم و متناوب انجام می‌شود که در روش مداوم نوزاد در طول ۲۴ ساعت بر روی سینه مادر قرار می‌گیرد و فقط برای مواردی مانند حمام کردن مادر و مواردی که موقت و کوتاه هستند به فرد جایگزین تحویل داده می‌شود.

شیخ نصر افزود: در روش متناوب نوزاد به صورت متناوب بر روی سینه مادر و داخل انکیباتور (دستگاه) قرار می‌گیرد، این روش چند بار در روز باید انجام شود. مراقبت آغوشی در نوزادان باعث افزایش تغذیه انحصاری با شیر مادر، حفظ بیشتر دمای طبیعی بدن نوزاد، کاهش استفراغ، کاهش مشکلات تنفسی و گریه نوزاد می‌شود و از دیگر مزایای مراقبت آغوشی تقویت حس پنج‌گانه در نوزاد است.

این کارشناس ضمن تشریح فواید این روش برای کودک با اشاره به مزایای هم‌آغوشی برای مادر گفت: مادران طی مراقبت آغوشی نسبت به زمانی که نوزاد در دستگاه انکیباتور قرار دارد، استرس کمتری دارند و از این طریق مهارت بیشتری برای انجام مراقبت نوزاد کسب می‌کنند.

به گفته وی نکته قابل‌توجه در مراقبت آغوشی این است که علاوه بر مادر، سایر اعضای خانواده که تمایل به انجام دادن این مراقبت داشته باشند و مهارت انجام آن را فراگرفته باشند، می‌توانند به مادر و نوزاد در این امر کمک کنند، به‌عنوان‌مثال پدر، مادربزرگ، خواهر و ... می‌توانند مراقبت آغوشی را انجام دهند.

کارشناس برنامه کودک تصریح کرد: در مورد کودکان دوقلو نیز می‌توان مراقبت آغوشی را به صورت هم‌زمان برای هر دو نوزاد یا به صورت متناوب انجام داد، به‌عنوان‌ مثال مادر یک قل و هم‌زمان قل دیگر توسط پدر مراقبت آغوشی شوند.

زینب شیخ نصر با بیان اینکه از مراقب آغوشی کمتر از ۳۰ دقیقه خودداری شود، خاطرنشان کرد: مراقبت آغوشی باید در اولین بار به مدت ۶۰-۳۰ دقیقه و یک‌بار در روز انجام شود، در روزهای بعد به تدریج مدت زمان و دفعات آن افزایش یابد که زمان مطلوب برای مراقبت آغوشی ۳-۱ ساعت و حداقل ۳ بار در روز است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها