رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا در سیاهه انتشار «بودجه» ندارد

با وجود اینکه قوانین و راهکارهای زیادی برای کاهش آلودگی هوا در کشور داریم اما بسیاری از این راهکارها حتی به مرحله اجرا نمی‌رسند.

اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا در سیاهه انتشار «بودجه» ندارد

طی سال جاری تشدید آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی کلانشهرهای کشور بوده، به‌طوری‌که فقط در تهران از ابتدای سال تاکنون ۱۱۷ روز هوای آلوده تنفس شده است. با وجود اینکه قوانین و راهکارهای زیادی برای کاهش آلودگی هوا در کشور داریم اما بسیاری از این راهکارها حتی به مرحله اجرا نمی‌رسند. رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که بودجه‌ای به منظور اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا در سیاهه انتشار کلانشهرها برای سال آینده تخصیص نیافته است و باید چشم امید به بودجه سال ۱۴۰۱ داشته باشیم.

سید محمد مهدی میرزایی ضمن اشاره به پروژه سیاهه انتشار ۹ کلانشهر که با همکاری کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور تهیه شده است، اظهار کرد: در این پروژه سهم منابع آلاینده به تفکیک منابع ثابت و متحرک مشخص شده است. برای مثال در شهر تبریز سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق به‌عنوان اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا ۵۶ درصد و سهم منابع ثابت ۴۴ درصد برآورد شده و در شیراز سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق تنها ۱۵ درصد و سهم منابع ثابت ۸۵ درصد است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سیاهه انتشار تدوین شده، راهکارهای مشخصی در بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای هر ۹ کلانشهر درجهت کاهش آلودگی هوا درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: تمامی این راهکارها اولویت‌بندی شده‌اند و بودجه مورد نیاز برای اجرای آن‌ها نیز مشخص شده است. برای مثال در شهر تهران جایگزینی ۱۸۰۰ اتوبوس‌ فرسوده دیزلی ناوگان اتوبوس واحد با اتوبوس‌های گازسوز می‌تواند تا چهار درصد تولید ذرات معلق را کاهش دهد.

به گفته رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، آلودگی هوا اثرات گوناگون اجتماعی و اقتصادی ازجمله خسارت به سلامت انسان، خسارت بر تولید، کاهش بهره‌وری، تخریب اکوسیستم و کشاورزی و... را به‌ دنبال دارد.

میرازیی با اشاره به اینکه نیاز است که اعتبارات و هزینه‌های لازم برای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا که در سیاهه انتشار کلانشهرها به آن‌ها اشاره شده است، دیده شود، گفت: چنانچه این راهکارها اجرایی نشود، شاهد کاهش آلودگی هوا نخواهیم بود. متاسفانه برای اجرای این راهکارها در بودجه ۱۴۰۰ اعتباری لحاظ نشده است اما امیدواریم در سر جمع اعتبارات و بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه‌های کاهش آلودگی هوا دیده شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در تهران سالانه بیش از ۱۰ هزار تن ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون تولید می‌شود، گفت: مطالعات سال ۲۰۱۸ بانک جهانی نشان می‌دهد که آلودگی هوا سالانه ۲.۶ میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می‌کند. این رقم برای کل کشور ۷ میلیارد دلار گزارش شده است.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ آژانس محیط زیست آمریکا بررسی‌هایی را درباره ضرر و زیان اقتصادی ناشی از آلودگی هوا در مقابل منافعی که از طریق اجرای قوانین هوای پاک آمریکا به‌دست خواهند آورد، انجام داد. در این بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که در صورت اجرای قانون هوای پاک در آمریکا، حدود ٢ تریلیون دلار منافع مختلف مستقیم و غیر مستقیم نصیب این کشور می‌شود. به بیان دیگر اگر ۶۵ میلیون دلار جهت اجرای قانون هوای پاک در آمریکا هزینه شود در نهایت ارزش اقتصادی منافع حاصل به ۲ تریلیون دلار خواهد رسید.

هر یک دلار هزینه در جهت کاهش آلودگی هوا، حدود ۳۰ برابر منفعت دارد

میرزایی در پایان با اشاره به اینکه هر یک دلار هزینه در جهت کاهش آلودگی هوا، حدود ۳۰ برابر منفعت خواهد داشت، اظهار کرد: مسائل مرتبط با سود و زیان در حوزه آلودگی هوا در کشور ما نیز صادق است. چنانچه اعتبارات لازم تخصیص یابد در مباحث اقتصادی نیز صرفه‌جویی خواهد شد اما تا زمانی‌که این اتفاق رخ ندهد، شاهد بهبود کیفیت هوا در کشور نخواهیم بود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها