نسل چهارم هوش مصنوعی رقیبی جدی برای عقل انسان

آیا ربات‌‌ها انسان‌ها را به چالش می‌کشند؟

اطلاعات منتشر شده از نسل چهارم هوش مصنوعی نشان می‌دهد این فناوری ممکن است به اندازه ذهن انسان قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد.

آیا ربات‌‌ها انسان‌ها را به چالش می‌کشند؟

هوش مصنوعی از ابتدای تاسیس خود در دهه ۱۹۵۰ تاکنون تکامل یافته است و هیچ نشانه‌ای از کند شدن پیشرفت آن وجود ندارد. شهود مصنوعی عاملی را نشان می‌دهد که هوش مصنوعی قطعا رشد می‌کند تا از هوش مجازی قوی‌تری برخوردار شود. حتی اگر نسل سوم تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده مزایای زیادی داشته باشد، هنوز کاملاً به داده‌های تاریخی وابسته است؛ برای داشتن هوش مصنوعی واقعی به دستگاه‌هایی نیاز است که در صورت مواجهه با موقعیت‌های ناآشنا بتوانند خودشان فکر کنند.

این صنعت به هوش مصنوعی احتیاج دارد که نه تنها داده‌های نشان داده شده را تجزیه و تحلیل کند بلکه در مواردی که درست نیست احساس ناتوان بودن نکند. به عبارت ساده، هوش مصنوعی که می‌تواند پیش‌بینی‌کننده باشد و از شهود انسانی تقلید کند. دوره چهارم هوش مصنوعی کامپیوترها را قادر می‌سازد تهدیدها و فرصت‌ها را کشف کنند بدون اینکه از جایی تغذیه اطلاعتی شوند. چند سال پیش، مفهوم شهود مصنوعی غیرقابل تصور تلقی می‌شد، اما اکنون سازمان‌ها در تلاشند راه حل‌هایی ایجاد کنند، در حالی که تعدادی از آن‌ها قبلا موفق به عملیاتی کردن آن شده‌اند.

استفاده از هوش مصنوعی برای مشخص شدن فساد مالی

اکنون ما شاهد ماشین‌هایی هستیم که خود مختار هستند و می‌توانند خود را به شکلی قابل ملاحظه شبیه به قسمت ناخودآگاه مغز انسان آموزش داده و آموزش دهند. به عبارت دیگر، الگوریتم‌ها برای تقلید از قسمت تحلیلی مغز استفاده می‌شوند. اکنون آن‌ها بزرگترین، قدرتمندترین و جذاب‌ترین قسمت مغز انسان را تقلید می‌کنند که ما آن را عقل سلیم، احساسات و شهود می‌نامیم. حتی اگر شهود مصنوعی تقریباً در هر صنعتی قابل استفاده باشد، در حال حاضر در خدمات مالی پیشرفت چشمگیری داشته است. بانک‌های عظیم جهانی در حال استفاده تدریجی از آن برای شناسایی طرح‌های پیچیده جدید جرایم سایبری مالی از جمله اخاذی، فرار مالیاتی و هک خودپرداز هستند. حرکت مالی مشکوک معمولا با چیدمان پارامترهای متصل در میان انبوه معاملات جمع می‌شود.

توانایی سازمان‌ها در شناخت و شناسایی مشتریان خود طی سال‌های گذشته پیچیده شده است. ایجاد رفتار و ایجاد سیستم‌های مبتنی بر اتوماسیون هنگامی که رفتار مشتری به شدت تغییر کرده باشد، به چالش کشیدن فوق‌العاده‌ای تبدیل شده است. با استفاده مجرمان از هوش مصنوعی که مرتبا مرتکب جرم سایبری می‌شوند، سازمان‌ها برای شناسایی و شکست دادن آن‌ها به سطح پیشرفته‌ای از هوش مصنوعی و شهود احتیاج دارند. با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده ریاضی، شهود مصنوعی به سرعت پارامترهای جذاب را تشخیص داده و آن‌ها را به متخصصان ارائه می‌دهد. به هیچ وجه منظور این نیست که شهود مصنوعی جایگزین غریزه انسان شود. این فقط ابزاری دیگر است که به مردم کمک می‌کند کار خود را با کارآیی بیشتری انجام دهند. شهود مصنوعی به طور مستقل تصمیم نهایی نمی‌گیرد. این صرفاً ارائه یک تحلیل‌گر است که به نظر او فعالیت مجرمانه است. وظیفه تحلیل‌گر بررسی و تایید سوظن‌های دستگاه است.

احتمال پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی از ذهن انسان

به طور سنتی‌، الگوریتم‌ها در مورد مطالعه ماشین و شبکه‌های عصبی بوده‌اند، اما در حال حاضر جهان شاهد افزایش تعداد ماشین‌هایی است که می‌توانند خودگردان باشند و ممکن است خود را به روشی شبیه و کاملاً شبیه ذهن انسان آموزش داده و آماده کنند. این الگوریتم‌های ماشین بدون نظارت می‌توانند به عنوان یک گزینه جایگزین برای حساب کردن و تربیت انسان‌ها، بتوانند مقادیر زیادی از اطلاعات را جمع‌آوری کنند، فیلم‌هایی از جهان ایجاد کنند و کسرهایی مشابه آنچه توسط بشر انجام می‌شود، انجام دهند. ما در حال ورود به جهانی هستیم که سیستم‌های رایانه‌ای می‌توانند خود را حتی از انسان‌ها هوشمندتر کنند!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها