بالگرد "نبوغ" و اولین گزارش از وضعیت آن در مریخ

کنترل کننده‌های ماموریت ناسا در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا اولین گزارش از وضعیت بالگرد

بالگرد "نبوغ" و اولین گزارش از وضعیت آن در مریخ

سیگنالی که توسط یک مدارگرد ارسال شده نشان می‌دهد که مریخ‌نورد و بالگرد که برای ۳۰ تا ۶۰ روز دیگر به آن متصل می‌ماند و همچنین ایستگاه پایه که دستگاهی برای ارتباط بین مریخ‌نورد و زمین است مطابق انتظار کار می‌کنند.

تیم کانهم (Tim Canham) رهبر ماموریت بالگرد "نبوغ" می‌گوید: ما به دنبال دو موضوع مهم در داده‌های بودیم: میزان شارژ باتری‌های "نبوغ" و اینکه ایستگاه پایه به درستی کار می‌کند و به گرم‌کن‌ها فرمان خاموش و روشن شدن می‌دهد تا قطعات الکترونیکی بالگرد "نبوغ" به درستی کار کنند. هر دوی آن‌ها به نظر می‌رسد به درستی کار می‌کنند. با این گزارش مثبت ما فردا شارژ باتری‌ها را انجام خواهیم داد.

اطمینان از اینکه باتری‌های "نبوغ" شارژ دارند تا گرما و سایر فعالیت خود را حفظ کنند موضوع مهمی است. باتری‌های این بالگرد پس از یک ساعت تا ۳۰ درصد شارژ می‌شوند و چند روز بعد آن‌ها مجددا شارژ خواهند شد و برنامه‌ریزی شده تا این بالگرد به طور هفتگی در حالی که به مریخ‌نورد متصل است شارژ شود.

"نبوغ" در حال حاضر شارژ خود را از "استقامت" دریافت می‌کند اما هنگامی که شروع به کار کند از انرژی خورشیدی بهره خواهد برد.

پس از آن که "استقامت" "نبوغ" را روی مریخ قرار دهد این بالگرد سفر ۳۱ روزه اش را آغاز می‌کند و اگر بتواند اولین پروازش را با موفقیت طی کند بیش از ۹۰ درصد هدف این برنامه را محقق کرده است و اگر با موفیت فرود بیاید تا چهار سفر دیگر نیز می‌تواند انجام دهد.

با موفقیت "نبوغ" راه برای بالگردهای آینده باز خواهد شد و بررسی سیاره‌ی سرخ از یک بُعد دیگر آغاز خواهد شد. این بالگرد نمایی متفاوت از بالا و نه مانند مدارگردها از فاصله‌ی دور و نه مثل سطح‌نوردها از روی سطح در اختیار دانشمندان می‌گذارد و تصاویری با کیفیت از مکان‌های غیرقابل دسترس در اختیار می‌گذارد.

منبع: ایسنا

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها