پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

یکی از اقدامات اصلی که صاحبان کسب و کار ملزم به انجام آن هستند، پلمپ دفاتر قانونی است. در واقع پلمپ دفاتر یکی از الزامات قانونی برای شفافیت مالیاتی است.

پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

تمامی شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، صاحبان اصناف و اشخاص حقیقی که سالانه اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم می‌کنند، باید پلمپ دفاتر خود را انجام دهند و هرسال دفاتر خود را به صورت پلمپ شده دریافت کنند. در ادامه این مطلب با مراحل پلمپ دفاتر و سایر مسائل مربوط به آن آشنا می‌شویم.

پلمپ دفاتر قانونی چیست؟
کلیه اشخاصی که ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند، هرسال باید دفاتری را دریافت کنند. در ادامه، نوع و تعداد این دفاتر را معرفی خواهیم کرد. دفاتر مذکور، از طرف اداره مالیات به صورت پلمپ شده به آدرس ثبت شده متقاضیان ارسال می‌شود. سپس این افراد طی یک سال، اطلاعات موردنیاز دفاتر را وارد و آن‌ها را تکمیل می‌کنند. با به پایان رسیدن آن سال، مجددا درخواست پلمپ دفاتر قانونی سال جدید خود را در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌کنند. سپس اداره ثبت، درخواست‌ها را به اداره مالیات ارجاع می‌دهد تا این اداره، دفاتر پلمپ شده را برای متقاضیان ارسال کند و این فرایند هرسال تکرار می‌شود.

کدام دفاتر باید پلمپ شوند؟
شرکت‌ها و اشخاص حقیقی دفاتر متنوعی را برای امور مربوط به کسب و کار خود استفاده می‌کنند. اما فقط بخشی از این دفاتر باید پلمپ شوند. برای مثال دفتر ثبت سهام، دفتر سهام یا دفتر نقل و انتقال سهام یکی از دفاتری است که در شرکت‌های سهامی استفاده می‌شود اما از جمله دفاتر پلمپ نیست.

پلمپ دفاتر قانونی برای دو دفتر انجام می‌شود: دفتر روزنامه و دفتر کل.

دفتر روزنامه همان‌طور که از اسمش نیز پیداست، مربوط به معاملات روزانه می‌شود. درواقع صاحبان دفتر روزنامه باید کلیه مراودات مالی خود را که در هرروز اتفاق می‌افتد به ترتیب و با جزئیات در صفحه مربوط به همان روز وارد کنند.

سپس معاملاتی که در طول یک هفته انجام شده است، در دفتر کل وارد می‌شود. بسته به حجم معاملات اشخاص، دفاتر متنوعی وجود دارد. تاجران می‌توانند با توجه به میزان و حجم فعالیت خود، دفتر 50 برگ، 100 برگ یا 200 برگ تهیه کنند.

زمان مناسب برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی چه زمانی است؟
آخرین مهلت دریافت پلمپ دفاتر قانونی هر سال پیش از اتمام آن سال است. مثلا برای دریافت پلمپ دفاتر سال 99 ، از فروردین ماه سال 98 تا پایان اسفندماه 99 فرصت دارید.

اما پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از بروز مشکلات مالیاتی، پلمپ دفاتر قانونی خود را به روزهای پایانی سال موکول نکنید بلکه پیش از آغاز سال مالی شرکت خود، درخواست خود را ثبت کنید تا دفاتر پلمپ شده در موعد مناسب به دست شما برسند. در این صورت به راحتی می‌توانید دفاتر روزنامه و کل خود را در هر روز و هر هفته تکمیل کنید.

لازم به ذکر است که درخواست پلمپ دفاتر قانونی برای سال‌های گذشته امکان ندارد. بنابراین توصیه می‌شود که متقاضیان، درخواست خود را در زمان مناسب ثبت کنند تا با مشکلات احتمالی مواجه نشوند.

پلمپ دفاتر شرکت‌های بدون فعالیت
ممکن است شرکت‌هایی وجود داشته باشند که پس از ثبت، فعالیتی انجام ندهند. برخلاف تصور عموم افراد، شرکت‌ها و واحدهای صنفی بدون فعالیت نیز باید پلمپ دفاتر قانونی خود را انجام دهند.

از آنجا که پلمپ دفاتر به مالیات مرتبط است، برای داشتن شفافیت مالیاتی باید هرساله پلمپ دفاتر قانونی انجام شود. مالیات درواقع یک شارژ مالی اجباری است که به مودیان مالیاتی (اعم از شخص حقیقی و شخص حقوقی) تحمیل می‌شود که توسط یک سازمان دولتی (سازمان امور مالیاتی) برای تامین هزینه‌های مالی دولت و هزینه‌های مختلف عمومی انجام می‌شود.

اداره مالیات بنابر اطلاعات وارد شده در دفاتر روزنامه و کل، درآمد را محاسبه و با توجه به آن، مالیات بر درآمد را تعیین خواهد کرد. به همین خاطر، درصورتی که شرکت‌ها و واحدهای صنفی بدون فعالیت، درخواست پلمپ دفاتر خود را ندهند، ممکن است مالیات سنگین‌تری برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

لذا برای داشتن شفافیت مالیاتی و جلوگیری از جریمه‌های احتمالی شرکت‌های بدون فعالیت نیز ملزم به انجام پلمپ دفاتر قانونی خود هستند.

علل رد درخواست پلمپ دفاتر قانونی
در فرایند دریافت پلمپ دفاتر قانونی، ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که باعث رد آن بشود. در ادامه به برخی از شایع‌ترین علل رد درخواست پلمپ اشاره می‌شود:

1) درصورتی که درخواست پلمپ دفاتر، خارج از مهلت قانونی ارسال شود.

2) درصورتی که در ارسال مدارک نقصی وجود داشته باشد.

3) هزینه دریافت دفاتر قانونی پرداخت نشده باشد.

4) ناقص شدن دفاتر یا خارج شدن آن از حالت پلمپ شده

5) وارد کردن معاملات در حاشیه دفاتر

6) وجود خط خوردگی، تراشیدگی، پارگی و هرنوع خدشه

7) عدم ارائه یک یا چند دفتر از دفاتر پلمپ

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر قانونی
در مراحل پایانی دریافت پلمپ دفاتر قانونی، پس از واردکردن اطلاعات در سامانه، نمونه اظهارنامه درخواستی به شما نمایش داده می‌شود. در این مرحله باید اظهارنامه را پرینت و مهر و امضا نمایید. مدارک را آماده .کرده و به اداره مالیات ارسال کنید. در نهایت نیز، پس از پرداخت هزینه پلمپ، تمامی مراحل انجام شده و فقط باید منتظر دریافت دفاتر شد.

مدارک لازم برای پلمپ به شرح زیر هستند:

روزنامه تاسیس شرکت
روزنامه آخرین تغییرات مدیران (در صورت وجود)
روزنامه آخرین تغییر آدرس شرکت (در صورت وجود)
روزنامه تغییر نام شرکت (درصورت وجود)
مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره
مشخص کردن سال مالی جهت دریافت دفتر
مشخص کردن نوع دفتر (۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ یا ۲۰۰ برگ)
روزنامه تاسیس شرکت, روزنامه آخرین تغییرات مدیران (در صورت وجود), روزنامه آخرین تغییر آدرس شرکت (در صورت وجود), روزنامه تغییر نام شرکت (درصورت وجود), مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره, مشخص کردن سال مالی جهت دریافت دفتر, مشخص کردن نوع دفتر (۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ یا ۲۰۰ برگ)

هزینه دریافت پلمپ دفاتر قانونی
از آنجا که معمولا امور ثبتی و حقوقی پیچیدگی‌ها و مراحل خاص خود را دارد، توصیه می‌شود این امور را به کارشناسان بسپارید. متخصصین ثبت‌یار با تجربه کافی در این زمینه، پلمپ دفاتر قانونی شما را انجام می‌دهند. پلمپ دفاتر خود را به ما بسپارید تا از سادگی یک ثبت بی دردسر لذت ببرید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها