پیش‌بینی رسانه آمریکایی از فرجام روند استیضاح ترامپ

شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه گفتند، محاکمه رئیس جمهور سابق آمریکا در میان سناتورهای این حزب با استقبال مواجه نمی‌شود و رأی کافی کسب نخواهد کرد.

پیش‌بینی رسانه آمریکایی از فرجام روند استیضاح ترامپ

پایگاه خبری «هیل» به نقل از چند منبع مطلع در حزب جمهوری‌خواه نوشت، در بهترین حالت ممکن است تنها ۵ یا ۶ سناتور جمهوری‌خواه به محکومیت ترامپ رأی دهند که بسیار کمتر از تعداد رأی لازم است.

هیل به نقل از منابع جمهوری‌خواه نوشت، با گذشت زمان، احتمال تصویب محکومیت ترامپ در دادگاه مجلس سنا رو به تقلیل است.

یک سناتور جمهوری‌خواه که نمی‌خواست نامش فاش شود دراین‌باره گفت: «فکر می‌کردم اگر او (ترامپ) افرادی که در تجاوز به کنگره دست داشتند عفو کند، تعداد آرا علیه وی افزایش یابد زیرا او با این کار می‌گفت "این‌ها آدم‌های من هستند"».

یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر گفت، در حال حاضر این حزب دچار تفرقه است و اگر سناتورهای جمهوری‌خواه به محاکمه ترامپ رأی دهند، جذب هواداران ترامپ به اردوی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ دشوارتر از امروز خواهد بود.

این قانون‌گذار آمریکایی افزود، در حال حاضر ترامپ کاخ سفید را ترک کرده و از این رو محاکمه ترامپ از لحاظ قانونی سوال برانگیز خواهد بود. با این حال دموکرات‌ها می‌گویند محاکمه ترامپ زمانی که شهروند عادی محسوب می‌شود، موجب می‌شود وی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بعدی منع شود.

هیل نوشت، چهارمین دلیل برای کم‌رنگ شدن حمایت جمهوری‌خواهان از محاکمه ترامپ، احتمال بالای عدم پذیرش مسئولیت ریاست جلسه محاکمه از سوی «جان رابرتس» رئیس دیوان عالی آمریکا است.

در صورتی که رابرتس ریاست جلسه محاکمه ترامپ را بر عهده نگیرد، مسئولیت آن به دوش «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور جدید آمریکا و رئیس مجلس سنا خواهد بود. در چنین شرایطی، جلسه محاکمه جنبه حزبی پیدا کرده و از مشروعیت آن کاسته می‌شود.

پایگاه خبری هیل افزود، تاکنون از میان سناتورهای جمهوری‌خواه، «بن ساسه» و «پاتریک تومی» گفته‌اند اعتقاد دارند ترامپ مرتکب تخلفات قابل استیضاح شده است. «میت رامنی» و «سوزان کالینز» دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه نیز ترامپ را بابت حمله هوادارانش به کنگره مقصر دانسته‌اند. «لیزا مورکوفسکی» دیگر سناتور این حزب نیز پیش‌تر از ترامپ خواسته بود از مقام خود استعفا دهد.

تصویب محکومیت ترامپ در مجلس سنای آمریکا نیازمند رأی دو سوم سناتورها است. بنابراین علاوه بر تمامی سناتورهای دموکرات، دستکم ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه باید به محکومیت او رأی مثبت دهند.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها