خبرفوری بررسی کرد

جنجال حذف آگهی های دولتی روزنامه ها؛ صورت مساله‌ای که پاک شد!

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از بررسی مصوبه هیات وزیران در خصوص لغو درج آگهی دولتی ها در روزنامه در مجلس خبر داد و گفت باید دید پشت پرده این ممنوعیت چیست. این درحالیست که دولت، با پس گرفتن مصوبه، صورت مساله را پاک کرد.

جنجال حذف آگهی های دولتی روزنامه ها؛ صورت مساله‌ای که پاک شد!

انتشار خبر لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها در میان اهالی مطبوعات و مسوولان فرهنگی واکنش‌های را به دنبال داشت. از جمله اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصلاح این آیین‌نامه خبر داد و نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات نیز لغو آن را خواستار شد.

هفته گذشته هیأت وزیران، آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را مورد تصویب قرار داد. مطابق این مصوبه و ماده 14 آن تاکید شد که مبنی بر مکفی، معتبر و مورد پذیرش بودن انتشار الکترونیکی فراخوان‌ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، باید از انجام آن به صورت کاغذی خودداری شود و لذا دیگر نیازی به درج آگهی روزنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار نخواهد بود.

این مصوبه البته تنها یک هفته دوام داشت و با فشارهای رسانه‌ای، در نهایت پاستور عقب نشست و رانت آگهی دولتی به روزنامه‌ها بازگشت.

براساس برآوردهای انجام شده در معاملات منتشر شده در سامانه و تخمین هزینه‌های حداقلی دو نوبت چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، پیش بینی می‌شود حداقل ۵۰۰میلیارد تومان در هزینه‌های دولت جهت چاپ آگهی صرفه جویی صورت پذیرد.

پس از انتشار این خبر علی مزینانی، مدیرعامل روزنامه هفت صبح در مطلبی توییتری نوشت: شتر «حذف آگهی مناقصات و مزایده‌ها» بالاخره جلوی خانه روزنامه‌ها خوابید. به روزهای سخت ولی شاید شیرین روزنامه‌ها نزدیک می‌شویم.

از سوی دیگر پدرام پاک آیین، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات نیز طی نامه ای به رییس جمهوری با یاداوری شرایط دشوار مطبوعات کشور، خواستار لغو آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) و بازگشت آگهی های دولتی به مطبوعات شد.

در این نامه با استناد به قوانین آیین دادرسی، تجارت و برگزاری مناقصات که درج آگهی های دولتی را در مطبوعات الزام می کند، اجرای این تکلیف قانونی، کمکی حداقلی و ضروری به مطبوعات توصیف شده است.

همچنین سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توئیتی به لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها واکنش نشان داد و در این توئیت نوشت: آیین نامه ابلاغی ستاد موجب نگرانی جدی مطبوعات گردید.

او ادامه داد: با توجه به این که در زمان عدم حضور اینجانب و در خارج از نوبت در هیات دولت مطرح شده بود، با جناب آقای دکتر جهانگیری صحبت کردم و با نظر مساعد ایشان قرار شد که با درخواست اصلاحیه در ماده مربوطه، مجددا در جلسه چهارشنبه مطرح شود.

از جمله مهمترین مفاد این مصوبه می‌توان به بهره گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی و همچنین حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره داشت.

مجید نصیرایی در گفتگو با خبر فوری این مصوبه را ارزیابی کرد و گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس مصوبه هیات وزیران مربوط به ممنوعیت درج آگهی دولتی ها در روزنامه ها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بعد از ارزیابی دقیق در این زمینه نظر رسمی اعلام شود.

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس بیان کرد: با این حال با توجه به سختی انتشار، گرانی ها و مشکلات مالی، ممنوعیت درج آگهی دولتی ها که یکی از راهکارها کمک به رسانه ها بود می تواند اثر منفی بر شرایط صاحبان رسانه داشته باشد.

وی با بیان اینکه تصمیمگیری های دولت در ماه های پایانی جای تعجب دارد، اظهار داشت: دولت چند سال است که در زمینه مطبوعات اقدامی نداشته و هیچ تصمیمی نگرفته است اما ناگهان تصمیمی می گیرد که باید اثر آن را با دقت ارزیابی کر هر چند که ما به تصمیم گیری های این شکلی که در این روز ها و هفته های آخر صورت می گیرد خوشبین نیستیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصور ما بر این است که این مصوبه هیات وزیران به نفع حوزه مطبوعات تمام نمی شود، همچنین مشخص نیست با چه انگیزه ای چنین تصمیمی گرفته شده است اعضای کمیسیون فرهنگی بعد از بررسی های دقیق، نظر رسمی خود را اعلام می کنند.

به نظر می رسد حذف آگهی دولتی ها در روزنامه ها در عصر اینترنت اقدامی درست و موثر باشد چرا که صرفه جویی مالی قابل توجهی را به دنبال دارد اما از سوی دیگر روزنامه های کاغذی در شرایط اقتصادی کنونی با حذف این مسئله با کاهش بودجه قابل موثری روبه رو می شوند.

بر سر این دوراهی، چاره‌ای جز انتقال تدریجی یارانه به سمت رسانه‌های مجازی نیست تا هم آگهی‌های دولتی به رسانه‌های پرمخاطب سوق پیدا کند و هم روزنامه‌های سنتی مجبور شوند راه پرهزینه چاپ روزنامه را کنار گذاشته و از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها