مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی:

۵۰ هزار تن علوفه بین عشایر دامدار خراسان رضوی توزیع شد

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: ۵۰ هزار تن علوفه و خوراک ویژه به عنوان نهاده‌های دامی ظرف امسال تاکنون بین عشایر دامدار این استان توزیع شده است.

۵۰ هزار تن علوفه بین عشایر دامدار خراسان رضوی توزیع شد

محمد نبوی‌فرد، ۵۰ هزار تن نهاده دامی تحویل داده شده به عشایر خراسان رضوی را شامل ۲۰ هزار تن جو و ۳۰ هزار تن کنستانتره ویژه اعلام کرد.

وی افزود: مصرف کنستانتره ویژه توسط دامهای عشایر و اجرای طرح پرواربندی برای دامداران عشایری موجب تداوم سوددهی دامپروری در این بخش از اقتصاد خراسان رضوی شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: این در حالی است که دیگر دامداران استان به دلیل افزایش بی‌رویه هزینه‌های دامپروری که مهمترین آن خوراک دام می‌باشد دچار تنشهای اقتصادی و مالی شده‌اند.

وی افزود: با وجود چنین شرایطی در حوزه دامپروری خراسان رضوی هم‌اینک عشایر این استان سود ۲۵ درصدی از کار پرورش دام سبک کسب می‌کنند.

نبوی‌فرد ادامه داد: تنها کارگاه تولید کنستانتره ویژه با فرمول اختصاصی برای تولید محصول خود با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و بکارگیری نیروهای خبره و متخصص این حوزه هم‌اینک در خراسان رضوی فعالیت دارد.

وی به تولید کنسانتره ویژه منحصر به فرد توسط کارگاه با فرمولی محرمانه اشاره و بیان کرد: تقاضا برای دریافت این کنستانتره از سوی عشایر بسیار زیاد است لذا درصدد توسعه و افزایش ظرفیت تولید آن هستیم.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: پارسال تغذیه و پرواربندی ۴۲۶ هزار و ۸۰۳ راس دام در این استان با استفاده از همین کنسانتره منحصر به فرد صورت گرفت.

عشایر با ۱.۵ درصد کل جمعیت ایران و نگهداری، پرورش و پرواربندی ۲۸ درصد دام سبک کشور ۲۵ درصد مواد پروتیینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی و همچنین ۴۰ درصد صنایع دستی ایران را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان رضوی نیز با هفت هزار و ۵۰۰ خانوار جمعیت در قالب ۳۵ طایفه، دارا بودن ۹۹۰ هزار راس دام، تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد این استان دارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها