آتش زیر خاکستر، چهارمین موج شیوع کرونا پشت دروازه‌های خراسان شمالی

خیلی زود است که اندوه جانگداز بازماندگان خانواده‌هایی که نزدیکان خود را به علت بیماری کووید ۱۹ از دست داده‌اند و یا خستگی کادر درمان و اشک‌های پرستارانی را که مدت‌ها از دیدن فرزندان خود محروم بوده‌اند، از یاد ببریم.

آتش زیر خاکستر، چهارمین موج شیوع کرونا پشت دروازه‌های خراسان شمالی

خراسان شمالی از استان هایی بود که با آغاز کرونا تا مدت ها رنگ سفید خود را حفظ کرد و مردم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در خانه های خود را به روی کرونا بسته بودند اما با آغاز بازگشایی ها و عادی انگاری مردم موج کرونا به یکباره استان را فراگرفت و این سونامی سبب شد تا خراسان شمالی از ابتدای مرداد امسال تا روزهای پایانی آذرماه قرمزی ماندگار کرونا را به خود بگیرد.

از ابتدای آذرماه و با آغاز طرح مدیریت هوشمند کرونا در کشور روند رو به رشد کرونا از شتاب افتاد و رعایت پروتکل ها و اعلام محدودیت های جدید و سفت و سختی که مسوولان پیگیر شدند و مردم آن را رعایت کردند، موجب شد تا تعداد فوتی های کرونا در این استان به صفر برسد و امیدها برای رهایی از این بیماری منحوس افزایش یابد.

اکنون اما با نگاهی به اطراف می توان دریافت این مردم فراموشکار، آن روزهای سخت را خیلی زود از یاد برده اند و باز هم چهره های بدون ماسک و دورهمی، عروسی ها و عزاها و پیک نیک و برف بازی های دسته جمعی رونق گرفته است و در حالی که در این روزهای سرد و برفی که باید بیش از همیشه مراقب سلامت خود و اطرافیانمان باشیم دیدن افرادی که بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در کوچه و خیابان ها دیده می شوند، نگران کننده است.

هان ای دل عبرت بین...

وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا این روزها مداوم در حال هشدار در مورد ورود به موج جدید پاندمی کرونا هستند.

تغییر رنگ شهرها و کاهش آمار فوتی و بستری ها باعث شده برخی مسوولان و مردم به سمت عادی انگاری بروند. بازگشایی مدارس، سینما، تئاترکافه ها و حتی تالارهای عروسی از جمله مصادیق این عادی انگاری است اما نباید روزهای سیاه کرونایی و هموطنان، هم شهری ها، اقوام و نزدیکانی را که در این دوره سیاه از دست دادیم، از یاد ببریم.

در اوج روزهای این طاعون هزاره سوم روزهایی بود که صدها نفر از جانشان را به دلیل بیماری کووید ۱۹ از دست دادند و شرایط آنقدر بد بود که مسوولان تصمیم به اجرای قوانین سختگیرانه از جمله منع رفت و آمد، تعطیلی پاساژها و تعطیلی های گسترده دیگر گرفتند و آیا اکنون رواست که حاصل آن همه زحمت از دست برود؟

آتش زیر خاکستر، چهارمین موج شیوع کرونا پشت دروازه‌های خراسان شمالی

مردم فراموشکار

یکی از شهروندان بجنوردی می گوید: دل مردم به حال سالمندان و کودکان بسوزد و حداقل به خاطر آن ها رعایت پروتکل ها را داشته باشند.

شهین صبری ادامه می دهد: کمتر خانواده ای است که به خاطر کرونا عزیزی را از دست نداده باشد و اگر چه این روزها وضعیت شهرهای استان زرد و آبی است اما این امر دلیل نمی شود که رفت و آمدها آغاز شود و مردم گمان کنند وضعیت عادی شده است.

کمتر خانواده ای است که به خاطر کرونا عزیزی را از دست نداده باشد و اگر چه این روزها وضعیت شهرهای استان زرد و آبی است اما این امر دلیل نمی شود که رفت و آمدها آغاز شود و مردم گمان کنند وضعیت عادی شده استوی خاطرنشان می کند: مسوولان و مردم تا وضعیت را کمی بهتر می‌بینند، تصمیماتی می‌گیرند که قطعا ما را در آینده‌ای نه چندان دور به همان روزها باز می‌گرداند.

یکی دیگر از شهروندان عقیده دارد کع آغاز هر موج شیوعی به علت عادی انگاری مردم و مسوولان و بازگشایی بوده است و اگر در همان ابتدای کار محدودیت های سفت و سختی به اجرا گذشته می شد وضعیت بهتر از این روزها بود.

محمد سلیمانیان می افزاید: اکنون مسوولان آموزش و پرورش تصمیم به بازگشایی مدارس ابتدایی گرفته اند و شاید در برخی نقاط هم مدارس به صورت حضوری برگزار گردد و حال آنکه موج شدید سوم بلافاصله بعد از بازگشایی مدارس آغاز شد.

وی می افزاید: از سوی دیگر تالارهای پذیرایی و سینماها و مراکز فرهنگی نیز باز و تجمعات ملی و مذهبی و سیاسی نیز آغاز شده است.

او می گوید: مردم هم که مانند همیشه در خیابان‌ها حضور دارند و این عادی انگاری شرایط که در پی کاهش آمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا به وجود آمده، ما را حتما به خطر موج چهارم کرونا نزدیک می‌کند.

هشدار موج چهارم

مسوولان بهداشتی و درمانی دوباره شروع به هشدار دادن کرده اند و البته همه می گویند دوباره با افزایش تعداد بیماران بستری و کرونایی مواجه خواهند شد.

در عین حال همین یکی دو روز پیش بود که عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر بازگشایی‌های اخیر گفته بود: «احتمال بروز پیک چهارم کرونا به دنبال بازگشایی‌ها قابل رد کردن نیست، اما امیدواریم با توجه به اینکه روند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد.»

دکتر مسعود مردانی با تاکید بر اینکه تعجیل در بازگشایی‌ها خطرناک است، گفته بود: «بازگشایی بدون دلیل قطعی باعث افزایش گردش ویروس در جامعه و باعث افزایش موارد ابتلا در جامعه می‌شود.

ما این موضوع را یک بار در اردیبهشت ماه هم تجربه کردیم و دیدیم وقتی آمار پایین آمد به سرعت مراکز آموزشی، رستوران‌ها، مراکز خرید را باز کردند و دود آن به چشم مردم رفت و یادمان هست که آمار مرگ و میر تا مرز ۵۰۰ نفر در روز نیز ثبت شد»

یکی از پزشکان بجنورد نیز می گوید: معمولا در تعطیلی‌هایی که به دنبال گسترش ویروس‌های تنفسی فوقانی اتفاق می‌افتد، یکی از اولین مراکزی که فعالیتشان تعطیل می‌شود مدارس و مراکز آموزشی هستند و به همین ترتیب باید آخرین جایی باشند که بازگشایی می‌شوند و فکر می‌کنم وزارت آموزش و پرورش پایش را در نظر دارد؛ زیرا بدون پایش مستمر شرایط مسلما وضعیت مشابه شرایط مهرماه خواهد شد و افزایش بار بیماری را شاهد خواهیم بود.

دکتر جعفر محمدی می گوید: با توجه به اینکه در نوع جهش یافته کرونا افراد زیر ۲۰ سال و کودکان در خطر بیشتری از نظر ابتلا هستند باید بیشتر مراقب این گروه سنی بود.

وی با بیان این که مسائل اقتصادی و وضعیت معیشت مردم هم در بازگشایی‌ها بی‌تاثیر نیست می افزاید: امکان جبران خسارت تعطیلی‌ها برای دولت هم سخت و مشکل است اما در کنار بازگشایی ها باید ارزیابی هم صورت گیرد و این ارزیابی مستمر می‌تواند به ما کمک کند.

وی می افزاید: این ویروس غیر قابل پیش بینی و نوع نادری از بیماری تنفسی است که هر لحظه به شکلی رخ می نماید اما باید در خاطر داشت که مهمترین اقدام برای کنترل بیماری به صفر رساندن رفت و آمدها و رعایت پروتکل های بهداشتی به همان سفت و سختی ابتدای کار است.

آتش زیر خاکستر، چهارمین موج شیوع کرونا پشت دروازه‌های خراسان شمالی

هشدار وزیر
اواخر هفته گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود: در حال حاضر نگران بازگشت خیز جدید بیماری هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندماه می‌تواند باشد.

سعید نمکی افزوده بود: نامه‌ای ۱۰‌ بندی به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که باید شرایط کنونی را مراقبت کنید در غیر این صورت شاهد خیز جدید بیماری با ارتفاع و شدت بیشتر در کشور خواهیم بود.

وزیر خاطرنشان کرده بود: راهبرد وزارت بهداشت در شرایط کنونی، رهگیری خانه به خانه ویروس و شناسایی زودهنگام بیماران است تا آخرین موارد بیماری شناسایی شود و بعد از این مرحله به سراغ جمعیت عادی و بدون علائم بیماری خواهیم رفت اما در شرایط کنونی، اولویت ما، شناسایی بیماران با تست بیشتر و افراد در تماس نزدیک با آنها است.

نمکی با ابراز نگرانی از درگیر شدن دوباره به وضعیت اردیبهشت و خردادماه امسال با عادی انگاری، افزوده بود: اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.

اگر چه با اعمال محدودیت ها تعداد مبتلایان به طور نسبی کاهش یافت اما اگر مردم رعایت نکنند ممکن است دوباره با افزایش بیماری و موج دیگری از آن مواجه شویم دیروز آمار تلفات مربوط به کرونا در کشور با افزایش نسبی همراه بود و متاسفانه طی شبانه روز گذشته ۹۷ نفر ازهموطنان ما جان خود را بر اثر گرفتاری به این بیماری مرگبار از دست دادند. نکته نگران کننده اینجاست که اعلام شد برای بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ بیمار تازه، تشخیص مثبت کرونا داده شده است که نشان دهنده احتمال طغیان مجدد کرونا در جامعه می تواند باشد.

مردم رعایت کنند

با وجود این که در استان خراسان شمالی تعداد فوتی های کرونایی به صفر رسیده بود در چند روز اخیر بعضا یک تا ۲ نفر بر اثری این بیماری جان می بازند و تعداد بیماران بستری در مارکز درمانی نیز با افزایش نسبی به افزون بر ۱۰۰ نفر رسیده است.

آن طور که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان می گوید: وضعیت استان شکننده است و هر نوع عادی انگاری دوباره شرایط را به شکل قبل بازمی گرداند.

دکتر سیداحمد هاشمی می افزاید: اگر چه با اعمال محدودیت ها تعداد مبتلایان به طور نسبی کاهش یافته اما اگر مردم رعایت نکنند ممکن است دوباره با افزایش بیماری و موج دیگری از آن مواجه شویم.

وی ضمن قدردانی از مردم به دلیل همکاری و همراهی با ستاد کرونا از آن ها می خواهد تا همچنان پروتکل ها را رعایت کنند، ماسک بزنند و از تجمع و دور همی خانوادگی خودداری کنند تا مبادا به روزهایی بازگردیم که کرونا پشت در هر خانه کمین کرده بود.

فاروج کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را در بین شهرستان های خراسان شمالی دارد.

ر نگ رخساره استان

اگرچه از بازگشایی ها و کاهش محدودیت ها دو هفته بیشتر نمی گذرد اما ای کاش رنگ رخسار استان همچنان زرد و آبی بماند و روز به روز پریده تر هم شود.

رعایت پروتکل ها دلیل بر رنگ گرفتن یا رنگ باختن چهره استان ها در نقشه کرونایی کشور می شود اما مردمی که تا دیروز ۹۸ درصد پروتکل ها را رعایت می کردند اکنون سست شده اند به طوری که در فاروج که یکی از شهرهای زرد استان است رعایت این موارد به ۸۰ درصد رسیده است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی خراسان شمالی در این مورد می گوید: براساس آخرین بررسی ها از میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز، اماکن و محیط های اداری و کاری، فاروج کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را در بین شهرستان های خراسان شمالی دارد.

علیرضا نوروزیان می گوید: منظور از میزان رعایت پروتکل های بهداشتی همان میزان استفاده از ماسک توسط خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سطح مراکز، اماکن و محیط های اداری و کاری استان است.
وی می افزاید: رعایت موارد مذکور در فاروج ۸۱ درصد، بجنورد ۸۷ درصد، مانه و سملقان ۹۲ درصد، جاجرم ۹۳ درصد، گرمه ۹۳ درصد، راز و جرگلان ۹۳ درصد و شیروان ۹۴ درصد است.
نوروزیان اظهار می دارد: براساس آخرین بررسی های انجام شده وضعیت رنگی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در فاروج، نارنجی و سایر شهرستان های استان زرد اعلام شد.
وی با اشاره به این که وضعیت رنگی گفته شده برای هر شهرستان در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی است و با وضعیت رنگی نمایش داده شده در نرم افزار ماسک تفاوت دارد، خاطرنشان می کند: وضعیت رنگی در نرم افزار ماسک، نشان دهنده آمار مبتلایان و جانباختگان ناشی از ویروس کرونا در کشور است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها