عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

ارتباط توقیف نفت‌کش ایرانی در اندونزی با شناور کره‌ای باید مشخص شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید بررسی شود آیا توقیف نفت‌کش ایرانی در آب‌های اندونزی ربطی به توقیف نفت کش کره جنوبی دارد یا خیر؛ چناچه اگر این اتفاق افتاده باشد وزارت خارجه به این موضوع ورود کند.

ارتباط توقیف نفت‌کش ایرانی در اندونزی با شناور کره‌ای باید مشخص شود

شهریار حیدری درباره توقیف نفت‌‌کش‌های ایرانی در آب‌های اندونزی و گمانه‌زنی‌های مبنی بر این که شاید این توقیف ارتباطی با توقیف نفت‌کش کره جنوبی توسط ایران داشته باشد، گفت: بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ میلادی، دریاها قوانین و مقررات خاص خودشان را دارند و تمامی کشورها هم موظف به رعایت آن هستند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دریاها دارای تقسیم بندی همچون ساحل، منطقه نظارت، منطقه انحصار و میراث حقوق بشری دارند و هر کشتی یا شناور با پرچم مشخص و با اعلام قبلی می‌تواند از این تقسیم بندی‌ها عبور می‌کند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که در رعایت مقررات دریا همیشه پیشقدم بوده و آن‌ها را رعایت کرده است؛ اما کشتی کره جنوبی خارج از قوانین دریا حرکت کرده بود که توقیف شد.

حیدری یادآور شد: براساس مصوبه مجلس در سال ۱۳۷۲؛ «قانون حاکم بر خلیج فارس» در جمهوری اسلامی کاملاً تعریف و به همه دنیا هم اعلام شده است و هیچ کشوری حق ندارد آن را زیر پا بگذارد، کره جنوبی هم نقض مقررات دریا انجام داده است.

وی با بیان این‌که در خصوص توقیف نفت‌کش ایران توسط کره جنوبی بحث‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: وزارت امور خارجه باید پیگیر موضوع شود و اگر مشخص شود ایران مقررات دریا را رعایت کرده است؛ اندونزی حق ندارند نفت‌کش ما را در توقیف نگه دارد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: باید مشخص شود توقیف نفت‌کش ما در آب‌های اندونزی با توقیف نفت‌کش کره جنوبی ارتباط دارد یا خیر.

وی گفت:چنانچه ما واقعا نقض قانون دریاها را انجام داده‌ باشیم سیستم قضایی اندونزی آن را بررسی و رفع توقیف می‌شود و این‌گونه نیست که توقیف ادامه و استمرار پیدا کند، اما اگر چنانچه به خاطر توقیف شناور کره نفت‌کش ما را توقیف کرده باشند این کار نقض مقررات بین المللی است و جمهوری اسلامی باید آن را پیگیری کند.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر این آیا بازپس گیری دارایی‌های ایران که در سایر کشورها بلوکه شده است در کمیسیون امنیت مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر، بیان کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی در خصوص رفع توقیف اموال ایران در سایر کشورها با وزیر امور خارجه و رئیس بانک مرکزی ایران صحبت کردیم و در آن‌جا هم گفتیم که باید از ظرفیت های حقوقی، بین المللی و دیپلماسی این موضوع پیگیری شود که دوستان در وزارت خارجه گفتند در حال پیگیری هستند.

وی تاکید کرد: امیدوارم کره‌جنوبی و دیگر کشورهایی که پول ما را بلوکه کرده‌اند تن به قوانین بین‌المللی بدهند.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توقیف اموال جمهوری اسلامی ایران در قالب ارز توهین به یک ملت است و کسانی که این کار را انجام می‌دهند باید بدانند اموال مردم ایران را توقیف کرده اند و نه اموال حاکمیت و دولت را.

وی اظهار داشت: وزارت خارجه از طریق دیپلماسی درحال پیگیری آزاد سازی اموال ایران در کشورهای است که بلوکه شده اند، اما اگر چنانچه به بن‌بست برسند این دستگاه باید از طریق مراجع حقوقی و بین‌المللی شکایت و موضوع را از آنها پیگیری کند.

منبع: ایلنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • کاربر ناشناس
    0

    باید این بازی را تمام کنیم و با گفتگوی بین المللی از از دست رفتن بیت المال و حقوق مردم جلو گیری شود از تعصب باید دست برداریم عاقلانه رفتار کنیم

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      وقتی کشتی را می گیری . اونها هم می گیرند . دنیا امروز دنیا گفتگو هست . دنیا داد و ستد و ما هم در این داد و ستد جایی نداریم

  • اسمعیل
    0

    متاسفانه وقتی راه اصولی و اساسی در پیش نگیریم بایستی منتظر این هم باشیم

  • حامد
    0

    چیزی که عوض داره گله نداره با گروگانگیری به جایی نمیرسیم کشتیشونو بگیریم کشتیمونو میگیرن باید از یک راه مطمئن و درست وحسابی کارهامونو پیش ببریم

  • مداکد
    0

    خدا لعنت کند آمریکا را .....بله که ربط دارد

  • عبدالله
    0

    مگر در برجام گفتگوی بین المللی انجام نشد؟و مگر توافق بین المللی شکل نگرفت ؟و مگر پایبندی به توافق از طرف ایران اثبات نشد؟ قبول کنیم در دنیایی زندگی می کنیم که قدرت حرف اول و آخر را میزند. پس باید قوی شد و قوی ماند . گفتگو جایگاهی در این دنیای وحشی ندارد

  • ایرانی
    0

    چیزی که عوض داره گله نداره ...میدونید جالب کجاست اندونزی با ما مشکلی نداره وقتی گروکشی میکنیم این چیزارم باید ببینیم ...اینا همه از آمریکا دستور میگیرن روسیه اندونزی مالزی ترکیه انگلیس کره جنوبی شمالی... تا فردا صب میتونم براتون نام ببرم

  • مهدی
    0

    کشوری که کارگرش و خانم‌هاشون میومدن ایران برای کار و فعالیت .حالا به روزی رسیدیم که کشتی ما رو توقیف میکنن .

  • محمد
    0

    خجالت داره که کشتی را بگیریم و الکی داستان تحویل مردم بدهیم باعث همچین کاری باید محاکمه بشود

  • مورچه
    0

    اقدامات خودسران وبی حساب وکتاب عاقبتش همینه که ملاحضه میفرماید

  • بهرام تاریمی
    0

    ماداریم به کجا میریم خدای بزرگ ما کشتی کره را توقیف میکنیم اندونزی کشتی ما را توقیف میکند یکی هم نیست توضییح بده ما ملت هم علت این توقیف ها را بدونین اگه کشتی کره ای خلافی داشته چرا پنج اندونزیایی آن بعداز توقیف کشتی ایران آزاد میشن اگه گناهکارند که ده از کشتی های ماراهم توقیف کنند نباید آزاد بشن اگه اون پنج نفر بیگناهند چرا روز اول آزادنشدند

  • ایرانی
    0

    زدی ضزبتی ضربتی نوش کن. به دنیا بر گردید . با تک روی به جایی نمی رسیم . دنیا همینه که می بینید . ما کوچکتر از انیم که بتوانیم قواعدش را تغییر دهیم . فقط خود را نابود می کنیم. در ضمن خلیج فارس همه دنیا نیست...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها