چینی‌ها همزمان با دیپلماسی لبخند با ایران، به عربستان سلاح می‌فروشند

دام "قرض - تله" اژدهای سرخ برای به دام انداختن کشورهای مستقل! / چرا چین بی‌وفا است؟

شواهد به خوبی نشان می‌دهد که چین قادر نیست در کنار ایران و در مقابل رژیم صهیونیستی یا کشورهای عربی منطقه بایستد.

دام "قرض - تله" اژدهای سرخ برای به دام انداختن کشورهای مستقل! / چرا چین بی‌وفا است؟

به گزارش خبر فوری ، گزارش اخیر العرب در مورد چین مبنی بر کمک نظامی اش به عربستان سعودی جهت موازنه قوا در منطقه خاورمیانه ( اینجا بخوانید)، باعث شد بسیاری از طرفداران ارتباط ایران و چین از اژدهای شرقی ناامید شوند.

طبق گزارش العرب، پس از تصمیم دولت بایدن در مورد توقف فروش سلاح به عربستان و امارات، انتظار می رود که این کشورها برای رفع نیازهای خود در زمینه سلاح به دنبال بازارهای جدیدی باشند. طبق شواهد، چین یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای فروش سلاح به عربستان و امارات است.

این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که چین به هیچ وجه قابل اتکا نیست و نباید از توافق احتمالی 25 ساله کشورمان با غول شرق آسیا، انتظارات عجیب و غریبی داشت. این مطلبی است که پیش از این نیز برخی رسانه‌ها به آن اشاره داشتند.

فارن پالیسی چندی پیش در یک گزارش مفصل از این گفت که چین با اقدام خود (رابطه با ایران) قصد دارد به نوعی مرکز تجاری خاورمیانه شود؛ چرا که هم می‌تواند جاده استراتژیک و قدیمی ابریشم را احیا کند و هم از طریق خلیج فارس با کشورها و بندرهای مهمی در آفریقا ارتباط برقرار کرده و کالاهای خود را صادر کند.

این نشان می‌دهد که چین به هیچ وجه قصد ندارد در مسائل سیاسی و امنیتی خاورمیانه دخالت کند. نباید فراموش کرد که چین هم با رژیم صهیونیستی ارتباط اقتصادی قوی دارد و هم با عربستان و امارات. فارن پالیسی در گزارش خودش بر این نکته نیز تاکید دارد( اینجا بخوانید).

سیاست قرض - تله، دیپلماسی چین نوین

مطلب بالا چیزی است که تاریخ چین نیز به خوبی نشان می‌دهد. چین در طول قدرت خود (در ادوار تاریخ) هرگز گستره نفوذ سیاسی خود را از شرق آسیا فراتر نبرده است. تنها یک بار و آن در زمان جنگ کره بود که چین مائوئیست دخالت مستقیم کرد و آن هم به این علت بود که کره همیشه منطقه نفوذی چین و همسایه این کشور بوده است.

سیاست اخیر چین به خصوص در طول سه دهه اخیر نیز بر همین مبنا است.

کارشناسان معتقدند که چین در طول این سه دهه دیپلماسی "قرض - تله" را به کار گرفته است. این سیاست مبنا را در بهره‌مندی اقتصادی و نه نفوذ سیاسی یا نظامی می‌داند.

در واقع، دیپلماسی قرض- تله یا وام- تله نوعی دیپلماسی در روابط دو جانبه بین کشورها است که در آن کشور وام دهنده با قصد منفی به کشور دیگر وام می‌دهد.

کشور وام دهنده از عمد به کشور وام گیرنده وام‌های فراوانی می‌دهد با این هدف که پس از ناتوانی کشور وام گیرنده در بازپرداخت وام‌ها کشور وام دهنده امتیازات سیاسی و اقتصادی مورد نظرش را استخراج کند. شرایط وام‌ها معمولاً به اطلاع عموم نمی‌رسند و پول وام داده شده بیشتر برای پرداخت به پیمان‌کارهای خود کشور وام دهنده استفاده می‌شود.

کارشناسان معتقدند که هر چند اصطلاح دیپلماسی قرض - تله برای وام دادن‌های کشورهای زیادی و حتی صندوق بین‌المللی پول استفاده شده‌است اما در حال حاضر این عمل بیشتر با وام‌های دولت جمهوری خلق چین مربوط می‌شود.

دیپلماسی اقتصادی چین خود را در سایر زمینه‌ها نیز نشان می‌دهد. چین به دنبال این است که از طریق خرید منابع طبیعی کشورهای دیگر، اعتماد این کشورها را به دست آورده و بتواند سیاست قرض - تله ی خود را علیه آنها به کار گیرد. نفت مهم‌ترین ابزار چین در این سیاست است. امارات، عربستان، کویت و حتی ایران کشورهای نفت‌خیزی هستند که محصولات نفتی خود را به چین می‌فروشند.

چین از طریق خرید نفت این کشورها، سعی می‌کند حمایت این کشورها را به خود جلب کرده و به خصوص در زمان مقتضی سیاست تله ی خود را به کار بگیرد.

بنابراین، شواهد به خوبی نشان می‌دهد که چین هرگز قادر نیست در کنار ایران و در مقابل رژیم صهیونیستی یا کشورهای عربی منطقه بایستد. به نظر می‌رسد که اگر هم روزی چین در کنار ایران قرار بگیرد جز در زمینه اقتصادی و آن هم جهت به کارگیری سیاست "قرض - تله" نیست.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • داروغه
    0

    تازه فهمیدید ؟ چین و روسیه قابل اطمینان نیستن

  • ناشناس
    0

    پروفسور چین عاشق هیچکس نیست بغیر از منافع ملی کشورش و کار درستی انجام میده دستشم درد نکنه راستی بعد از 42 سال متوجه شدید

  • فارغ التحصیل
    0

    رابطه با امریکا بهتراز رابطه باچین و روسیه است

  • نام آشنا
    0

    پس حرف آقای احمدی نژاد به یقین تبدیل می شود .

  • یا کریم بابا
    0

    25 سال قرارداد واگذاری و تاراج و غارت ایران فقط ارزش لبخند را داره اگر میخواهید در عمل هم ازتون حمایت کنن باید به مدت 2500 سال کشور را در اختیار کمونیستها قرار بدین

  • محمد
    0

    امپراطوری دروغ بهترین لقب حکومت کمونیست چین ، اگر مسئولین که مدام حنجره خود را با مرگ بر آمریکا پاره میکنن دست از چین و روسیه هم میکشیدن و سیاست تعامل با دنیا و اتکا بر همه نیروهای داخلی را سرلوحه کشور داری میکردن ، الان در همه لحاظ برترین کشور منطقه بودیم ،

  • محمدعلی
    0

    حتی روسیه هم همینطور هست چیزی طبیعیه این یک سیاست حرفه ای هست هر دولتی اول به فکر منافع خود می باشد

  • سالاریان
    0

    ته این داستان اینه که ایران تنهای تنها میمونه...

  • مورچه
    0

    امریکا چین روسیه انگلیس وفرانسه پنج کشورقدرتمند جهان خودرامالک جهان فرض میکنند ومحض رضای خدا مورش نمیگیرند وثروت جهان رابصورت چرخشی بین خود تقسیم میکنند.دلخوش کردن ب این بنج کشورخبیس چیزی جزهدردادن ثروت نیست . بروقوی باش که ضعیف پایمال است راسردمردم ایران زمین نباید فراموش کرد درهرمورد علم ثروت اقتصادونظامی وتازمانیکه سردمدارن کشورایران بفکردزدی ودروغگوی دربرابرمردم شریف ایران باشند هیچ یک ازاینها محقق نخواهدشد .

  • کاربر
    0

    با توجه به مقاله بالا هر دو کشور چین و روسیه از ان کشورهایی هستند که اگر ببینند منافعشان در یک کشوری کم شده حتی اگر قرارداد نظامی چندین ساله هم با ان کشور بسته باشند در مواقع حساس ان کشور را تنها خواهند گذاشت کشورهای زیادی وجود دارند که شوروی سابق و روسیه فعلی نمونه های بارز ان کشور لیبی یا کشور مصر و حتی کشور عراق و همین سوریه فعلی و......نمی خواهیم بگوئیم که امریکا اینگونه نیست اما حمله به کشورهای متحد با امریکا کمی محتمل بنظر می رسد لازم بتوضیح است که هم اکنون اسرائیل یکی از بزرگترین شرکای چین است یک رقم بسیار بالایی بین چین و اسرائیل روابط تجاری وجود دارد ایران هم نباید تمامی راههای تجاری را به یک سمت ببرد بلکه با تمامی کشورها روابط تجاری و سیاسی را داشته باشد

  • رسول
    0

    اینا رو به سیاستمداران بگید که به خاطر این توافق این همه به به و چه چه میکنند

  • فریبرز مددجو
    0

    یروز گفتند انقلاب کنید تا نه شرقی نه غربی باشیم ، انقلاب کردیم حالا دمی شرقی ، دمی غربی ، دمی هم مرکزی باید باشیم متاسفم که اینقدر ضعیفیم که مجبوریم زیر لوای دیگران باشیم ، کجای دنیا رییس جمهور آمریکا حرف میزند واحد پول مملکتی تا 30 % نزول یا صعود میکند؟ وای وای وای

  • شهروند۱
    0

    تازه فهمیدید ، اکثر مردم سالهاست به چپاولگری روسیه کثیف و چین غارتگر پی بردن ، شما خواب بودید وای بر مسئولین

  • براوو
    0

    مرگ بر چینیهای موش و سگ خور و سوپ جنین خور،این خوک صفتها با اشاعه کرونا هزاران خانواده رو به خاک سیاه نشوندن،حالا اگه ایران یه حرکت کوچیک کرد صدتا کشور در برابرش موضع میگیرن ولی الان هیچ کسی نیست تو دنیا که چین رو برای ارتکاب جنایتهاش متهم و پاسخگو کنه......

  • عباس
    0

    ببینید، قرار نیست که چین در کنار ایران بماند. مشکل اینجاست که ایران میره کنار چین وا می ایسته. حالا اشکال کجاست ایرانه یا چین؟ چین دنبال منافع خودش است و مسیرش هم برای خودش مشخصه. ایران دنبال مبارزه با آمریکاست و در نتیجه تنهاست. حالا چه کسی تو مخ ما کرده که مبارزه با آمریکا هدفه، مشخص نیست. شاید هم ما بصورت نیابتی داریم با آمریکا مبارزه می کنیم !!!! بالاخره روسیه، چین و بقیه کشورها همه دنبال منافع هستند جز ایران.

  • ناشناس
    0

    ما تو دنیا کثیف تر و طماع تر و گشنه تر از چین و روسیه برای غارت منابع ملی از کشورهای دیگه نداریم-ضمنا چرا سیاست مملکت داری ما نباید اینقدر خوب و بدون خصومت با دنیا باشه که بریم زیر لوای این دو تا آشغال اینم به خاطر یه مشت مشاور آشغال تر از این دو کشور هستن که با مشاوره های کاسبی تحریمشون مملکت را به این حال و روز انداختن!!

  • ایرانلی
    0

    وقتی که چینها شهروندان مسلمان ایغور خود را در ترکستان شرقی(سین کیانک) با جدیدترین شیوه ها نسل کشی می کند.(با تشکیل کمپهای جمعیتی عمتدا جوانان ذکور در معرض انواع اشعه ها جهت مقطوع النسل کردن آنها) چه انتظاری از استعمار زرد گرسنه برای اغیار می باشد.

  • مصطفی
    0

    تاریخ به کرات نشون داده نه روسیه ، نه انگلیس ، نه چین ، نه ترکیه ( عثمانی ) هیچکدوم قابل اعتماد نبودن و تا جایی کنارمون بودن که ما رو خوب بچاپن . دقیقا مثل ضرب المثل تا پول داری رفیقتم رفیق بند کیفتم . اینا فقط تا زمانی که از ما منفعت براشون باشه با ما هستن در غیر اینصورت نامرد روزگار . به جایی که کشورای مسلمان با هم متحد باشن و با اتکای به توان و استفاده از ظرفیت و تکنولوژی دنیا روز به روز پیشرفت کنن شدن دشمن هم و از این نامردا بر علیه هم تسلیحات میخرن

  • حسن
    0

    صبر داشته باشید وبا تدبیر انتقاد کنید از حق وتو های چین خیلی استفاده کردیم معنای سیاست همینه ما که سلاح داریم کاربر هم داریم عربستان ندارد

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      تحریم شورای امنیت رو ظاهرا فراموش کردی! تیتر بزرگ تمام روزنامه های ایران بود: چین و روسیه رای مثبت دادند و لبنان ممتنع(به تحریم ایران)!!!...یه سرچ ساده کن پیدا میکنی

  • محمد
    0

    خاک بر سر این مسولین عرب تبار که به روسیه و چین دلخوش کرده اند .

  • نظر اجمالی به وقایع و حقایق
    0

    همه میدانند اصل و اساس مشکل ج ا ایران با جهان سر مسائل حقوق بشری و دموراکسی و ایدئولوژیک متضاد با جهان عمده سکولار و مشخصا غرب و متحدانش در خاورمیانه است. اما این وسط بازی چین با کارت ایران، یک سری سوءتفاهمات عظیم در نزد سیاسیون و تجار ج ا ایران درست کرده است. درست است قیمت کالاهای چیین ارزان است و اما هنوز در زمینه برخی فناوری کیفیت مناسب ندارد و از طرفی ارزانی کالای چینی در رقابت با سایر قدرتهای غربی است، وقتی رقابت نباشد و بر عکس تحریم، کالای چینی هم گران تمام میشود. اما بر خلاف تصور سیاسیون تصمیم گیرنده در ایران، ایران صرفا یک گزینه ژئوپلتیک در سینی انتخاب چین است. چینی در سینی انتخابشان کشورهای روسیه و آسیای مرکزی و حاشیه دریای سیاه برای دسترسی به اروپا و مدیترانه دارند. چینی ها برای دسترسی به اقیانوس هند و خلیج فارس هم گزینه اولویتدار پاکستان دارند. با سرعتی خطوط ترانزیک و کریدورهای زمنی و هوایی و دریایی - بدون ایران- دارد راه اندازی میشود حتی همین ظرفیت فعلی ایران هم در آینده نزدیک تمام میشود. در چین هم منابع نفت شل سنگی دارد رو گسترش استخراج میشود و عملا چیز خاص استثنایی ندارد به چین بدهد. اهمیت سیاسی اش هم روز افزون کم میشود و منزوی تر و در نتیجه چینی ها با وجود سیستم سیاسی بلوک شرقی، یک اقتصاد شبه غربی دارند روی ایران شانسشان بخطر نمی اندازند. ایران با ادامه این وضع موجود بحرانی سیاسی و اقتصادی، یک کشور

  • کاربر ناشناس
    0

    مگر کسی گفته چین می خواهدمنافع شیعه را تامین نماید ما در راهی که راهزن دارد هستم وهردو درمعرض دزدی عقل اقتضا میکند در مقابل بدونه توجه به نژاد،طبقه،دین،مذهب،ملیت،وووو با هم وحدت در مقابل دزد داشته باشیم والسلام یعنی اینقدر نمی فهمی یا چیزی دیگریه که خودتو جر میدی

  • کاربر ناشناس
    0

    چین وروسیه امدن پشت ایران که محور مقاومت دارد ،چون فقط ایرانه که می گه می زنم عین الاسدش را میزند مثل کسی که پول وماشین وچاقو وتفنگ دارد جرائت ندارد پس امکاناتش می برد پشت شخص شجاع مفهوم بشه عزیزان

  • محمد
    0

    مردم خودمون این همه سال دارن میگن مسولین تازه دوزاریشون افتاده،

  • محمد
    0

    همه کشور ها دنبال منافع کشور خودشونن چین و امریکا و روسیه هم نداره، تو دنیا کسی رفیق نیست، تنها ایرانه که اصلا به دنبال منافع مردمش نیست و فقط مسولین فکر اختلاس و منافع خانوادگی خودشون هستن برا همینه که مملکت رو هواس و هر روز مردم فقیر تر میشن. وگرنه مثه روز برا همه روشن شده دعوای با اسراییل یه جنگ زرگریه، اینهمه اومدن به این مملکت تجاوز کردن هر کشوری بود تا الان حمله میکرد به طرف.

  • سیاوش
    0

    یعنی قرض دادن هم گناه داره؟ مگه چین با زور قرارداد را با کشورها می بنده؟ مگه آن همه کشورها خرند و قرض بگیرند و به دام بیافتند؟

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      چین ابرقدرته... از راههای دیگه اذیت میکنه که طرف مقابل نتونه طلبش رو بخواد! مثل یه قلدر بیرحم...سیاست کثیفتر از این حرفهاست که شما میزنی

  • یکی از مردم
    0

    کمونیستها نابود کننده مردمند و تامین کننده حکومتهای دیکتاتوری...روسیه و چین هیچ فرقی با هم ندارند... بعد از جنگ کره بین آمریکا و روسیه تقسیم شد...کره شمالی مستعمره روسیه شد کره جنوبی مستعمره آمریکا....تفاوت دو کشور رو در دموکراسی و کمونیستی میبینید...این جواب همه است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها