رییس جمهوری پرتغال بار دیگر انتخاب شد

مارسلو ربلو دو سوسا، رئیس جمهوری راست میانه پرتغال برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در حالی پیروز شد که این انتخابات با رکوردی از رای دهندگان غایب و نبرد این کشور با موج سوم کرونا همراه بوده است.

رییس جمهوری پرتغال بار دیگر انتخاب شد

مارسلو ربلو دو سوسا ۷۲ ساله رهبر سابق حزب سوسیال دموکراتیک پرتغال که به خاطر شخصیت گرم و عادت سلفی گرفتن با حامیانش معروف است،‌ با ۶۱ درصد آرا موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه پیروز شود؛ وی در انتخابات ۲۰۱۶، ۵۲ درصد آرا را کسب کرده بود.

این در حالی است که ۶۰ درصد واجدان شرایط از دادن رای امتناع کردند که بالاترین آمار در تاریخ پرتغال است و یکی از علت‌های این غیبت بزرگ این بود که صدها هزار تن در قرنطینه کرونا هستند.

رئیس جمهوری در پرتغال بیشتر یک نقش نمادین دارد اما می‌تواند قوانین قطعی را وتو کرده و وضعیت فوق‌العاده اعلام کند که ربلو دو سوسا اغلب در خلال پاندمی کرونا از آن استفاده کرده است.

ربلو دو سوسا در سخنرانی پیروزی خود گفت: فوری‌ترین وظایف، مقابله با کروناست، این مساله، در همبستگی کامل با پارلمان و دولت، اولویت من است.

در انتخابات دیروز هم‌چنین آندره ونتورا، قانونگذار حزب راست افراطی "چگا" با اختلاف کم ۱۲ به ۱۳ درصد در جایگاه سوم پس از آنا گومز، کاندیدای جناح چپ قرار گرفت.

با این اوصاف، این نتایج برای ونتورا که متحد نزدیک احزاب راست افراطی اروپاست، یک جهش حائز اهمیت نیست. حزب وی در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۹ تنها ۱.۳ درصد آرا را کسب کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری پرتغال در حالی روز یکشنبه برگزار شد که رای دهندگان با ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از خودکارهای شخصی در حوزه‌های رای گیری حضور یافتند و اقداماتی هم از سوی شوراهای محلی برای اجتناب از شیوع و گسترش کرونا در خلال روند رای گیری انجام شد.

با این حال، بر اساس نظرسنجی اخیر از سوی موسسه ISC/ISCTE دو سوم پرتغالی‌ها بر این باور بودند که انتخابات بایستی به دلیل پاندمی کرونا به تعویق بیفتد.

آنتونیو کوستا، نخست وزیر چپ میانه پرتغال در زمان رای دادن در مدرسه‌ای در لیسبون به این مساله اذعان داشت که پاندمی کرونا در وضعیت وحشتناکی است و گفت: همه چیز انجام شده تا مردم بتوانند حق دموکراتیک خود را در رای دادن انجام دهند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها