رئیس اتاق اصناف مرکز فارس:

پخش شایعه درباره محدودیت فعالیت اصناف موجب آشفتگی بازار می‌شود

رئیس اتاق اصناف مرکز فارس اعلام کرد: هر تغییری در وضعیت بازار منوط به تصمیم ستاد مقابله با کرونا و اطلاع‌رسانی از طریق اتاق اصناف است و انتشار هرگونه شایعه و اخبار کذب و به قصد برهم زدن آرامش موجود در بازار محسوب می‌شود.

پخش شایعه درباره محدودیت فعالیت اصناف موجب آشفتگی بازار می‌شود

سید محمود هاشمی ادامه داد: هنوز هیچ مصوبه ای در زمینه تعطیلی یا محدودیت قعالیت صنوف در نیمه دوم اسفندماه ۹۹ ابلاغ نشده است و اصناف فارس در ایام کرونا تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا و ملزم به رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی ابلاغی هستند و تصمیمات این ستاد نیز با توجه به تقسیم بندی شهرهای کرونایی و بر اساس چهار رنگ قرمز، نارنجی، زرد و آبی صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: قرار است به زودی تصمیمات لازم در رابطه با فعالیت اصناف در ماه های آینده گرفته شود و اگر شرایط کرونایی بحرانی شود احتمال آن وجود دارد که محدودیت ها مجدداً اجرا شود و شاید فعالیت اصناف را به تعطیلی بکشاند؛ در هر صورت نباید با انتشار اخبار دروغین جو جامعه را ملتهب کنیم و به مشکلات مردم دامن بزنیم.
هاشمی اضافه کرد: برخی اوقات نشر شایعات باعث آشفتگی وضعیت بازار می شود. به عنوان مثال شایعاتی در رابطه با کمبود کالاهای مورد نیاز مردم در بازار باعث خواهد شد که حتی اگر با مشکل کمبود در بازار مواجه نباشیم، با هجوم مردم به بازار برای خرید این اقلام روبه رو شویم.
این مقام مسئول، بیان کرد: هرگونه اطلاع‌رسانی در حوزه اصناف تنها از طریق روابط عمومی و درگاه های رسمی اطلاع‌رسانی اتاق اصناف صورت خواهد گرفت و دیگر اخبار منتشرشده از سوی فضای مجازی یا رسانه های غیرمعتبر فاقد وجاهت رسمی خواهند بود.

حفظ سلامت و آرامش مردم در اولویت اتاق اصناف مرکز فارس قرار دارد
وی با بیان اینکه حفظ سلامت و آرامش مردم در اولویت اتاق اصناف مرکز فارس قرار دارد، عنوان کرد: همه صنوف باید تابع تمام ابلاغیه های بهداشتی صادره از ستاد مبارزه با کرونا باشند، در غیر این صورت با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد. بر همین اساس به اکیپ های بازرسی دستور داده ایم تا ضمن افزایش بازرسی از اصناف، با مغازه داران متخلفی که از ماسک استفاده نکرده شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند، برخورد شود.
هاشمی ادامه داد: مردم نیز بیش از پیش پروتکل های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک را رعایت کنند و بدون ماسک وارد مراکز خرید، فروشگاه ها و مغازه ها نشوند.

دلسردی اصناف

وی به مشکلات صنف قنادان در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه و دلسردی افراد فعال در این صنف برای تأمین شیرینی شب عید اشاره کرد و گفت: اگر چه بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل عدم صرفه اقتصادی و ضرر از ادامه فعالیت هایشان دلسرد شده اند اما افزایش قیمت مواد اولیه نباید بهانه‌ای برای گران‌فروشی افراد فعال در این صنوف شود. سعی می شود که سهمیه روغن و شکر در اختیار قنادان قرار داده شود و با دریافت سهمیه قند و شکر هیچ دلیلی بر گران شدن شیرینی شب عید و عدم فعالیت افراد این صنف وجود ندارد.


گرانی با گرانفروشی فرق می‌کند
هاشمی با بیان اینکه گرانی با گرانفروشی فرق می‌کند، گفت: افزایش یا تغییر قیمت بعضی از کالاها در بازار به علت نوسان نرخ ارز است و تا وقتی که قیمت ارز نوسان دارد، برخی از قیمت‌ها هم نوسان خواهد داشت. بنابراین گرانی اجباری بعضی از اقلام باعث می شود که مردم گرانی را با گران‌فروشی اشتباه بگیرند. ما در قبال گرانی مسئولیتی نداریم، اما با گرانفروشی طبق وظیفه برخورد می‌کنیم.
وی نصب نکردن برچسب قیمت توسط برخی فروشندگان را به‌عنوان تخلف صنفی قلمداد کرد و گفت: تمام عرضه کنندگان و فروشندگان موظف به درج‌ قیمت بر روی کالا و ملزم به صدور فاکتور رسمی برای عرضه کالا هستند. نصب برچسب قیمت باعث جلب اعتماد و هدایت مشتریان خواهد شد. از تمام فروشندگان خواهشمندم بر روی تمام کالاهای خود اتیکت قیمت نصب کنند.
هاشمی به اهمیت و ضرورت مردم داری و مشتری مداری در کسب و کار اشاره کرد و بیان داشت: امسال یک سال ویژه است که باید بتوانیم مردم را راضی نگه داریم و آرامش بازار را حفظ کنیم. کاسبان نباید نگرانی های خود در خصوص کسب و کارشان را به مردم انتقال دهند. رفتارهای مشتری مدارانه می بایست در اولویت کار فروشندگان قرار بگیرد.


ایام پایانی سال و تشدید نظارت ها
وی بیان کرد: در ایام پایانی سال برنامه ریزی ها و پیش‌بینی های لازم توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، بسیج اصناف و اداره کل تعزیرات حکومتی استان انجام شده است و تعامل و همکاری خوبی میان دستگاه های نظارتی برای مقابله با تخلفات اقتصادی وجود دارد که با نزدیک شدن به ایام پایانی سال نظارت ها برای ایجاد بازاری آرام تشدید می شود.

هاشمی گفت: بازرسان اتاق اصناف با همکاری بازرسان بسیج اصناف و مجموعه نظارتی دیگر سازمان ها تمام تلاش خود را برای ایجاد آرامش در بازار به کار خواهند گرفت.
رئیس اتاق اصناف مرکز فارس ابراز کرد: اصناف با تمام مشکلات عدیده، هیچ گاه خود را جدا از ملت ندانسته و برای مقابله با مشکلات همواره آماده بوده اند. کاسبان و بازاریان از گذشته های دور تا کنون نقش پررنگ و بی بدیلی در اجرای سیاست های اقتصادی کشور و ایجاد آرامش در جامعه داشته اند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها