پیام مهم ریاست ویلیام برنز بر سازمان سیا چیست؟

یک نشریه آمریکایی نوشت: انتخاب بایدن از میان بهترین دیپلمات‌های هم نسل خودش منعکس کننده تعهد جدی رئیس جمهور منتخب به دیپلماسی است.

پیام مهم ریاست ویلیام برنز بر سازمان سیا چیست؟

فارین پالیسی در یادداشتی به قلم آرون دیوید میلر و دنیل کورتزر نوشت: اخیرا، جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، ویلیام برنز، دیپلمات کهنه کار وزارت امور خارجه را به عنوان مدیر سیا معرفی کرد. برنز آخرین نامزد برای پر کردن تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن بود، اما شاید وی مهمترین جلوه از سیاست خارجی پیش رو بایدن باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: هر دو ما ده‌ها سال با برنز کار کرده‌ایم، او اولین دیپلمات حرفه‌ای است که در تاریخ 73 ساله آژانس اطلاعاتی آمریکا برای اداره آن نامزد شده است. مدیران قبلی از ارتش، کنگره، رده‌های پایین سیا و احزاب سیاسی بودند.

انتخاب بایدن از میان بهترین دیپلمات‌های هم نسل خودش منعکس کننده تعهد جدی رئیس جمهور منتخب به دیپلماسی است. برنز در طی یک دوره 33 ساله در حوزه سیاست خارجی سمت‌های مختلفی داشته و انتخاب او می‌تواند برای دیپلمات‌ها روحیه بخش باشد. دیپلمات‌های آمریکایی در دولت ترامپ مورد بدرفتاری و بی توجهی قرار گرفتند و حالا انتخاب برنز می‌تواند تسکینی بر این موضوع باشد.

برنز یک مکمل مفید برای دیگر انتخاب‌های در سمت‌هایی چون وزارت امور خارجه و مشاور امنیت ملی خواهد بود زیرا آنها به دیپلماسی به عنوان ابزاری مهم برای قدرت ملی نیرو می‌بخشند. تحت نظر برنز، می‌توان انتظار داشت که جامعه اطلاعاتی بیشتر به مأموریت خود تحت عنوان کار اطلاعاتی در خدمت دیپلماسی بپردازد. این سیاست به دیپلمات‌های آمریکایی کمک می‌کند قبل از بحران با مشکلات کنار بیایند و بتوانند بحران‌های پیش آمده را مدیریت کنند.

در دوره ی کاری ما، شاهد بودیم که چطور اطلاعات مهم به کمک حل مشکلات دیپلماتیک آمد. در مذاکرات هسته‌ای 1994 با کره شمالی کمک‌های یک تحلیلگر برجسته اطلاعاتی آمریکا به تیم مذاکره کننده اهمیت و ارزش بالایی داشت. دستیابی به موفقیت در روند صلح بالکان در سال 1995 به همان اندازه از جادوی دیپلماتیک مذاکره کنندگان آمریکا از درک راه‌های آسیب رساندن به همه طرفها ناشی شد. در این بین درک اینکه رهبرانی مانند ولادیمیر پوتین در روسیه و در ایران در مورد آنها چه فکر می‌کنند و در عین حال آنها با چه محدودیت‌های سیاسی روبرو هستند یک مساله حائز اهمیت است.

گاهی حتی اندکی از تلاش‌های اطلاعاتی منجر به پاسخگویی به سوالات دیپلماتیک می‌شود، مثلا یافتن پاسخی برای این پرسش که بهترین راههای نفوذ کدامند یا چه امکاناتی برای مقابله با یک درگیری طولانی مدت برای دیپلماسی وجود دارد همه جزو سوالاتی است که کارشناسان اطلاعاتی و دیپلماسی بایستی در کنار هم در مقام پاسخگویی به آن برآیند. برنز از تجربه گسترده خود می‌فهمد که سیاست گذاران برای کمک به آنها در تصمیم گیری های هوشمندانه در زمینه سیاست خارجی، باید چیزهای بیشتری بدانند.

همچنین انتخاب برنز و به طور کلی تیم امنیت ملی بایدن نشان می‌دهد که رئیس جمهور منتخب برای خدمات عمومی، تجربه و تخصص ارزش و احترام قائل است. انتخاب های او بازگشت کادری متعهد از کارمندان دولتی با استعداد و ازخودگذشته است که به جای منافع شخصی و حزبی به منافع ملی معتقدند. یکی از ویژگی‌های مثبت برنز این است که در هر دو دولت جمهوری خواه و دموکرات کار کرده است. جیمز بیکر به همان اندازه که هیلاری کلینتون از آن استقبال کرده مورد تحسین قرار گرفته است. این سوابق دو حزب در دی‌ان‌ای سیاسی بایدن و برنز تزریق شده است.

به این ترتیب، انتصاب برنز و آرویل هاینز به عنوان مدیر اطلاعات ملی نشان دهنده عزم راسخ بایدن برای سم زدایی و غیر سیاسی سازی جامعه اطلاعاتی است، جامعه‌ای که در دوران دولت ترامپ به شدت فاسد شده و حالا بایستی در اختیار متخصصان امر قرار گیرد. این مضمون به طور برجسته در اطلاعیه معرفی رئیس جمهور منتخب مشخص شده است: در حقیقت، در حالی که ناظران برای اظهارنظر در مورد معنی انتصاب برنز در ریاست سنا تلاش می‌کنند، آنچه مسلم است این نکته است که برنز شخصی نیست که اطلاعاتی را برای حمایت از یک سیاست یا سیاست دیگر فدا کند.

به طور خلاصه، تیم امنیت ملی بایدن در حال حاضر تمام بازیگران اصلی مورد نیاز خود را که شامل متخصصان باتجربه، معتدل و منطقی مانند برنز می‌شود در اختیار دارد. این اشخاص می‌توانند اطلاعاتی صادقانه و تجزیه و تحلیلی مطلوب در اختیار رئیس جمهور منتخب بگذارند.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها