درخشش دوبارۀ بزرگ‌ترین مجموعۀ هوش مصنوعی کشور

پارت؛ کارآفرین برتر ملی سال

سیزدهمین جشنوارۀ کارآفرینان برتر، شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت را به‌عنوان کارآفرین برتر ملی سال انتخاب کرد.

پارت؛ کارآفرین برتر ملی سال

نخستین بار است که شرکتی فعال در حوزۀ بازار سرمایه توانسته این جایگاه را از آن خود کند. در این مراسم که چهارشنبه 29 بهمن‌ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مجموعه تلاش تهران برگزار شد، تندیس کارآفرین برتر ملی به دکتر علی رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت اعطا شد.

علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت پارت، در این باره گفت: در حال حاضر، پارت 700 نفر سرمایۀ انسانی با متوسط سن 28 سال دارد که در استان‌های مختلف کشور مشغول به کار هستند. حوزه‌های هوش مصنوعی، فنّاوری اطلاعات و مالی که پارت در نقطۀ اشتراک آن‌ها فعالیت می‌کند، از جمله قلمروهای علمی پیشرو کشور است که هر روز زمینه‌های کاری بسیار جذابی از آن سوی مرزها به نیروهای ما پیشنهاد می‌شود. یکی از افتخارات بزرگ پارت این بوده که فضایی برای جوانان نخبه و متخصص کشور فراهم کند که در کشور خود بمانند و فعالیت‌های بزرگی برای مردم خودشان انجام بدهند.

وی افزود: پارت می‌کوشد دستیار هوشمند اقتصادی مردم باشد. به صورتی که هم دسترسی مردم به خدمات مالی، آسان‌تر و بهتر باشد و هم آگاهی و شناخت آن‌ها برای تصمیم‌های بهتر اقتصادی افزایش یابد. این هدف با ایجاد سامانه‌های مختلف پیگیری می‌شود.

این کارآفرین برتر ملی، ضمن اشاره به عنوان برخی از سامانه‌های طراحی‌شده پارت، گفت: سامانه‌هایی مانند سیگنال، فراشناسا، رسام، سپام، ثبت‌یار، سهاب، شهاب و ...، تاکنون 6 میلیون کاربر یکتا داشته‌اند. ارائۀ خدمت به این تعداد از افراد جامعه برای یک شرکت دانش‌بنیان کوچک مثل ما، بسیار ارزشمند است. این میزان از خدمت‌دهی در کنار نوآوری‌های انجام‌شده، باعث شد پارت، کارآفرین برتر ملی شود. رسیدن به این موفقیت برای پارت هم یک افتخار بزرگ است و هم مسئولیت ما را مضاعف می‌کند تا با کار و تلاش بیشتر و حضور در عرصه‌های جهانی به مسیر خود ادامه دهیم.

رسولی‌زاده افزود: پارت سراغ خلأهایی رفت که قدرت اهرمی داشتند و پُرکردن آن‌‌ها می‌توانست حوزه‌های متعددی را به حرکت وا دارد. یکی از این موارد حوزۀ احراز هویت بود. امروزه در بخش عمده‌ای از خدمات مالی و حقوقی باید هویت فرد دریافت‌کنندۀ خدمت تأیید شود. از دریافت کد سجام و ورود به بازار سرمایه گرفته تا خدمات حقوقی و حتی حضور در مجامع شرکت‌ها یا امتحانات به احراز هویت نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت پارت گفت: شرکت پارت با استفاده از زیرساخت هوش مصنوعی خود تا این لحظه 3.5 میلیون نفر را با استفاده از سامانۀ فراشناسای پارت احراز هویت کرده است. این سامانه به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا بسیار کارآمد بود و کمک کرد مردم بدون اینکه نیاز باشد از خانۀ خود خارج شوند و در معرض بیماری قرار بگیرند، در عرض چند دقیقه احراز هویت ‌شوند.

دکتر علی رسولی‌زاده ضمن معرفی مرآت به‌عنوان یکی دیگر از این سامانه‌های زیرساختی، گفت: این سامانه خدمتی به نام اعتبارسنجی افراد حقیقی ارائه می‌دهد. اعتبارسنجی، فرایندی است که بانک‌ها به کار می‌گیرند تا میزان خوش‌حسابی مشتریان خود را بسنجند. میزان تسهیلات و اقساطی که به آن‌ها پرداخت می‌شود بر اساس همین اعتبارسنجی است. تاکنون بیش از 2.5 میلیون نفر از مشتریان با کمک این سامانه اعتبارسنجی شده‌اند و در مجموع، تسهیلاتی بالغ بر30 هزار میلیارد‌ تومان به مشتریان اعطا شده است. به‌زودی، خدمات این سامانه گسترش خواهد یافت و در اختیار نهادهای گوناگون قرار می‌گیرد تا گروه‌های بیشتری از مردم بتوانند از مزایای اعتبارسنجی بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت گفت: یکی دیگر از این سامانه‌ها، سامانۀ «سهاب» است. سهاب بازاری است که سرویس‌های هوش مصنوعی را در قالب چهار فنّاوری پردازش زبان طبیعی، پردازش گفتار، داده‌کاوی و بینایی ماشین ارائه می‌دهد. «شهاب» نیز یکی دیگر از این سامانه‌های زیرساختی است. شهاب، سخت‌افزار لازم برای ارائۀ سرویس‌های هوش مصنوعی در حجم انبوه و مبتنی بر ابر را ارائه می‌دهد.

این کارآفرین برتر ملی، با اشاره به همکاری‌های گسترده پارت با نهادهای مختلف گفت: پارت دانش‌بنیان با معاونت علمی و فنّاوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌های مختلف کشور به‌خصوص دانشگاه تهران و دانشگاه‌های مشهد در حوزه‌های مختلف قرارداد همکاری دارد. با همین رویکرد، پارت، کالج‌های آموزشی مختلفی برای آموزش دانشجویان نخبۀ کشور راه‌اندازی کرده است. چرا که رشد و توسعۀ هوش مصنوعی در کشور و تبدیل‌شدن ایران به قطب هوش مصنوعی منطقه و جهان، نیازمند پرورش سرمایه‌های انسانی فراوان است. «کالج پارت» در حوزه فنّاوری اطلاعات و «کالج هوش مصنوعی پارت» با برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع و حمایت از رویدادها و کنفرانس­های معتبر نرم‌افزاری کشور، به جذب و آموزش نیروهای متخصص می‌پردازند. علاوه بر این، پیرو قرارداد همکاری پارت با دانشکدۀ برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، پروژه‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و عملیاتی مختلفی در همین راستا آغاز شده است.

دکتر رسولی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مؤلفه‌های سنجش‌ سواد مالی در جهان نشان می‌دهد که سطح سواد مالی مردم کشور رضایت‌بخش نیست، در حالی که همۀ ما با مسائل بسیاری در حوزۀ مالی دست به گریبانیم. از همین رو، پارت، فعالیت‌های گسترده‌ای را در این حوزه آغاز کرده است که به‌مرور شاهد نتایج آن خواهیم بود. در گام نخست، آکادمی هوش مالی، منابع آموزش روز دنیا را شناسایی، بررسی، رتبه‌بندی و تهیه کرده است و در گام دوم، منابع آموزشی بومی در حال تدوین و آماده‌سازی است. حاصل این تلاش‌ها تاکنون انتشار 60 عنوان کتاب است که به‌زودی تعداد آن‌ها به بیش از 100 عنوان خواهد رسید. در حوزۀ آموزش سواد مالی، ارائۀ آموزش‌ها از طریق حرفه‌ای‌ترین نهادهای آموزشی کشور و به‌صورت گسترده مدنظر بوده است. به همین دلیل، دوره‌های آموزشی سواد مالی برای بزرگ‌سالان از طریق واحد الکترونیک دانشگاه آزاد و دوره‌های ترمیک دانشگاهی از طریق دانشگاه تهران ارائه می‌شود. در حوزۀ سنجش سواد مالی نیز کارهای گسترده‌ای انجام شده است که به‌مرور از طریق سامانۀ سیگنال بخش‌هایی از آن عرضه خواهد شد. در حوزۀ ترویج سواد مالی میان گروه‌های مرجع، رسانه‌ها و مخاطبان نیز برنامه‌های متنوعی اجرا شده است که برگزاری جشنوارۀ نشان «فی» (ارزیابی فیلم‌های سینمایی سی‌و‌هشتمین و سی‌ونهمین جشنوارۀ فیلم فجر با عینک سواد مالی)، آموزش و ترویج سواد مالی در برنامه‌های مختلف صدا و سیما برخی از این‌ها بوده است.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها