ماجرای تخم مرغ هایی که گم می‌شوند/ مرغداران یا قاچاقیان کدام مقصر گرانی هستند؟

این روزها قیمت تخم مرغ در حال ثبت رکوردهای جدیدی است و فعالان این حوزه دلیل این افزایش قیمت را قاچاق عنوان می‌کنند.

ماجرای تخم مرغ هایی که گم می‌شوند/ مرغداران یا قاچاقیان کدام مقصر گرانی هستند؟

بازار تخم مرغ هر ساله در فصل سرد سال با چالش کمبود و افزایش قیمت مواجه می‌شد و این موضوع به یک روند عادی طی سال‌های گذشته تبدیل شده بود و مردم نیز به این رویه عادت کرده بودند.

این داستان برای امسال نیز صدق می‌کرد اما در کمال تعجب افزایش قیمت و کمبود به جایی رسید که قیمت هر شانه تخم مرغ تا ۵۰ هزار تومان نیز افزایش یافت.

تولیدکنندگان کمبود و گرانی نهاده‌های دامی را از عوامل کمبود و گرانی عنوان می‌کردند و مدعی بودند نهاده‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود به دست آنها نمی‌رسد و آنها ناچار هستند نهاده‌های مورد نیاز را در بازار آزاد خریداری کنند.

در این بین در برهه‌ای از زمان با اقداماتی که صورت گرفت قیمت تا حدودی کاهش یافت اما مجددا پس از مدتی دوباره قیمت‌ها به اوج رسید.

اما این روزها از قاچاق به عنوان دلیل تازه‌ای برای افزایش قیمت و کمبود تخم مرغ یاد می‌شود که تاکنون سابقه نداشته است.

مرغداران نقشی در گرانی ندارند

ناصر نبی پور سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با تاکید بر اینکه مرغداران تقصیری در گران شدن تخم مرغ ندارند، می‌گوید تخم مرغ های تنظیم بازار به صورت قاچاق از کشور خارج و به کشورهای همسایه نظیر عمان و عراق سرازیر می‌شوند.

به گفته وی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان است و دولت هر کیلو تخم مرغ را با نرخ مصوب ۱۴ هزار تومان از مرغداران خریداری می‌کند، اما در بازار آزاد هر کیلو تخم مرغ با قیمت ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود که این ۲ نرخی بودن عاملی برای قاچاق و رانت است.

سود ۳۰۰ میلیونی از قاچاق تخم مرغ

هدایت اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن نیز در این باره می‌گوید هر تریلی تخم‌مرغ برای قاچاقچیان سود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی دارد، دستگاه‌های نظارتی باید جلوی قاچاق تخم‌مرغ را بگیرند.

تخم مرغ های پشتیبانی امور دام غیب می‌شود

سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران نیز در این باره مدعی شده است؛ هرکیلوگرم تخم مرغ به قیمت ۳۵ هزار تومان (شانه‌ای ۷۰ هزار تومان) در مرز چذابه خریداری و به عراق قاچاق می‌شود که این امر در افزایش قیمت تخم مرغ در بازار نقش دارد.

به گفته وی تخم مرغ فقط در تره بار با نرخ دولتی عرضه می‌شود و در تمام ۳۴۰ هزار فروشگاه‌های خرده فروشی سطح شهرهای کشور و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نرخ عرضه هر عدد تخم مرغ حداقل ۱۵۰۰ تومان است و تا شانه‌ای ۴۷ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد؛ اگر سه تخم مرغ ضایعاتی و شکسته درهر شانه وجود داشته باشد قیمت هرشانه تخم مرغ به ۵۰ هزار تومان می‌رسد.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران می‌گوید زمانی که تخم مرغ از انبار شرکت پشتیبانی امور دام خارج می‌شود به دلیل نامشخص بودن شبکه توزیع، محموله‌های آن گم و توسط عده‌ای در بازار آزاد فروخته می‌شود.

قاچاق دلیل گرانی تخم مرغ نیست

در حالی که تولیدکنندگان تخم مرغ متفق القول از قاچاق تخم مرغ به کشورهای همسایه خبر می‌دهند، نیری مدیر روابط عمومی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره می‌گوید دلیل گرانی تخم مرغ قاچاق آن نیست، تخم مرغ کالایی نیست که قاچاق آن صرفه‌ی اقتصادی بالایی داشته باشد در حالی که امکان صادرات قانونی آن نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه مسئولیت مبارزه با قاچاق را پذیرفته‌ایم و حفظ منافع مردم خط قرمز ماست می‌افزاید مدیران، مسئولیت نظارت بر بازار، شبکه عرضه و توزیع کالاها، مقابله با گرانی و حذف دلالی ها را بپذیرند.

منبع: آنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • محمد
    0

    یک شانه تخم مرغ کوچک کمی از تخم کبوتر بزرگتر در دروازه کازرون شهرستان شیراز که معمولا ارزان تر از جاهای دیگر است 45800 تومان خریدم زمان29 دی99

  • ناشناس
    0

    این اقای نا محترم میگوید قاچاق هر کامیون تریلی برای قاچاقچیان چقدر درامد دارد این تریلیها از کجا خارج میشوند که کسی انهارا نمیبیند ضمنا دولت اعلام کرد که قصد دارد از عراق تخم مرغ وارد کند وای اقا میگوید تخم مرغ به عراق قاچاق میشود

  • ناشناس
    0

    خوشا بحال مرغها تخمشون ارزشمند شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها