تحرکات چهارگانه دیپلماتیک راهی برای نجات برجام

دکتر علیرضا سلطانی‌ / کارشناس مسائل بین الملل

تحرکات چهارگانه دیپلماتیک راهی برای نجات برجام

تحرکات دیپلماتیک در چهار سطح قابل بررسی است: یکی در بحث منطقه ای است که دستگاه سیاست خارجی باید در سطح منطقه فعال شود که می تواند در قالب فعال کردن نیروهای حامی برجام در منطقه باشد. استفاده از ظرفیت کشورهایی که موضع موافق و یا بی طرف دارند می تواند مفید واقع شود. استفاده از کشورهای موافقی چون ترکیه، قطر، عراق و یا کشورهای بی طرف مانند کویت و عمان نیز می توانند در برابر کشورهایی که با برجام ایران دچار مشکل هستند، موثر باشد.

فعال کردن شرکای سیاسی از جمله چین و روسیه نیز می تواند گام مهمی به ویژه در خصوص برجام باشد تا از انفعال رهایی پیدا کنند. این کشورها می توانند با اتخاذ مواضع قدرتمند موضع ایران را در اجرای برجام احیا و تقویت کنند.

البته سفر آقای قالیباف به روسیه می توانست این اهداف را تحقق بخشد که باید منتظر بود و دید در روزهای آینده بازخورد آن چه خواهد بود. سفر به سه کشور اروپایی برای فعال تر شدن در زمینه برجام نیز می توانند گام مهمی باشد. همان گونه که روسای جمهور این سه کشور سال گذشته به طور جدی به دنبال احیای روابط بین ایران و آمریکا و احیای برجام بودند این می تواند بار دیگر تکرار شود. چه بسا لازم باشد رئیس جمهور ایران با همتایان اروپایی خود تلفنی یا آنلاین مذاکره کند. ناگفته نماند که سازمان ملل نیز از ظرفیت خوب سیاسی برخوردار است که ایران می تواند از آن استفاه کند و از این طریق روند احیای برجام و کاهش هزینه های احیای آن را در پیش بگیرد. برآیند این تحرکات دیپلماتیک می تواند مشوقی برای دولت بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام باشد که در این صورت می تواند آزاد شدن فروش نفت ایران، آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور و بازگشت ایران به تعهدات برجامی باشد.

چنین اتفاقی می تواند زمینه ساز رویدادهای دیگری شود که آغاز مذاکرات دیگر برای تقویت و تثبیت برجام بر مبنای چارچوب و ساختار برجامی و یا حتی فراتر از آن را شامل شود.

حل مساله FATF در ایران خود تبدیل به چالشی بزرگی در سال های اخیر شده و مناسبات اقتصادی ایران با اقتصاد جهانی را دچار مشکل کرده و هزینه های آن را به شدت افزایش داده است. متاسفانه این مسأله نیز بیش از آنکه بر مدار منطق و منافع ملی کشور قرار داشته باشد، در کشاکش رقابت های سیاسی و جناحی گیر افتاده است. توجیه مخالفان FATF مبنی بر اینکه با تصویب لوایح مربوطه دورزدن تحریم ها، سخت می شود، اصولا قابل دفاع نیست چرا که آنها FATF را با وجود تحریم ها فرض می کنند و چون تداوم تحریم ها را بیشتر محتمل می دانند، به عدم تصویب این لوایح فکر می کنند.

حال آنکه مساله اصلی، تلاش برای رفع تحریم ها و از بین بردن اثرات واقعی رفع تحریم هاست. یکی از عواملی که باعث می گردد رفع تحریم ها صرفا روی کاغذ باقی نماند علاوه بر اراده دولت آمریکا، ازبین بردن موانع موجود توسط دولت ایران است که FATF در صدر آن می باشد. همه این موارد در قالب یک بسته سیاستی قرار دارد که حاکمیت ایران باید برای آن طرح و برنامه داشته باشد.

منبع: خبرآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها