بوی نامطبوع پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند رفع می‌شود

مسئولان با هم اندیشی در پی رفع بوی نامطبوع پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند هستند.

بوی نامطبوع پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند رفع می‌شود

مسئولان استانی از حوزه پساب تصفیه خانه بیرجند در پی دغدغه همشهریان نسبت به وضعیت بهداشتی این پساب‌ها بازدیدی انجام دادند.

چند هفته‌ای است که خبری مبنی بر رهاسازی پساب فاضلاب در بیرجند و خوسف دست به دست شده که نگرانی‌هایی را به همراه داشت. در پی این دغدغه‌ها مسشدولان به فکر چاره اندیشی افتادند تا نگرانی‌ها در مورد سلامت مرذدم را رفعه کنند. مردم از به خطر افتادن سلامتی و همچنین سلامت محصولات کشاورزی خود نگران بودند. این پساب کف زیادی را ایجاد کرده که موجب نارضایتی شد.

بوی نامطبوع پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند رفع می‌شود

مسئولان، با تدبیر پاسخگوی مردم باشند

حجت الاسلام علی نسایی زهان، دادستان بیرجند در بازدید میدانی از حوزه پساب تصفیه خانه بیرجند با حضور مسئولین مرتبط در پی دغدغه همشهریان نسبت به وضعیت بهداشتی این پساب‌ها، اظهار کرد: اگر کارشناسان به این نتیجه رسیدند رها شدن پساب برای سلامتی مردم و دام هایشان ضرر دارد باید این موضوع با تدبیر سریعتر حل و فصل شود.

وی بیان کرد: سلامتی مردم خط قرمز ما است و اگر سیستم قضایی تشخیص دهد که رها کردن پساب فاضلاب به سلامتی مردم خدشه وارد کرده مسئولان امر باید پاسخگو باشند.

دادستان بیرجند بیان کرد: باید برای این بوی نامطبوع پساب فاضلاب که مردم از آن ناراضی هستند، تدابیری اندیشیده شده و اگر نیاز است تجهیزات آن به روز رسانی شود و همه دستگاه‌های اجرایی متولی پای کار بیایند تا این دغدغه مردم رفع شود.

نسایی زهان با بیان اینکه در سیستم قضایی هدف ما مچ گیری نیست بلکه به دنبال حل مشکلات و رفع دغدغه مردم هستیم، ادامه داد: باید با کمک رسانه ها افکار عمومی را توجیه کنیم که رها شدن پساب بر سلامتی مردم و بهداشت محیط تاثیر ندارد.

روش تصفیه فاضلاب خانه بیرجند بروزرسانی شود

حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز گفت: خروجی پساب برای استفاده کشاورزی گونه‌های غیرمثمر استاندارد است، اما حساسیت ما این است که ریسک محیط پذیرنده خروجی پساب بالا است.

وی ادامه داد: اگر این مهم بعد از شهر خوسف رهاسازی می‌شد ما نگران خاک و آب زیاد نیستیم، اما وقتی در مسیر رودخانه‌ای رها می‌شود که دسترسی انسان، حیوان و پرندگان فراهم بوده و ریسک و حساسیت بالا می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: از آنجا که سیستم تصفیه خانه کنونی بیرجند از نوع برکه تثبیت بوده و روشی است که برای ظرفیت‌های پایین پاسخگو است؛ لذا وقتی ظرفیت فاضلاب بالا می‌رود می‌تواند نوساناتی داشته باشد.

اکبری یادآور شد: لازم است روش تصفیه فاضلاب خانه بیرجند بروز رسانی شود و یا محیط پذیرنده به گونه‌ای مدیریت شود که حساسیت‌ها کاهش یابد.

بوی نامطبوع پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند رفع می‌شود

بررسی الگوی کشت مناسب با پساب فاضلاب

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این بازدید بیان کرد: جهاد کشاورزی حساسیت مهمی را بر روی بحث الگوی کشت مناسب با پساب فاضلاب دارد؛ برای این امر محدودیت کشت داریم.

وی افزود: در همین راستا برای استفاده از پساب تصفیه‌خانه بیرجند، الگوی کشتی که مصرف مستقیم برای انسان و دام ندارد و محصولات بذری و تولید چوب ارائه شده است.

پساب فاضلاب از لحاظ شاخص‌های کیفی و آلودگی استاندارد است

احمد قندهاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این بازدید گفت: آب از دسترس بهره‌برداری غیرمجاز خارج شده و بوی نامطبوع پساب رها شده مربوط به برکه است نه خروجی.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال پساب فاضلاب از لحاظ شاخص‌های کیفی و آلودگی استاندارد بوده است، افزود: جلسات متعددی در کارگروه جامع مدیریت کیفیت آب استان برای تعیین الگوی کشت مناسب برای پساب فاضلاب بیرجند برگزار شده است.

بوی نامطبوع پساب تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند رفع می‌شود

انعقاد قرارداد با کشاورزان برای رسیدن به الگوی کشت مناسب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: هر زمانی این الگوی کشت توسط جهاد کشاورزی تحویل شرکت آب منطقه‌ای شود با کشاورزان مختلف می‌توانیم برای استفاده قرارداد منعقد کنیم.

وی با بیان اینکه طبق آزمایشاتی که ما انجام دادیم این پساب مناسب کشاورزی است ضوابط استاندار برای آبیاری فضای سبز، دام و طیور و ورودی به آبهای سطحی کاملا سبز است، افزود: در حوزه افت آب در دشت بیرجند باید بگوییم پساب فاضلاب، آب جدیدی نیست که مصرف جدیدی برای آن تعریف کنیم.

قندهاری یادآور شد: در همین دشت دستگاه‌های اجرایی زیاد است که با برداشت آب از چاه درختان کاج را آبیاری می‌کنند؛ در صورتی که می‌توانند از پساب فاضلاب برای آبیاری درختان استفاده کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها