دولت بایدن هم ترکیه را درباره «اس-۴۰۰» تهدید کرد

وزارت دفاع آمریکا در اظهارنظری تازه درباره اختلاف واشنگتن و برخی اعضای ناتو با آنکارا بر سر خرید سامانه پدافند روسی هشدار داد: ترکیه اس-۴۰۰ در اختیار نگیرد.

دولت بایدن هم ترکیه را درباره «اس-۴۰۰» تهدید کرد

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در نشست خبری بار دیگر هشدارهای واشنگتن علیه آنکارا درباره خرید و استفاده از سامانه اس-۴۰۰ را تکرار کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره موضع وزارت دفاع آمریکا در خصوص اقدام آنکارا برای خرید و تلاش برای استفاده از سامانه اس-۴۰۰ نوشت: «بایدن موضع سرسختانه (آمریکا) علیه ترکیه بر سر تسلیحات ساخت روسیه را حفظ می‌کند».

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بامداد شنبه (به وقت تهران) به سوالی درباره موضع دولت جو بایدن در قبال ترکیه و پرونده اختلاف‌ دو کشور درباره اس-۴۰۰ روسیه صحبت کرد.

این مقام آمریکایی گفت: «موضع ما تغییر نکرده است و ما از ترکیه می‌خواهیم که سامانه اس-۴۰۰ نداشته باشد».

مقام‌های آمریکایی در هر دو دولت دونالد ترامپ و جو بایدن بارها در مخالفت با اقدام ترکیه در خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ موضع گرفته و آنکارا را تهدید کرده‌اند.

ترکیه بعد از ناکامی آنکارا و واشنگتن در زمان دولت باراک اوباما برای توافق به منظور خرید سامانه آمریکایی «پاتریوت»، اقدام به خرید اس-۴۰۰ روسیه کرد.

از آن زمان مقام‌های ترکیه بدون توجه به هشدارها و تهدیدهای مکرر آمریکا با بستن توافقی ۲.۵ میلیارد دلاری خرید اس-۴۰۰ را پیش بردند.

در آخرین هفته‌های باقی مانده از دولت دونالد ترامپ، آمریکا تحریم‌هایی را علیه ترکیه در پرونده اس-۴۰۰ اعمال کرده بود.

اظهارنظر سخنگوی پنتاگون درباره این سامانه، نشان داد که دولت بایدن و ترامپ درباره این پرونده اختلافی بین آمریکا و ترکیه اشتراک نظر دارند.

جان کربی در نشست خبری به خبرنگاران افزود: «ترکیه، متحد قدیمی و ارزشمند ناتو است اما تصمیم آنها برای خرید اس-۴۰۰ با تعهدات ترکیه به عنوان یک متحد ناتو و ایالات متحده مغایرت دارد».

وی افزود: «ترکیه طی یک دهه اخیر فرصت‌های بسیاری برای خرید سامانه دفاعی پاتریوت از ایالات متحده داشت اما به جای انجام چنین کاری انتخابش این بود که اس-۴۰۰ بخرد؛ اقدامی که به روسیه منابع، دسترسی و نفوذ می‌دهد».

مقام‌های ترکیه ضمن رد مواضع و تهدیدهای آمریکا درباره خرید اس-۴۰۰ اعلام کرده‌اند که این اقدام به منظور تقویت توان دفاعی این کشور صورت گرفته است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها