رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی:

تورم و گرانی دغدغه رکود ساخت‌وساز را در خراسان شمالی افزایش داده است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی تأکید کرد: تورم و گرانی دغدغه رکود ساخت و ساز را در خراسان شمالی افزایش داده است.

تورم و گرانی دغدغه رکود ساخت‌وساز را در خراسان شمالی افزایش داده است

علی اکبر رمضانی گفت: متأسفانه افزایش قیمت و تورم موجب شده تا هزینه ساخت و ساز ساختمان نیز به طور چشم گیری افزایش یابد.

وی افزود: هرچند که در سال جاری خراسان شمالی با رشد 37 درصدی تهیه نقشه ساختمان مواجه بوده است اما یکی از دلایلی که موجب شده تا این رشد صورت گیرد آن است که در گذشته هرچند که نوسان قیمت در این حوزه وجود داشته بعد از گذشت مدتی وضعیت به ثبات رسیده ولی در این دوره متاسفانه شاهد آن نبودیم.

رمضانی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر هم با افزایش قیمت و هم با رکود مواجه هستیم و نگرانی ها از این است تا بعد از گذشت مدتی دیگر تمایلی برای رفتن به سوی ساخت و ساز در بخش خصوصی وجود نداشته باشد و یا این رغبت کمتر شود.

وی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی و کارفرما که نقش مهمی در تولید ساختمان که یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده ها است ورود پیدا نکند، بخش حاکمیتی مجبور است که در این حوزه ورود یابد که به هیچ عنوان شایسته اقتصادی کشور نیست چراکه در هیچ جایی از دنیا بخش حاکمیتی به حوزه ساخت و ساز ساختمان ورود پیدا نکرده و نقش آن نقشی حمایتی و تسهیل گری بوده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت ها بر روی کیفیت ساختمان های تولید شده نیز تاثیرگذار بوده است و یا خیر؟ بیان کرد: شاید مشکل را در حوزه افرادی که از ساخت و ساز منفعتی داشته باشند بتوان مشاهده کرد اما باید تلاش شود تا کمیت و کیفیت تولید ساختمان تحت تاثیرقیمت ها به آن آسیبی وارد نشود.

وی بیان کرد: در یازده ماه سال جاری مقدار نقشه های تهیه شده توسط مهندسان این سازمان رشد ۳۷ درصدی داشته است بطوریکه در یازده ماه سال جاری یک میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۴۳ متر مربع نقشه تهیه شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: مقدار نقشه های تهیه شده در مدت مشابه سال گذشته ۸۴۳ هزار و ۳۱۸ متر مربع بوده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها