تشریح اقدامات روانشناسی برای کودکان سوگوار/تبعات سرکوب احساسات

عصو سازمان نظام روانشناسی به انواع واکنش های کودکان در برابر از دست دادن عزیزانشان اشاره کرد و گفت: سوگواری کودکان متفاوت بوده و اقداماتی که برای آنها می توان انجام داد نیز متفاوت است.

تشریح اقدامات روانشناسی برای کودکان سوگوار/تبعات سرکوب احساسات

نصیره مقدم فر در مورد کودکان سوگوار گفت: واکنش کودکان در برابر از دست دادن عزیزان متناسب باسن و ویژگی‌های سرشتی آنان و نوع ارتباط آنان با اطرافیان خود می‌تواند متنوع باشد، بعضی گوشه گیر می‌شوند، برخی مشغول بازی می‌شوند و طوری رفتار می‌کنند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده، برخی دیگر بدرفتاری نشان می‌دهند و یا اضطراب پیدا می‌کنند که سایر عزیزان خود را ازدست بدهند.

وی افزود: باتوجه به شرایط سخت این روزها، کودکان وقتی عزیزی را در اثر ابتلاء به از دست می‌دهند بیش از پیش تنها می‌مانند، زیرا وقتی کودکی به دلیل از دست دادن شخص عزیزی دچار سوگ می‌شود معمولاً اطرافیان نقش حامی به خود می‌گیرند و با بودن در کنار او کمکش می‌کنند تا بتواند با این فقدان آسان‌تر کنار بیاید، اما در شرایط کنونی که ممکن است، بعضی از اعضای خانواده در اثر بیماری در بیمارستان بستری یا فوت کرده باشند وضعیت خاصی ایجاد می‌شود، زیرا اقوام و اطرافیان نمی‌توانند برای همدلی و همدردی در کنار کودک باشند و محدودیت‌های ایجاد شده باعث می‌شود فرایند حل شدن سوگ دچار مشکل شود.

این دکترای تخصصی روانشناسی به اقداماتی که برای کودکان سوگوار می‌توان انجام داد، اشاره کرد و گفت: با وجود تمام شرایط سخت، حضور یک فرد بزرگسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان حامی در کنار کودک الزامی است این فرد می‌تواند یکی از نزدیکان مثل خاله، دایی، مادربزرگ، عمه یا یک دوست یا آشنای نزدیک باشد.

مقدم اظهار داشت: شرایطی فراهم شود که کودک بتواند با سایر بازماندگان به روشی امن و کم خطر در ارتباط باشد، ارتباط تلفنی و تصویری با دوستان و همکلاسی‌های خود داشته باشد تا بتواند احساساتش رو ابراز و تسکین پیدا کند.

وی ادامه داد: به کودکان اجازه حرف زدن و ابراز احساسات در ارتباط با این موضوع را بدهید، سرکوب کردن احساسات طی شدن مراحل سوگ را سخت‌تر خواهد کرد و زمینه بروز مشکلات روانی در آینده را فراهم می‌کند.

این محقق در زمینه کودک و نوجوان گفت: خواندن کتاب داستان و قصه‌هایی با محتوای سوگ و از دست دادن بسیار کمک کننده است که کودک با شخصیت قصه و داستان همانند سازی کند و احساساتش را بروز دهد.

به گفته وی، کودکان کوچک‌تر با نقاشی کشیدن و کودکان بزرگ‌تر می‌توانند پاکت احساسات یا جعبه‌ای خصوصی داشته باشند که احساسات و افکار خود را بنویسند و داخل جعبه بیندازند یا نامه‌ای برای عزیز ازدست رفته خود بنویسد و داخل جعبه بگذارند.

مقدم فر افزود: در صورتی که علائمی مانند پرخاشگری و بی قراری شدید یا صحبت در مورد خودکشی و آسیب رساندن به خود در کودک دیده شد از روانپزشکان کودک، روانشناسان کمک دریافت شود.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها