سومالی و چالش امنیت با خروج نظامیان آمریکایی از این کشور

همزمان با اینکه سیستم سیاسی شکننده سومالی با یک روند انتخاباتی رقابتی، خروج تعدادی از نیروهای نظامی آمریکایی و نگرانی‌های مجدد درباره شورش شبه‌نظامیان افراط‌گرا دست‌وپنجه نرم می‌کند، تنش‌ها در این کشور رو به افزایش است.

سومالی و چالش امنیت با خروج نظامیان آمریکایی از این کشور

دیپلمات‌ها و ناظران هشدار می‌دهند که سومالی سه دهه پس از فرو رفتن در آشوب و هرج و مرج، بار دیگر بر سر یک دوراهی قرار گرفته، به طوری که پیشرفت‌های اخیر در بازسازی یک کشور متلاشی شده اکنون در معرض خطر است.

"جیمز سوآن"، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به شبکه بی‌بی‌سی گفت: سومالی در یک لحظه حیاتی مهم قرار دارد. سیاست‌های گمراه‌کننده و خطرناک رهبران ملی و منطقه‌ای سومالی می‌تواند منجر به خشونت شود چرا که آنها بر سر روند انتخابات پارلمانی این کشور که دچار تاخیر شده، با یکدیگر اختلاف دارند.

گروهی از سازمان‌ها و کشورهای قدرتمند از جمله سازمان ملل، اتحادیه اروپا و هیات حافظ صلح اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای از سران سیاسی سومالی خواسته‌اند تا گفت‌وگو و مذاکره را پیش بگیرند. آنها در این بیانیه گفتند: هر گونه تهدید به استفاده از خشونت غیرقابل قبول است.

سومالی قرار بود سال گذشته نخستین انتخابات "هر شخص یک رای" را برگزار کند؛ اقدامی که نقطه عطفی برای این کشور محسوب می‌شد.

اما احزاب اپوزیسیون سومالی به خاطر نگرانی‌ها نسبت به وقوع تقلب در انتخابات، این روند را تحریم کردند، توافقی که با سختی حاصل شده بود در حال حاضر در خطر است و محمد عبداللهی فارماجو، رییس‌جمهور سومالی توسط برخی به تحمیل خواست خود بر رهبران منطقه‌ای سومالی متهم شده است.

"حسین شیخ علی"، مشاور امنیت ملی سابق فارماجو گفت: اگر روند انتخابات کنونی به مسیر درست بازنگردد، ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود. همه می دانند که دموکراسی ما در خطر است و ما باید آن را درست کنیم.

حضور شبه‌نظامیان الشباب نیز یکی از موضوعاتی است که به نگرانی‌های روز افزون در موگادیشو، پایتخت سومالی دامن می‌زند. الشباب توسط نیروهای اتحادیه آفریقا و سومالی از موگادیشو و اکثر شهرهای این کشور بیرون رانده شدند اما این گروه همچنان سلطه جدی خود بر حومه شهرها را حفظ کرده است.

حسین شیخ علی گفت: الشباب طی چهار سال گذشته قوی‌تر شده است. بسیاری از مردم الشباب را دست‌کم می‌گیرند و می‌گویند که آنها به یک گروه مافیایی تبدیل شده‌اند. اما الشباب یک گروه سازمان‌یافته و منسجم با یک تصور استراتژیک برای فتح سومالی است.

دیپلمات‌های غربی در موگادیشو تصمیم کاخ سفید برای خارج کردن تعدادی از نیروهای ویژه آمریکایی از سومالی را کم اهمیت می دانند. گمان می رود در حال حاضر حدود ۷۰۰ سرباز آمریکایی در سومالی حضور داشته باشد.

"بن فندر"، سفیر انگلیس در سومالی گفت: آمریکایی‌ها این تصمیم را نه یک تغییر در سیاست بلکه تغییری در آرایش نیروها توصیف کرده‌اند. به نظر من آمریکایی‌ها مدت طولانی است که خیلی واضح به کمک به تضمین امنیت سومالی متعهد هستند.

اما "استفن شوارتز"، سفیر سابق آمریکا در سومالی این تصمیم کاخ سفید را به عنوان یک "روابط عمومی مفت و فرصت بادآورده عملیاتی برای الشباب" محکوم کرد.

گرچه حملات پهپادی آمریکا به مواضع الشباب ادامه خواهد یافت اما این نگرانی وجود دارد که آموزش‌هایی که آمریکایی‌ها در اختیار نیروهای ویژه سومالی قرار می‌دادند، لطمه ببیند.

حسین شیخ علی ادعا کرد: تنها حملات هوایی و نیروهای ویژه آمریکا بودند که ضربه محکمی به الشباب وارد کرده و تحرک آنها را کند می‌کردند. این تصمیم کاخ سفید می‌تواند تاثیر جدی بر تلاش‌های مقابله با تروریسم در سومالی بگذارد.

با افزایش بی‌ثباتی‌ها در اتیوپی و دیگر نقاط این منطقه و با فعالیت پنج ارتش خارجی آفریقایی و مشاوران نظامی از دیگر کشورها در درگیری‌های داخلی سومالی، تنش‌ها در داخل نهادهای دولتی شکننده این کشور نیز شدت یافته است.

بن فندر، سفیر انگلیس در سومالی گفت: مشکل این است که درگیری‌های سومالی هنوز به طور کامل حل نشده است. دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به اینکه سومالی به چه نوع کشوری باید تبدیل شود، وجود دارد. کشورهای دیگر و حتی برخی شرکای بین‌المللی از اختلافات در داخل سومالی سوء استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها