مزایای راه‌اندازی نیروگاه گازی و خصوصی تولید برق کاشمر

توسعه نیروگاههای مقیاس کوچک با توجه به خاموشی‌ها، کمبود منابع آبی، تلفات انتقال برق در شبکه و ایجاد اشتغال، بیش از پیش احساس می‌شود که نیازمند توجه ویژه دولت به این بخش از تولیدکنندگان برق است.

مزایای راه‌اندازی نیروگاه گازی و خصوصی تولید برق کاشمر

در همین راستا و به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۳ مجوز احداث نیروگاه برق در کاشمر گرفته شد و پس از انجام مطالعات جامع امکان‌سنجی و فنی مورد نیاز، زمین پروژه از شهرک صنعتی خریداری و عملیات ساخت و خرید ماشین‌آلات آغاز و پس از کش و قوس‌های فراوان در سال ۹۸نیروگاه برق شهید مدرس در کاشمر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث و راه‌اندازی شد.

نخستین واحد این مجموعه با ظرفیت ۳.۲ مگاوات با هدفی همچون پیک‌سایی در ایام اوج مصرف، صرفه اقتصادی و اشتغال‌زایی به بهره‌برداری تجاری رسید و کاشمر هم جزء معدود شهرهای دارای نیروگاه تولید برق با مصرف گاز شد.

نیاز روز، صرفه اقتصادی و اشتغال از اهداف ایجاد نیروگاه برق شهیدمدرس

عضو هیات ‌مدیره نیروگاه شهید مدرس کاشمر در این خصوص گفت: سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این پروژه ۱۵۰ میلیارد ریال است و با اتصال این نیروگاه به شبکه سراسری در عمل خاموشی‌های امسال کاشمر به نسبت سال‌های گذشته تقریبا به صفر رسیده است.

کاظم زارع‌ زاده افزود: امید است بتوان هرچه سریعتر مرحله دوم این نیروگاه و همچنین برنامه‌های توسعه‌ای مرحله یک و ۲ آن را نیز اجرایی کرد.

وی اظهار داشت: این مجموعه همزمان تولید برق و حرارت دارد لذا بهترین مکان برای ایجاد آن در شهرک صنعتی بود تا واحدهای مصرف‌کننده حرارت نیز بتوانند از حرارت یعنی آب‌گرم و بخار این نیروگاه استفاده کنند.

عضو هیات ‌مدیره نیروگاه شهید مدرس کاشمر با بیان اینکه تمامی سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این مجموعه توسط بخش خصوصی صورت‌ گرفته است گفت: اگرچه جزء اولویت‌های صندوق توسعه ملی بودیم اما متاسفانه به رغم تمامی پیگیری‌های انجام شده به دلیل شرایط و امکانات و محدویت‌های شدید ملی، بانکی و دولتی نتوانستیم از تسهیلات توسعه ملی و تسهیلات ریالی بانک‌ها استفاده کنیم.

زارع‌زاده افزود: هرچند با همکاری بانک ایران ‌زمین تسهیلات ۶ ماهه ۱۲ میلیارد ریالی برای حمایت از پروژه دریافت و تسویه آن هم انجام شد ولی تاکنون دریافت تسهیلات بلندمدت و کم‌سود برای این مجموعه اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون با تولید ۲ هزار و ۷۰۰ کیلو وات برق در ساعت و قرارداد ۱۰ساله با وزارت نیرو، بخشی از کمبود برق شهر کاشمر توسط نیروگاه شهیدمدرس تامین می‌شود.

عضو هیات ‌مدیره نیروگاه شهید مدرس کاشمر از آماده بودن زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد مرحله دوم نیروگاه شهیدمدرس خبر داد و گفت: مسائل مالی یکی از مهمترین موانع توسعه نیروگاه است لذا اگر نتوانیم از تسهیلات دولتی استفاده کنیم مجبوریم مرحله دوم و توسعه نیروگاه را با سرمایه شخصی انجام دهیم.

زارع زاده یکی از مشکلات مهم این مجموعه را وارداتی بودن تجهیزات و جزء لیست تحریم بودن آنها عنوان کرد و افزود: برای واردات تجهیزات و کانال‌های اعتباری و مالی با مشکلاتی مواجه بودیم که با عنایت پروردگار و خودباوری توانستیم بخش اعظمی از قطعات مورد نیاز را با ۳۰ درصد هزینه مشابه خارجی بومی‌سازی کنیم که حتی از نمونه خارجی آن با کیفیت‌تر بوده و در بازدهی دستگاه نیز تاثیر مثبتی گذاشته است.

وی با بیان این‌که به رغم تمامی مشکلات، فشارها و تحریم‌ها، همچنان پابرجا و استوار مانده‌ایم ادامه داد: از سال قبل و امسال مطالبات سنگینی از وزارت نیرو داریم که به کُندی در حال پرداخت است.

کاهش ۴۳.۵ درصدی تلفات انرژی با راه‌‎اندازی نیروگاه برقی شهید مدرس

بدون شک این نیروگاه برای پاسخ به یک نیاز ضروری و ایجاد اشتغال و با هدف ایجاد زیرساختی برای همه صنایع در کاشمر راه‌اندازی شده ‌است. در واقع زیرساخت اولیه هر توسعه برق است و از احداث یک گلخانه کوچک گرفته تا یک کارخانه بزرگ که در کنار آن زمینه اشتغال دائم هم فراهم می‌شود به برق نیاز است و راه‌‎اندازی نیروگاه برقی شهید مدرس در کاشمر توانسته با تزریق ۵۵ مگاوات برق روزانه به شبکه، بخشی از بار پست کاشمر را کاهش داده و از قطعی ناخواسته برق در شهرستان جلوگیری نماید.

مدیر بهره‌برداری نیروگاه شهیدمدرس نیز از کاهش ۴۳.۵ درصدی تلفات انرژی با راه‌اندازی این نیروگاه خبر داد و گفت: نیروگاه در تابستان سال ۹۸ با حضور مدیرانی از شرکت تولید برق ایران با ظرفیت ۳.۲ مگاوات در ساعت و با اخذ پروانه اتصال به شبکه سراسری تولید نیرو متصل شد.

محمد فرجامی با بیان این‌که توسط این نیروگاه از ۴۳.۵ درصد تلفات انرژی بر روی فیدر اتصالی نیروگاه جلوگیری شده بیان کرد: این درصد تلفات انرژی رقمی بالغ بر یک میلیون و ۸۸۸ کیلووات است.

به گفته او با این اقدام نه تنها از حیف و میل بیت‌المال جلوگیری شد بلکه از طرفی وجود نیروگاه در منطقه شهرک صنعتی کاشمر، موجب گردید نوسانات برقی شهرک صنعتی که منجر به گله‌مندی صاحبان صنایع بود برطرف شده و انرژی پایداری به ارمغان آورد.

مدیر بهره‌برداری نیروگاه شهیدمدرس گفت: در تابستان امسال با وجود گرمای بالای منطقه با تغییر و ابداع سیستم جدید کولینگ موفق به تولید پنج هزار و ۱۱۵مگاوات برق با فرکانس۵۰ هرتز شدیم و شهرستان کاشمر توانست علاوه بر این‌که سهمی در پیک سایی کشور داشته باشد، تابستانی با حداقل خاموشی را پشت سر بگذراند.

فرجامی افزود: این نیروگاه ضمن این‌که قابلیت اطمینان به شبکه را با افزایش پایداری بالا می‌برد، کاهش تلفات الکتریکی و بهبود ضریب قدرت فیدر با آزادسازی ظرفیت سرویس‌دهی، قابلیتBLACK START بودن در مواقع بحران از مزایای مهم نیروگاه برای کشور و شهرستان برشمرد.

فیدر عبارت است از مجموعه‌ای از وسایل قطع و وصل با ولتاژ اسمی معین که برای دریافت برق از بالادست سیستم برق رسانی و تحویل آن به پایین دست سیستم تعبیه می‌گردد

این در حالی است که با توجه به تحریم نیروگاه و عدم تحویل سیستم مانیتورینگ و کنترل نیروگاه، بهره‌برداری از ژنراتور عملا غیرممکن بود و در صورت در دسترس بودن هم احتمال حملات سایبری به نیروگاه بالا می‌رفت که در راستای پیروی از منویات ‌رهبر معظم انقلاب در راستای تکیه بر توان ملی و استعدادهای بومی، سیستم جدیدی طراحی شد به طوری که در حال حاضر این نیروگاه هیچ وابستگی به خارج ندارد.

با تولیدات نیروگاه برقی شهیدمدرس دیگر شهرک صنعتی کاشمر از مدار تامین برق خارج نمی‌شود و برق مورد نیاز آن به طور دائم تامین شده به طوری‌که اگر با سال‌های گذشته مقایسه کنیم سهمیه خاموشی در دوره اوج مصرف وجود داشته است و صنایع مجبور بودند با خاموشی واحد تولیدی از قطع برق سایر قسمت‌ها جلوگیری کنند که ضربه‌های سنگین برای صنایع به همراه داشت.

وجود نیروگاه برقی شهید مدرس از نظر پدافند غیرعامل مهم است

پروژه نیروگاه برقی شهید مدرس مزایای بی‌شماری برای کشور و منطقه دارد اما بیش از هر چیز به گفته مسوول شرکت شهرک‌های صنعتی کاشمر وجود نیروگاه برقی شهید مدرس از نظر پدافند غیرعامل بسیار مهم است به طوری‌که اگر اتفاقی در یکی از نیروگاه‌های تامین برق کشور بیفتد این نیروگاه به عنوان یک نیروگاه اضطراری می‌تواند مشکل قطعی برق را بر طرف کند.

مهدی امینی با بیان این‌که این نیروگاه با تولید برق و حرارتی که دارد، زنجیره مورد نیاز صنایع موجود در شهرک صنعتی کاشمر است و حرارت این نیروگاه در کاهش مصرف گاز برخی از صنایع تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: با فراهم شدن زیرساخت‌های نیروگاه شهیدمدرس، ظرفیت تولید این نیروگاه، ۶ مگاوات در ساعت است.

مسوول شرکت شهرک‌های صنعتی کاشمر گفت: با توجه به گرانی، تحریم و عدم واردات اگر از همین نیروگاه حمایت شود ۶ مگاوات در شهرک، برق داریم و همچنین برای دولت بیش از ۳۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی اقتصادی دارد.

امینی با بیان این‌که اگر دولت خود بخواهد نسبت به احداث نیروگاه و یا پست اقدام کند هزینه سنگینی در پی داشته و توجیه اقتصادی ندارد افزود: ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش در این زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

وی تاکید کرد: اگر مرحله دوم نیروگاه به شبکه متصل شود بخش اعظمی از نیاز برق شهرک صنعتی کاشمر تامین می‌شود و از سویی هیچ‌گونه هزینه‌ای به سایر صنایع و دولت تحمیل نمی‌شود.

شهرستان کاشمر در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها