استاد دانشگاه سوره تهران در گفتگو با خبرفوری:

چطور به کودکان مسائل دینی را آموزش بدهیم؟/ بچه‌ها نباید تحت فشار قرار بگیرند

استاد دانشگاه سوره تهران گفت: کودکان را می‌توان از سنین کودکی تقریبا ۳ یا ۴ سالگی آرام آرام با مسائل دینی آشنا کرد.

چطور به کودکان مسائل دینی را آموزش بدهیم؟/ بچه‌ها نباید تحت فشار قرار بگیرند

سیدمحسن میرطالبی در گفتگو با خبر فوری بیان کرد: اینکه فرزندان در کنار پدر و مادر نماز می‌خوانند، منجر به تشویقشان می‌شود. مسئله‌ مهم آن است که به هیچ وجه بچه‌ها نباید تحت فشار قرار بگیرند.

وی ادامه داد: شهید مطهری می‌گوید اگر می‌خواهید نماز‌ و عبادت را به کودکان آموزش دهید اهمیت آن را به فرزندان نشان دهید. بطور مثال اگر فرزند حس کند که پدر عصبانیش با شنیدن اذان آرام می‌شود و به سمت نماز می رود و مجادله به پایان می‌رسد این اهمیت نماز را به تصویر می‌کشد.

این گفتگو را بشنوید:

منبع: خبرفوری

76

حجم ویدیو: 5.79M | مدت زمان ویدیو: 00:05:21 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • الن
    0

    ما فقط باید به کودکان فکر کردن را بیاموزیم، او در آیند خود تصمیم خواهد گرفت چه مکتب و تفکری داشته باشد.

  • ابوالفضل
    0

    قطعا دین در زندگی کودکان فعلی و آینده جایی نخواهد داشت .

  • قحط الرجال
    0

    چه کسی را بعنوان الگو به آنها معرفی کنیم

  • ...
    0

    بعنوان یک پدر به فرزندم دین را یاد نمیدم ... تربیت و تصمیم گیری به او با عملم‌ یاد میدم بعدا‌ خودش تصمیم بگیره میخواد چه دینی داشته باشه یا نه ... انسان بودن را به او یاد میدهم

  • ناشناس
    0

    انسانیت بالاترین دین است.وانسان ماندن ازاونم بالاتر.

  • وکیل مدافع
    0

    باید به سیره و روش اهل بیت رجوع کنیم که چگونه فرزندانشان تربیت می کردند ،

  • حقیقت
    0

    تبلیغ دین تا ۱۸ سالگی ممنوع

  • شهرام.ر
    0

    آدم بودن را باید به بچه‌های خود بیاموزیم ، دین را خود آنها باید انتخاب کنند .

  • محمد
    0

    بچه م خودش بزرگ میشه دینشو انتخاب میکنه یا نمیکنه به خودش مربوطه

  • ناشناس
    0

    میگیم رفتار دینداران را الگو قرار ندهند

  • کارگر
    0

    اگر حکومت در اقتصاد موفق باشه کودکان جذب دین می شوند. فاصله طبقاتی بیداد می کنه نسلی که تربیت شدند هم دین گریز هم دین براندازند.مگر برخی که به لطف دین جیباشون پر پوله.

  • A
    0

    تنها دین حقیقی و بهترین دین اسلامه. این چیزیه که تو قرآن اومده و به همین دلیل پدر و مادر وظیفه دارن که به بچه هاشون آموزه های این دین رو یاد بدن و البته این بزرگترین مسئولیت پدر و مادر نسبت به بچه هاشون هست.

  • سالاریان
    0

    به ما که به زور یاد دادن چی شدیم؟

  • محمد علی بزرگان نیا
    0

    با سلام/ سه شنبه ۱۰/۰۱/۱۴۰۰ با عنایت به حقوقی که قانون در رسانه های همگانی برای مردم تعیین کرده است مدیر مسئول و سردبیری خبر فوری بحکم شرع و قانون موظف اند به صاحب نظر و مردم توضیح دهند چرا ۳ روز است علی رغم تکرار ارسال نظر منطقی زیر در این سه روز به این پایگاه ؛ از پخش آن در بخش نظرات زیر موضوع خبر خود داری می کنند و کاربران را از استفاده یا نقد محتوای آن محروم می سازند؟؟؟!!! --- به پایگاه خبر فوری در باره ی موضوع:/ چطور به کودکان مسائل دینی را آموزش بدهیم؟/ یک شنبه ۰۸/۰۱/۱۴۰۰ --- چگونه می توان دین را در ذهن نو نهالان نهادینه ساخت؟ --- مرحله ی نخست آموزش دین به کودکان و سپس نوجوانان باید توسط والدین و مؤسسه های آموزشی با آموزش آسان خدا شناسی قرآنی بزبان ساده و با مثالها و تشبیهات رسای در خور ذهن این نو نهالان در هر سنی از بدو تولد تا سنین نوجوانی پیوسته در هر مناسبتی بموقع و مهربانانه انجام گیرد و در مراحل بعد شناختهای دیگر قرآن باهمین رویه مرحله به مرحله آموزش و یاد آوری شوند. برای ثمر بخش شدن آموزش دین باید این آموزش در خور ذهن ساده و در خور سن و امکانات دریافتی ذهن کودک و نوجوان باشد. در هر مناسبت شایسته ای باید با دوری و خود داری از عرضه کردن من در آوردیها و خرافات اثبات ناپذیر که با شناختهای قرآن و احکام عقل تضاد و تعارض آشکار دارند این آموزش مهربانانه انجام گیردو یاد آوری شود. می توان مسائل این آموزش درست را با رویه علمی ساده ی فوق با مناسب ترین هزینه و تلاش در ذهن و حافظه و سرشت کودک و نوجوان به فراخور سن این نونهالان سپس در زندگی آنان ترسیخ کرد و ملکه ساخت. آموزش دین باید همیشه با یاد آوری و ترسیخ مناسب مفاهیم ساده ی وظیفه شناسی و حق شناسی و یاد آوری و ترسیخ حقیقت وام دار بودن همیشگی انسان در تمام و لحظه به لحظه ی زندگی خود به الطاف بی کران الهی ؛ در آموزش دین به کودکان و نوجوانان به فراخور درک آنان با مثالها و تشبیهات مناسب همراه باشد. تردیدی نیست که احکام و اعتقادات ساده ی دین وحیانی خداوند برای سالم سازی و بهینه سازی زندگی انسانها و کل جامعه حیاتی ترین نیاز تامین شده از جانب خداوند اند ؛ بنا براین برنامه ریزی برای آموزش درست دین و تهیه و تدوین علمی موضوعات آن متناسب با هر سن باید با روشهای علمی توسط همه ی مراکز آموزش دین بعنوان مهم ترین وظیفه ی علمی شناخته شود و اجرای برنامه های آموزش دین در همه ی مراکز آموزشی باید بصورت ضابطه مند و قانونی الزامی باشد. همچنان باید برنامه هایی مکمل برای خانواده ها جهت آموزش شفاهی درست دین در موقعیتهای مناسب به نو نهالان خود تهیه و تدوین و توزیع و توصییه شوند و نیز مورد پیگیریهای مناسب قرار گیرند و خانواده ها به فراخور سطح پیشرفت در اجرای این برنامه ها تشویق شوند . با تدوین و اجرای خرد گرا و ضابطه مند قوانین و مقررات و ساز و کارهای کار آمد در زمینه ی آموزش دین باید از سرایت افراط و تفریط جاهلانه متضاد با اصول علمی آموزش به سطوح گوناگون آموزش دین بگونه ای هدف مند و روشمند جلو گیری کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اوووووووووووووو چه طولااااااااااااااااااااااااااااانییییییییییییییییییییییییییییی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها