رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

هزینه ساخت و ساز در کشور افزایش یافت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان است.

هزینه ساخت و ساز در کشور افزایش یافت

احمد خرم اظهار کرد: میانگین هزینه ساخت و تولید ساختمان در کشور متری ۵ میلیون تومان است.

وی گفت: در شهرها به طور میانگین ۶ تا ۶ و نیم میلیون تومان و در روستاها ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه می‌شود.

خرم افزود: در دنیا ۵ تا ۸ درصد هزینه ساخت ساختمان خرج خدمات مهندسی می‌شود، اما در کشورمان حتی یک درصد هم صرف خدمات مهندسی نمی‌شود.

وی گفت: در دنیا ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از هزینه ساخت، ساختمان به فروش می‌رسد در حالی که در ایران اگر به طور میانگین ۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع هزینه شود، ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد یعنی ۳ دهم درصد هم خرج خدمات مهندسی نمی‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به وجود اشکال جدی در مقررات و قوانین ساختمان اشاره کرد و افزود: تناسب نداشتن مجازات با تخلف در ساخت ساختمان مشکلی است که درصدد اصلاح قانون و آئین نامه‌ها و مقررات آن هستیم و در حال حاضر متخلف با استفاده از کمیسیون ۹۹ و ۱۰۰ مثلاً ساختمانی به ارزش متری ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان می‌سازد و با پرداخت ۶ میلیون تومان تخلف را قانونی می‌کند، پس این جریمه با تخلف تناسب ندارد، چون جریمه باید بیش از ارزش هر مترمربع ساختمان باشد و وقتی این رقم کمتر است یعنی متخلف را تشویق می‌کنیم.

هزینه ساخت و ساز در کشور افزایش یافت

خرم گفت: ایراد دیگر در قوانین و مقررات ساختمان این است که اجازه برخورد با تخلف مشهود را نداریم و در صورت مشاهده تخلف اول باید به شهرداری‌ها گزارش شود و در صورتی که شهرداری تأیید کند امکان برخورد وجود دارد و اغلب شهرداری‌ها به خاطر کسب درآمد گزارش تخلف را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: اگر هم پذیرفته شود پرونده به کمیسیون ۹۰ یا ۱۰۰ می‌رود و بین یک تا سه سال روند رسیدگی به آن طول می‌کشد که در این مدت مراحل ساخت ساختمان تمام و اصل موضوع به فراموشی سپرده می‌شود.

خرم تصریح کرد: هر تصمیمی که برای مبارزه با فساد در کشورمان گرفته می‌شود دو تا سه ماه بیشتر عمر ندارد در حالی که باید تداوم و پایداری در برخورد با تخلف و جرم وجود داشته باشد تا به نتیجه برسد و در کنار آن کار فرهنگی انجام شود.

وی تأکید کرد: مردم برنامه‌های اصلاحی و مثبت را می‌پذیرند بنابراین باید با مردم هماهنگ شویم، چون فکر دولتی و اصلاح امور توسط دولت و نادیده گرفتن بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مدنی این مشکلات را به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره مصالح به کار رفته در ساختمان گفت: حتی یک کاشی غیراستاندارد نباید وارد هیچ کارگاهی حتی ساختمان‌های روستایی شود چه برسد به میلگرد، تیرآهن و ورق غیراستاندارد.

خرم افزود: اما متأسفانه مصالح غیراستاندارد استفاده می‌شود و چشم‌ها هم آن را نادیده می‌گیرند، گرچه آمار دقیقی نداریم، اما درصد قابل ملاحظه‌ای مصالح غیراستاندارد در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها و شوراها به عنوان مرجع صادرکننده پروانه موظف هستند در اصلاح امور هماهنگ عمل کنند و همکاری جدی و هم فکری داشته باشند که این همکاری و هماهنگی در حال حاضر وجود ندارد.

خرم افزود: برای حصول این همکاری و هماهنگی اخیراً با وزارت کشور یعنی شوراها و شهرداری‌ها جلسه‌ای برگزار شد تا مبدا یک حرکت و اصلاح در این موارد شود.

منبع: صدا و سیما

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    اطلاعات درس بدهید. هزینه ساخت متری ۷میلیون تومان میباشد

  • سهراب اسدی
    0

    سلام از جمله هزینه ها ساختمان هزینه نقشه کشی و نظام مهندسی است همین هزینه فعلی بر چه اساسی است؟؟ برای یک کپی نقشه ومهر 50تا 100میلیون اخاذی میشود آقای خرم از استاد دانشگاه سوال کن برای دوستان تدریس چقدر حق التدریس میگیرد بعداً به وحدانیت مراجعه کن تدریس سخت‌تر است یا گپی کردن نقشه بعداً اگر وجدان داشته باشی متوجه میشوی چقدر از مردم اخاذی میکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها