سرپرست معاونت هماهنگی استانداری خراسان رضوی:

وضعیت برق و گاز صنایع سیمان خراسان رضوی به حالت پایدار درآمد

سرپرست معاونت هماهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: با رایزنی‌های انجام گرفته از هفته قبل تاکنون از روز گذشته برق و گاز همه واحدهای تولیدی سیمان در خراسان رضوی برقرار شده است و وضعیت بهتری نسبت به سایر نقاط کشور دارد.

وضعیت برق و گاز صنایع سیمان خراسان رضوی به حالت پایدار درآمد

مرتضی اشرفی در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در محل استانداری افزود: مرکز دیسپاچینگ برای برخی واحدهای سیمان در کشور محدودیتهایی را اعمال کرده اما این محدودیتها در این استان اعمال نشده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت سیمان در بازار ادامه داد: با توجه به تامین برق و گاز واحدهای تولیدی سیمان و به تعادل رسیدن میزان تولید آن قیمت این محصول در بازار متعادل خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به افزایش قیمت موز در بازار، از سازمان تعاون روستایی خواست با ورود به این موضوع و عرضه موز به قیمت مناسب، بازار این محصول را تا حدی به تعادل رسانده و در کاهش قیمت اثرگذار باشد.

اشرفی بی ضابطه بودن قیمت گوشت مرغ قطعه بندی شده را تا حدی در افزایش قیمت این ماده پروتئینی تاثیرگذار دانست و افزود: ضروری است یک اقدام کارشناسی پیرامون تولید و عرضه روزانه گوشت مرغ، آنالیز قیمتی قطعه بندی گوشت مرغ و پیشنهاد برای قیمت مناسب قطعات آن از سوی متولیان در سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و دامپزشکی ارایه شود تا بتوان قیمت گوشت مرغ قطعه بندی در بازار را کنترل کرد.

وی ادامه داد: طی هفته اخیر یک تحلیل آماری از گوشت مرغ و قطعه بندی آن تهیه و در قالب پیشنهاد به ستاد تنظیم بازار کشور ارسال می شود تا تکلیف این استان در خصوص تشدید نظارت در حوزه گوشت مرغ و جلوگیری از خروج زیاد آن مشخص گردد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از سازمان جهاد کشاورزی در خصوص تخلفات حوزه مرغ خواست که نظارت و برخورد با گران فروشی و سایر تخلفات در عرضه مرغ تسریع شود تا تاثیر خود را در کاهش قیمت آن در بازار بگذارد و تشدید نظارت در این زمینه متوقف نشود تا در عید و ایام پایانی سال مشکلی در عرضه مرغ به وجود نیاید.

اشرفی افزود: این که مرغ از استان خارج می‌شود نشان دهنده تولید مناسب یا حتی مازاد بر نیاز گوشت مرغ در استان و قیمت پایین آن نسبت به سایر نقاط کشور است لذا آمار تامین و خروج گوشت مرغ باید به صورت روزانه و هفتگی مورد رصد قرار گیرد که بتوان با مدیریت هزینه حمل، قیمت مرغ را به کمتر از قیمت فعلی رساند.

وی اضافه کرد: گاهی شبکه توزیع، تخم مرغ را با کیفیت پایین تر و بالاتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌کند که در این زمینه لازم است برای حمایت از تولیدکننده، سازمان جهاد کشاورزی این موضوع را بررسی کند تا مجوز توزیع مستقیم تخم مرغ به اتحادیه مرغ تخمگذار داده شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: لازم است برای کنترل قیمت تخم مرغ، به صورت مستقیم راهکاری اتخاذ شود که حداقل فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های شهرداری یا برخی از شبکه‌های توزیع متقاضی برای این موضوع با اتحادیه مرغ تخمگذار تفاهم نامه ای منعقد کنند تا تخم مرغ بسته بندی شده با قیمت مصوب عرضه و واسطه ها حذف شود.

اشرفی تشدید نظارت بر چندنرخی بودن تخم مرغ، عدم رعایت قیمت مصوب از سوی عرضه کنندگان در بازار و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه ها برای کنترل نرخ این محصول پروتینی را مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: بسته بندی تخم مرغ یا قطعه بندی مرغ، ارزش افزوده ای ایجاد کرده و باعث افزایش قیمت و عدم رعایت قیمت مصوب می‌شود که لازم است متولیان در سازمانهای مربوطه، یک آنالیز قیمتی مناسب در این زمینه ارایه و برای تصویب به کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی ارایه دهند.

مقایسه قیمتها طی یک ماه گذشته

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قیمت شکر، موز، نخود، سیب زمینی، روغن نباتی، روغن مایع طی یک ماه گذشته در استان بین سه تا ۳۵ درصد افزایش داشته اما در همین مدت قیمت گوجه فرنگی، پیاز، لپه و برنج هندی بین ۲ تا ۴۴ درصد کاهش یافته است.

عباس اخوان افزود: در همین مدت قیمت نهاده‌های دامی مانند جو خارجی، ذرت خارجی، سبوس گندم، گندم آزاد و کنجاله سویا بین ۳.۶ درصد تا ۲۲.۹ درصد، قیمت گوشت مرغ، جوجه یک روزه، لاشه گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، گوشت گوسفندی، بره زنده بین ۶.۴ تا ۲۹.۷ درصد افزایش یافته اما قیمت تخم مرغ ۱۹.۶ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: طی یک ماه گذشته قیمت سیمان خاکستری در خراسان رضوی ۲۹.۵ درصد افزایش یافته اما قیمت انواع میلگرد، تیرآهن و نبشی و پروفیل بین ۳.۱ تا ۹.۶ درصد کاهش یافته است.

او اظهار داشت: قیمت جوجه یک روزه در خراسان رضوی از قیمت میانگین کشوری آن بیشتر اما قیمت مرغ زنده، گوشت مرغ گرم، گوشت گوساله، گوسفند زنده، گوشت گوسفند و تخم مرغ در استان از قیمت میانگین کشوری آن کمتر است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها