لحظه سقوط شهاب سنگ در آسمان کانادا/ ویدئو

گذر یک شهاب‌سنگ با دنباله‌ی آبی رنگ از آسمان آلبرتا در کانادا سیلی از گزارش‌ها را به سمت مراکز رصد نجوم روانه کرد زیرا برخی از کانادایی‌ها نگران بودند که مورد حمله‌ی اتمی قرار گرفته باشند!

لحظه سقوط شهاب سنگ در آسمان کانادا/ ویدئو

در شب‌های گذشته، یک شهاب‌سنگ، جو آلبرتا در غرب کشور کانادا را شکافت. نور این شهاب‌سنگ به قدری زیاد بود که از مرز ایالات متحده تا مدار قطب شمال قابل مشاهده بود. تعدادی از دوربین‌ها امنیتی این پدیده را ثبت کردند.

در یک ویدئو دیده می‌شود که این انفجار به قدری بزرگ و نورانی است که باعث ایجاد سایه در دل شب می‌شود و کل منطقه برای لحظاتی روشن می‌شود.

بیش از ۳۰۰ نفر به مرکز بین‌المللی نجوم هجوم بردند تا آنچه دیدند را گزارش کنند.

یکی از افرادی که این لحظه را دیده به نام رزماری می‌گوید: با توجه به بزرگی و روشنایی آن تصور کردم یک هواپیما در آسمان منفجر شده است.

دکتر کریس هرد (Chris Herd) از دانشگاه آلبرتا به ایستگاه رادیویی۶۳۰ CHED Mornings گفت: نوعی جرم آسمانی به جو زمین نزدیک شده و به حدی گرم شده که به یک توپ آتشین نورانی تبدیل شده است . توپ‌های آتشین سنگ‌های فضایی هستند که وقتی وارد جو می‌شوند با ورود هوا به منافذشان منفجر می‌شوند.

مرکز بین‌المللی نجوم می‌گوید: توپ‌های آتشین، شهاب‌سنگ‌هایی هستند که از حد معمول نورانی‌ترند و سرعت زیادی در هنگام برخورد با جو زمین دارند. این سرعت زیاد باعث می‌شود قطعات بزرگ‌تر از یک میلی‌متر بتوانند نور شدیدی در آسمان ایجاد کنند. یکی از معروف‌ترین توپ‌های آتشین در سال ۲۰۱۳ در آسمان چیلیابینسک (Chelyabinsk) روسیه منفجر شد. اندازه‌ی این شهاب‌سنگ ۲۰ متر بود و انفجار ناشی از آن باعث خسارت ۲۵.۳ میلیون پوندی برای این شهر کوچک در روسیه شد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها