متخصص طب سنتی:

چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد

طب اسلامی واژه‌ای است که در یکی دو دهه اخیر بسیار در کنار طب سنتی شنیده می‌شود و از کسانی که خود را پدر و پیروان این طب می‌دانند هرازگاهی رفتارهای عجیبی مانند آتش زدن کتاب پزشکی طب نوین دیده می‌شود.

چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد

مرتضی مجاهدی، متخصص طب سنتی و هیئت علمی دانشکده طب ایرانی دانشگاه بابل در این رابطه می‌گوید: ترکیب طب اسلامی شامل دو واژه است، یعنی ما دو حوزه را داریم و اینجا دیگر بحث بین رشته‌ای مطرح می‌شود، پس ما باید از علمای دینی هم در این حوزه نظر بخواهیم که آیا چیزی به نام طب اسلامی وجود دارد یا خیر. وقتی چنین ادعایی توسط این افراد مطرح می‌شود ما باید از بزرگان حوزه علمیه و مراجع تقلید سوال کنیم که این ادعا درست است یا نه.

مراجع در این باره گفتند که چنین چیزی وجود نداشته است؛ یعنی نه رسالت دین اسلام برای بحث در علوم تجربی مانند طب بوده و نه اهل بیت اصراری برای این قضیه داشتند و نه در طول تاریخ از زمان اهل بیت به بعد ما افرادی را به عنوان شاخص و نماینده برای جریان طب اسلامی داریم. ما فقط در آیات قرآن و در روایات اهل بیت هم بعضی جاها در مواردی اشاره‌ای به موضوعات حوزه سلامت داریم که به عنوان سبک زندگی و بسیار ارزشمند است و باید رعایت شود. ولی اینکه ائمه و اهل تاکید داشتند که علمی را به عنوان علم طب ارائه بدهند یا اصحاب و محدثینی که مورد اعتماد ائمه بودند، گفته باشند که ما چیزی به نام علم طب از ائمه آموخته‌ایم، اصلا وجود ندارد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها