کام تشنه روستای لات قزوین از اختلافات آبی

اختلافات دیرینه بین ۲ روستای لات و نوده از توابع استان قزوین و گیلان باعث شده است تا با قطع و تخریب لوله‌های آبرسانی از چشمه‌ها، یک هزار و ۲۰۰ نفر از ساکنان لات از نعمت آب شرب محروم شوند.

کام تشنه روستای لات قزوین از اختلافات آبی

چندین سال است که ساکنان روستای لات در منطقه رودبار الموت غربی با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنند، این روستا که در ۵۵ کیلومتری از مرکز استان قزوین قرار دارد، به علت اختلافات مرزی با روستای نوده فاراب در استان گیلان از حق آبه خویش محروم شده است.

اگرچه به گفته منابع محلی این اختلافات به اندازه یک دهه طولانی شده است، اما آخرین اختلاف این روستاها در ۲۳ دی ماه سال جاری اتفاق افتاد، درست زمانی که مردم روستای نوده فاراب لوله‌های آب شرب روستای لات به طول چهار هزار و ۵۰۰ متر را بریده و آب را به روی اهالی روستای لات قطع کردند.

حل موضوع اختلافات این روستا هم اکنون از سوی دستگاه قضایی پیگیری می‌شود، اما نکته قابل توجه در این میان، طولانی شدن مدت زمان اختلافات و اتفاقاتی کم و بیش شبیه به هم در چندسال اخیر بوده که مردم را ناراضی کرده است.

به گفته یکی از مقامات محلی بریدن لوله‌های آب در مسیر چشمه‌هایی که به روستای لات می‌رسد، ناشی از یک اختلاف مرزی است و بستن آب به روی مردم لات نیز نوعی اهرم فشار برای مطالبات روستایان شناخته می‌شود.

برای اطلاع از جزییات بیشتر موضوع به سراغ مقامات و مسؤولان استان قزوین رفتیم تا با آنها در این رابطه مصاحبه کنیم:

کام تشنه روستای لات قزوین از اختلافات آبی

اهالی فاراب، لوله‌های آب را برای فشار به روستای لات تخریب کرده‌اند

دهیار روستای لات در توضیح بیشتر این موضوع گفت: اداره آب و فاضلاب روستایی سال ۸۷ یک خط لوله آب را با همکاری کارگران روزمزد از خود اهالی نوده فاراب و از دره دُجار به سمت روستای لات متصل کرد که در سال ۸۸ به بهره برداری رسیده و حدود ۳۶۰ انشعاب کنتور آب از آن استفاده می‌کنند.

شکوفه رشوند افزود: اهالی روستای نوده در زمان احداث این پروژه سنگین در جریان مراتب و مراحل صورت گرفته بوده و در آن فعالیت داشته اند و تمامی تجهیزات از داخل روستای نوده فاراب به سمت چشمه برده شد، اما به علت اختلافات قدیمی در چشمه‌های منطقه ازرانی و آغوز دره که بین مردمان روستای لات و نوده فاراب ایجاد شده است، اهالی نوده فاراب برای به چالش کشیدن مردم لات و مقامات دو استان، به دفعات لوله های آب شرب را بریده‌اند که پرونده قضایی آن نیز موجود است.

وی بیان داشت: این موضوع، بارها به مقامات و مسؤولان استان قزوین گزارش شده است و مقامات قضایی منطقه الموت نیز به این موضوع اشرافیت دارند، اما تاکنون اقدامی برای حل این مشکل صورت نگرفته و باعث شده است تا مردم روستای لات از این واقعه متضرر شوند.

رشوند خاطرنشان کرد: روستای لات به علت کارآفرینی مردمان آن با مهاجرت معکوس از شهر به روستا همراه بوده و میزان جمعیت آن افزایش یافته است، به طوری که جمعیت آن از سرشماری سال ۹۵ معادل ۸۵ خانوار به ۴۰۰ خانوار در سال جاری یعنی در حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر رسیده و نیاز است که حل مشکلات این روستا در اولویت قرار گیرد.

دهیار روستای لات یادآور شد: آب و هوای روستای لات گرم و خشک بوده و تا قبل از فصل بهار باید مشکلات آبرسانی این منطقه برطرف شود، چراکه کشاورزان و باغداران این منطقه همواره با مشکلات کم آبی مواجه هستند و چنین مشکلات مضاعفی برای آنها قابل قبول نیست.

کام تشنه روستای لات قزوین از اختلافات آبی

مشکلات ۲ روستای لات و نوده حقوقی است

بخشدار رودبار الموت غربی که از مدت‌ها پیش در جریان این اختلافات قرار دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر مباحث مطرح شده و اختلافات این ۲ روستا حقوقی و مربوط به آب است که با توجه به محل حادثه در گیلان، دادگاه رودبار در این رابطه پرونده را پیگیری می‌کند.

محمدرضا مولایی افزود: سه چشمه در مرزهای این ۲ روستا قرار گرفته است که یکی از این سه چشمه به نام دجار دره از سالیان قبل تاکنون مورد توافق ساکنان ۲ روستا قرار داشت؛ اما شکستن توافقات بین روستاییان باعث شده تا اخیرا لوله‌های آب روستای لات از سوی روستای نوده بریده و تخریب شود.

وی اضافه کرد: از زمان حضور من در منطقه الموت غربی، قرار شد که با پایان دادن موقت به اختلافات و به نوعی آتش بس، هیچ یک از طرف‌ها تخطی نکنند، اما از اردیبهشت ماه سال ۹۹ مجددا اختلافات بالا گرفت و کار به این جا کشید.

مولایی با بیان اینکه مردم روستای لات اکنون از نعمت آب بی بهره هستند و با تانکرهای آبرسانی امور خود را سپری می‌کنند، اضافه کرد: هم اکنون از اهالی ۲ روستای لات و نوده خواسته شده که با خویشتن داری و طرح موضوع در دستگاه قضایی به دنبال فرد خاطی باشند و مردم لات نیز فعلا با تانکر آب، مشکلات را برطرف کنند.

بخشدار منطقه رودبار الموت غربی بیان داشت: در هفته گذشته، تمام مسؤولان قزوین در الموت غربی شامل آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حتی قاضی منطقه الموت غربی به دادگاه گیلان رفته و با برگزاری نشستی در این خصوص اظهاراتی را بیان داشتند؛ تا جایی که حتی مدارک و پروانه چرای دام‌ها نیز تسلیم می‌شود تا مالکیت چشمه و بهره‌برداری آن مشخص شود.

مولایی خاطرنشان کرد: نصب مجدد لوله‌های آب کار بسیار دشوار و هزینه بری بوده، تا حالا نیز همین اختلافات به تاسیسات آب منطقه، میلیاردها تومان خسارت وارد ساخته است.

کام تشنه روستای لات قزوین از اختلافات آبی

۲ کیلومتر لوله در دی ماه تخریب شد؛ هم اکنون با تانکر به مردم لات آبرسانی می‌کنیم

با توجه به قطعی آب روستای لات به سراغ رییس اداره آب و فاضلاب منطقه الموت رفتیم، گودرز حسنی در خصوص قطعی آب شرب روستای لات به خبرنگار ایرنا گفت: ‌شرکت آب و فاضلاب سال ۸۷ به بهسازی یک دهنه چشمه و اجرای خط انتقال آب شرب به طول ۹ کیلومتر با لوله ۱۱۰ میلیمتر اقدام کرد و اهالی روستا تا سال ۹۶ از آب همان چشمه استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه این خط انتقال آب در یک منطقه صعب العبور انجام شده است، افزود: پس از احداث و راه‌اندازی به علت تعارضات اجتماعی بین دو روستای لات از قزوین و نوده فاراب از گیلان در چندین مرحله به متراژهای متفاوت لوله‌های خط انتقال توسط افراد ناشناس مورد تخریب و قلع و قمع قرار گرفته است.

حسنی بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب با کمک اهالی به رفع مشکل قطعی آب شرب اقدام کرده و در راستای حل این معضل و مشکل، نشست‌های متعددی با حضور مسؤولان ۲ استان‌ تشکیل داده اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

رییس اداره آب و فاضلاب منطقه الموت به آخرین تخریب لوله آبرسانی روستای لات اشاره کرد و گفت: در همین اقدام ۲ کیلومتر از لوله‌ها تخریب شده و خسارتی بالغ بر یک میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب وارد شده است، اما با این حال برای رفاه حال روستاییان آب شرب لات با تانکر تامین می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: شکایت شرکت آب و فاضلاب از تخریب تاسیسات در سال ۹۴ به دادگاه رازمیان اعلام شد، اما چون محل وقوع جرم در استان گیلان بود، موضوع از طریق دادگاه رودبار از توابع استان گیلان پیگیری می‌شود.

دستگاه قضایی قزوین در این پرونده دخالتی ندارد

مهدیه محافظت کار مسوول روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین با بیان اینکه پرونده قضایی این ۲ روستا هم اکنون در استان گیلان پیگیری می‌شود، اظهار داشت: با توجه به رسیدگی پرونده در خارج از حوزه استحفاظی استان قزوین، مقامات قضایی این استان دخل و تصرفی در پرونده ندارند.

وی اضافه کرد: محمد سلمانی رییس دادگاه عمومی بخش الموت غربی که چندسال پیش به عنوان اولین قاضی پرونده را بررسی می‌کرده است، هم اکنون درکنار مردم روستا ایستاده تا مدارک و مستندات لازم را برای پیشبرد هرچه بهتر پرونده قضایی به دادگاه ارائه کند.

نیم نگاه:

با توجه به اینکه مساله تامین آب شرب در اولویت است و آبرسانی با تانکر نیز کار دشواری به نظر می‌رسد، بهتر است دستگاه قضایی در رسیدگی به این پرونده تسریع کند و با عاملان تخریب لوله‌های آب نیز برخورد نماید.

مسؤولان استان قزوین نیز می‌توانند با اصلاح قوانین مرزی و مالکیت بهره‌برداری از چشمه‌ها شیوه‌ای جدید را در پیش گرفته و به اختلافات این ۲ روستا در سر حدات قزوین پایان دهند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها