بازار نوروزی مشهد در نمایشگاهی به وسعت ایران

شیوع کرونا پس از یک سال فراز و نشیب در نقاط مختلف ایران از جمله مشهد، بازار نوروزی متفاوتی را برای مردم و صنوف رقم زده به طوری که عید امسال بازار کل کشور میزبان نمایشگاهی به وسعت ایران است.

بازار نوروزی مشهد در نمایشگاهی به وسعت ایران

لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر پرهیز از تجمعات به ویژه برای خرید شب عید، اتاق اصناف ایران را برآن داشت تا برای جلب رضایت مردم و صنوف، فروش فوق العاده نوروزی را جایگزین نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالای بهاره در سراسر کشور کند.

همه ساله در ایام اسفندماه شهرهای مختلف کشور از جمله مشهد مقدس شاهد برپایی نمایشگاههای بزرگ عرضه مستقیم کالا بود که صنوف عرضه کننده کالاهای پرمصرف نوروزی محصولات خود را با تخفیفاتی در نمایشگاه عرضه می‌کردند.

امسال به دلیل تأکیدات مسوولان مبنی بر پرهیز از تشکیل اجتماعات مردمی، برپایی نمایشگاه بهاره منتفی شد اما تصمیم گیران بخش صنوف، با شعار "نمایشگاهی به وسعت ایران" طرحی نو درانداختند و مردم را به خرید کالاهای مرغوب با تخفیفات واقعی از طریق مراجعه حضوری در واحدهای صنفی منتخب یا خرید اینترنتی و دریافت کالا در منزل دعوت کردند.

نمایشگاهی به وسعت ایران در حالی برگزار می‌شود که تاکنون یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۹۱ تن از بیماران مبتلا طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۶۶۳ تن رسیده است.

هم اکنون ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان از جمله مشهد زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند اما ۱۱ شهر آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

با توجه به نزدیک شدن ایام پایانی سال و افزایش جمعیت مسافر در شهرها امکان تغییر وضعیت مشهد از زرد به نارنجی یا قرمز وجود دارد لذا برپایی جشنواره فروش فوق العاده نوروزی و اجتناب از حضور تجمعی مردم در مراکز خرید بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند.

جشنواره فروش فوق العاده نوروزی مزایای دیگری نیز دارد که اهمیت برگزاری و مزیتهای آن از زبان عضو اتاق اصناف ایران و رییس اتاق اصناف مشهد در این نوشتار گفته می‌شود.

جشنواره فروش ۹ کالای حراج پایان فصل

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران در این باره گفت: جشنواره فروش ویژه نوروزی امسال به مثابه حراج پایان فصل اجناس صنوف نیست و فروش تجمعی کالا در قالب نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره انجام نمی‌گیرد.

محمود بنانژاد افزود: به دلیل شرایط موجود و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، به هیچ عنوان فروش تجمعی کالا به صورت حراج یا نمایشگاه در سراسر کشور از جمله مشهد مقدس برپا نمی‌شود.

وی اظهار داشت: در این شرایط ، اتاق اصناف ایران، طرحی تحت عنوان "جشنواره فروش ویژه نوروزی" در قالب نمایشگاهی به وسعت ایران در واحدهای صنفی منتخب برگزار خواهد کرد.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: واحدهای صنفی منتخب دارای لگو و برندهای خاص در قالب نصب بنر یا حضور در فضای اینترنتی، فروش فوق العاده کالا با تخفیف را اعلام خواهند کرد.

بنانژاد به مزایای جشنواره فروش نوروزی اشاره و بیان کرد: برگزاری جشنواره فروش نوروزی باعث می‌شود که مردم از مکانهای شناسنامه دار و با تخفیف، کالا خریداری کنند، کیفیت و قیمت کالا قابل رصد باشد، در وقت و هزینه مردم صرفه جویی و همچنین از تمرکزگرایی در مراکز فروش جلوگیری شود.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: در نمایشگاهی به وسعت ایران، فروش فوق العاده کالا با اعمال تخفیفات مناسب با محور قرار گرفتن نظارت اتحادیه انجام می‌شود.

تفاوت فروش فوق العاده با نمایشگاه بهاره

بنانژاد ادامه داد: اعتراضات و ایراداتی به کیفیت، نوع، قیمت و تراکم کالاها در برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره یا پاییزه از سوی مردم و صنوف در مواقع برپایی یا حتی عدم برپایی آنها وجود داشته است.

وی اظهار داشت: در نمایشگاهی به وسعت ایران کالاهای پرمصرف مردم در ایام نوروز مانند شیرینی و شکلات، آجیل، کیف و کفش، پوشاک و برخی مواد غذایی و لوازم خانگی با تخفیف عرضه می‌شود و از نظر تعداد صنوف و تنوع کالا هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی بیان کرد: سیاستگذاری برای "نمایشگاهی به وسعت ایران" توسط اتاق اصناف ایران انجام و در کل کشور اجرا شده است و در پی آن یک هیات اجرایی در مرکز استانها و یک هیات اجرایی در مرکز شهرستان تشکیل شده است.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: نخستین مزیت فروش فوق العاده نوروزی این است که این طرح کاملا اتحادیه محور بوده و کنترل بازار را برعهده می‌گیرد و اینکه هر صنفی مجاز به اعمال چه میزان تخفیف است توسط اتحادیه بررسی می‌شود.

بنانژاد اظهار داشت: نظارت بر جشنواره فروش فوق العاده نوروزی توسط هر اتحادیه انجام می‌گیرد و هر جایی که تخلفی از صنفی بروز کند بخش بازرسی ورود کرده و با متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.

ظرفیت مجازی برای فروش فوق العاده

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: در طرح فروش فوق العاده نوروزی تلاش شده است از ظرفیت فضای مجازی برای اطلاع رسانی این موضوع به کل مردم ایران بهره کافی گرفته شود.

بنانژاد اظهار داشت: تعداد زیادی از اعضای رسمی خودشان فروشگاه آنلاین دارند یا در فروشگاه های مجازی دیگری عضو هستند که از آنجا هم محصولات خود را با شرایط ویژه جشنواره به فروش خواهند رساند.

وی اضافه کرد: در طرح فروش فوق العاده نوروزی گامهایی در خصوص فروش الکترونیکی کالا نیز برداشته شده است و در این راستا اپلیکیشنی از روز شنبه هفته آینده رونمایی خواهد شد که هر واحد صنفی شرکت کننده در این طرح صفحه‌ای برای ارایه کالاهای خود خواهد داشت و خرید کالا به صورت اینترنتی انجام خواهد گرفت.

رییس اتاق اصناف مشهد رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی صنوف را از دیگر مواردی برشمرد که در طرح فروش فوق العاده نوروزی مورد تاکید قرار گرفته است و این مهم از طریق انجام گشتهای مشترک با دستگاه‌های نظارتی دیگر از جمله مرکز بهداشت انجام می‌گیرد.

بنانژاد افزود: در برخی موارد مشاهده شده است که واحد صنفی پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده اما مردم نسبت به رعایت این موارد بی اعتنا هستند که توصیه می‌شود مردم هنگام مراجعه به واحدهای صنفی دقت بیشتری در رعایت پروتکلهای بهداشتی داشته باشند.

وی اظهار داشت: از هر واحد صنفی شرکت کننده در طرح فروش فوق العاده نوروزی یک تعهدنامه به صورت دستی و الکترونیکی گرفته شده که پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند و کد "کی.یو.آر" مربوط به وزارت بهداشت را پشت شیشه مغازه خود نصب نماید.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: پروتکلهای بهداشتی تعریف شده برای صنوف مختلف در طرح فروش فوق العاده نوروزی متفاوت و سختگیرانه تر است و هر واحد ملزم به رعایت این پروتکلها و فاصله گذاری اجتماعی است.

بنانژاد اظهار داشت: طبق فصل هشتم قانون نظام صنفی، نصب برچسب قیمت، صدور صورت حساب برای خرید و فروش کالا و مباحث مرتبط با آن به طور کامل باید از سوی صنوف رعایت شود و صنوف در فروش فوق العاده کالا ملزم به عرضه کالاهای باکیفیت داخلی، برندهای خوب به ویژه در حوزه پوشاک و کیف و کفش هستند.

وی اضافه کرد: تخفیف برای عرضه کالاها در فروش فوق العاده نوروزی براساس قیمت واقعی آنها خواهد بود و قیمت کالا به اضافه درصد قانونی سود آن، فاکتور خرید را شامل می‌شود.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: صنوف منتخب از امروز تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده فروش فوق العاده خود با شعار "نمایشگاهی به وسعت ایران" را با نصب بنر و ارایه صفحه در اپلیکیشن اتاق اصناف آغاز خواهند کرد.

بازرسی در فروش فوق العاده

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: در شرایط کنونی به لحاظ شیوع کرونا، جشنواره فروش فوق العاده کالا به لحاظ رعایت پروتکلهای بهداشتی بهترین شیوه است و باید طبق دستورالعملهای بهداشتی و صنفی برگزار شود.

محمدجواد ساعدی افزود: فروش فوق العاده نوروزی همان طور که شعارش "نمایشگاهی به وسعت ایران" است باید در کل محلات شهرهای کشور اجرا شود، صدور فاکتور خرید، درج قیمت بر روی کالا، پرهیز از گران فروشی، استفاده از کالاهای تولید داخلی و استاندارد، اجتناب از عرضه کالای خارجی، مستعمل و قاچاق در این نوع فروش الزامی است.

وی اضافه کرد: اعمال تخفیفات در قالب فروش فوق العاده کالا باید مطابق با دستورالعملها و فاکتورهای واقعی خرید کالا باشد و قیمت کالاها نباید کاذب باشد که خود به منزله همکاری در گران فروشی است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مجوز تخفیفات در کالاها باید از سوی اتحادیه متناظر یا اتاق اصناف به واحد صنفی داده شود.

ساعدی در خصوص نظارت بر فروش فوق العاده نوروزی اظهار داشت: براساس قانون نظام صنفی، اساس بر خوداظهاری و خودکنترلی صنوف است که در این زمینه بخش بازرسی اصناف شکل گرفته است و تشکیلاتی دارند که بر بازار نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: عملکرد حوزه بازرسی اصناف نشان می‌دهد که واحدهای صنفی در این زمینه تاکنون مطلوب کار کرده‌اند و آن گونه نبوده که اعمال نفود کرده و بی اعتمادی را رقم زده باشند.

وی معتقد است که دولت باید نظارت بر عملکرد اصناف را برون سپاری کند زیرا هر دستگاه حاکمیتی یا دستگاه اجرایی غیرمتخصصی با ورود در این زمینه تنها به بروز بوروکراسی دامن می‌زند، علاوه بر این آن دستگاه باید کارشناسی در این زمینه به کار بگیرد زیرا احصای تخلفات نیاز به کار کارشناسی دارد.

ساعدی ادامه داد: کارشناسی حوزه بازرسی در بدنه حوزه اصناف با محوریت اتحادیه‌ها و اتاق اصناف تعریف و در قانون نیز دیده شده است و این به نفع مردم بوده و مانع از اطاله دادرسی می‌گردد و حوزه بازرسی تخصصی تر و حرفه‌ای تر دیده می‌شود و رضایت مشتری را نیز در پی دارد.

وی اظهار داشت: مسوولیت نظارت بر خرید الکترونیکی کالا در فروش فوق العاده نوروزی برعهده اصناف است اما حوزه بازرسی سازمان صنعت نیز آنها را در این زمینه یاری می‌دهد به طوری که "نام کاربری" و "رمز عبور" سامانه را در اختیار حوزه ما قرار داده اند تا همکاران بازرس رصد و نظارت در حوزه خود را اعمال کنند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اگر بازرسان این معاونت مواردی ببینند که مورد نظارت مطلوب قرار نگرفته باشد، به بازرسان حوزه اصناف به صورت کتبی اعلام می‌کنند و اگر موارد مورد نظر رفع نشد، وارد عمل شده و چه بسا آن حوزه بازرسی را به عنوان متخلف به دبیرخانه کمیسیون نظارت استان معرفی خواهند کرد.

ساعدی اظهار داشت: جشنواره فروش فوق العاده کالای نوروزی باید بستری فراهم کند که ضمن رعایت حقوق کسبه‌ای که در طول سال مالیات می‌دهند و در انتظار فروش نوروزی و کسب سود هستند، زمینه سوء استفاده عده‌ای سودجو فراهم نشود و اجناس نامرغوب در این بخش عرضه نگردد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها