معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی:

تخلف بهداشتی در مراکز اقامتی خراسان رضوی بسیار نادر است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اقامتی بیشتر از دیگر صنوف است و تخلف بهداشتی در این مراکز بسیار نادر است.

تخلف بهداشتی در مراکز اقامتی خراسان رضوی بسیار نادر است

محمدصادق براتی در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان ‌رضوی با بیان این مطلب اظهار کرد: از همکاری، تعامل و هم‌افزایی تشکل‌های گردشگری و دست‌اندکاران برای اجرای برنامه‌های پیشگرانه کرونا سپاسگذارم.

وی به ضرورت برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات به زائران و گردشگری در صورتی که شیوع ویروس کرونا به پایان برسد، اشاره کرد و ادامه داد: ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا برای ستاد خدمات سفر تکلیف کرده که برنامه‌های خود را ارائه کند، کمیته‌های ۱۴ گانه ستاد نیز برنامه‌های خود را ارائه کنند.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان ‌رضوی تصریح کرد: با توجه به تزریق واکسن کرونا، در صورتی که شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا در استان تغییر کند، امیدواریم که در نوروز ۱۴۰۰ میزبان زائران و گردشگران باشیم.

براتی افزود: آستان‌قدس رضوی نیز برنامه‌های خوبی را برای لحظه تحویل سال در داخل حرم مطهر رضوی پیش بینی کرده است که اگر شرایط مناسب باشد اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید آمادگی لازم برای میزبانی از زائران و گردشگران را داشته باشیم تا اگر شرایط تغییر کرد غافلگیر نشویم.

۴۲۶۶ میلیارد تومان خسارات وارد شده ناشی از کرونا به تاسیسات گردشگری استان

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی و رئیس کمیته اسکان و پذیرایی ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی در این جلسه اظهار کرد: استان خراسان رضوی ۲۳۳۰ تاسیسات گردشگری دارد که ۲۴۲ هتل، ۳۰۵ هتل‌آپارتمان، ۱۱۹ اقامت‌گاه بوم‌گردی، ۶۸۲ خانه مسافر(دارای مجوز)، یک متل، ۴۳۳ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی، ۱۱ موسسه آموزش گردشگری، چهار شرکت عامل تطبیق، ۱۰ سفره‌خانه سنتی، ۶۹ مجتمع بین‌راهی، دو اقامت‌گاه سنتی، ۶۵ مجتمع پذیرایی و دو مرکز تفریحی و سرگرمی و محوطه گردشگری را شامل می‌شود.

یوسف بیدخوری با بیان این که تعداد زیادی از واحدهای اقامتی استان تعطیل است، افزود: در حال حاضر ۶۲ هتل، ۱۲۲ هتل‌آپارتمان، ۱۱۷ مهمانپذیر و ۱۶۸ خانه‌مسافر در استان فعال است که در مجموع حدود یک چهارم واحدهای اقامتی فعالیت می‌کنند.

وی یادآورشد: واحدهای اقامتی قبل از بازگشایی بازدید شده و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت مجدد را آغاز می‌کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی ضریب اشغال واحدهای اقامتی فعال را حدود ۲۱ درصد اعلام کرد و گفت: ضریب اشغال تخت از پنجم خرداد ماه تا ۲۵ بهمن ماه جاری در هتل‌ها ۲۱.۹۹ درصد، هتل‌آپارتمان‌ها ۱۶.۳۳ درصد، مهمان‌پذیرها ۱۸.۵ درصد، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی ۲.۷۶ درصد و خانه مسافرها ۲۱.۱۵ درصد است.

بیدخوری عنوان کرد: خسارت‌های وارد شده ناشی از کرونا به تاسیسات گردشگری استان خراسان رضوی چهار هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان بوده است.

وی در خصوص تسهیلات کرونایی ویژه تاسیسات ‌گردشگری و صنایع‌دستی تا ۲۵ بهمن ماه جاری بیان کرد: تسهیلات «اشتغال محور» پرداختی به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا ۱۲۷۵ پرونده به مبلغ ۸۸ میلیارد تومان بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی ادامه داد: هم‌چنین تسهیلات «بنگاه محور» پرداختی شامل ۲۴۵ پرونده به مبلغ ۶ میلیارد تومان بوده است.

بیدخوری با بیان این که نظارت بر تاسیسات گردشگری تشدید شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هشت هزار و ۵۸۳ بازدید و نظارت انجام شده که ۸۱۷ بازدید و نظارت منجر به جلوگیری از فعالیت شده است. هم‌چنین هزار و ۱۱۶ بازدید و نظارت منجر به تذکر و هزار و ۳۶۳ بازدید و نظارت منجر به اخطار شده است.

وی با بیان این که انتخابات جامعه حرفه‌ای مهمانپذیران استان خراسان رضوی برگزار شده است، گفت: تاکنون ۶ تشکل حرفه‌ای گردشگری استان خراسان رضوی تشکیل شده و سه تشکل گردشگری دیگر نیز در حال تاسیس است.

مراکز اقامتی استان بهترین شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته‌اند

امیر سزاوار، رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران استان و رئیس کانون هماهنگی تشکل‌های گردشگری استان خراسان رضوی عنوان کرد: بهترین شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها و مراکز اقامتی استان وجود دارد.

بر اساس گزارش روابط‌عمومی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌رضوی، وی ادامه داد: اگر چه میانگین ضریب اشغال مراکز اقامتی حدود ۲۱ درصد است، اما این میانگین برای مراکز اقامتی فعال است و اگر ضریب اشغال همه واحدها را مدنظر قرار دهیم ضریب اشغال چهار تا پنج درصد است.

جواد وحدتی‌فرد، دبیر کمیته حمل‌ونقل ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی به ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این کمیته پرداخت و ابراز کرد: در ۱۰ ماهه ابتدای امسال در مقایسه با سال گذشته ۵۷ درصد سفر و ۷۳ درصد مسافر به مشهد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: برای نوروز امسال افزایش ۲۰ درصدی به نسبت سال گذشته را پیش‌بینی کرده‌ایم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها